hvem vælger i???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2010

oerbaek

CamiRon skriver:

Man skal vist være 14 år mener jeg, men er ikke helt sikker.

okay kan det så passe at reglerne er lavet om... dengang min lillebror blev døbt måtte jeg ikke stå fadder og der var jeg 14 år... mener at man dengang skulle være 16...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2010

CamiRon

Vi holder det indenfor familien. Jeg bar min niece, min yngste lillesøster bar min datter og min ældste lillesøster skal bære vores datter som kommer i januar. 

I vores familie betyder det meget at bliver valgt til gudforælder eller fadder og vi har en tradition med at gudforælderen laver julegave-kalender til sit gudbarn. Det er en hyggelig tradition og det er noget ungerne er glade for.

Vores ene moster bar min storesøster. Vores anden moster bar min storebror. Vores far bar mig. Vores ene onkel bar min ældste lillesøster. Og vores ældste søster bar vores yngste søster...

Anmeld

16. november 2010

CamiRon

oerbaek skriver:

okay kan det så passe at reglerne er lavet om... dengang min lillebror blev døbt måtte jeg ikke stå fadder og der var jeg 14 år... mener at man dengang skulle være 16...

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er, men da vi skulle have vores datter døbt i sep. 2009 mener jeg at vi fik at vide at evt. faddere skulle være fyldt 14 år. Men vi skulle egentlig ikke bruge den oplysning til noget, så måske jeg ikke husker rigtigt? Det må kunne googles...

Anmeld

16. november 2010

oerbaek

CamiRon skriver:

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan det er, men da vi skulle have vores datter døbt i sep. 2009 mener jeg at vi fik at vide at evt. faddere skulle være fyldt 14 år. Men vi skulle egentlig ikke bruge den oplysning til noget, så måske jeg ikke husker rigtigt? Det må kunne googles...

TAK, jeg havde ikke lige tænkt på at google det, men ja aldersgrænsen er konfirmationsalderen, altså omkring 13-14 år men der kan dog vurderes om den valgte er moden nok...

Anmeld

16. november 2010

CamiRon

oerbaek skriver:

TAK, jeg havde ikke lige tænkt på at google det, men ja aldersgrænsen er konfirmationsalderen, altså omkring 13-14 år men der kan dog vurderes om den valgte er moden nok...

Ja det fandt jeg også lige selv. Så fik vi opklaret det.

Anmeld

16. november 2010

marloutti

oerbaek skriver:

lige et spørgsmål til fadder... hvor gammel skal man være for at være fadder...

Altså, det er godtnok 17 år siden... Men da jeg som 13 årig skulle være gudmor for min kusine, fik vi at vide at jeg i hvert fald skulle være konfirmeret. Vist eneste krav dengang, når man ikke er voksen.

Anmeld

16. november 2010

Den lykkelige

Kan man godt bare have en gudfar til sit barn? Og ingen faddere.. eller er det bedst at have faddere også?
Og hvis man kun har en gudfar, SKAL han så bære hende op af gulvet??

Har tit set (når je har æret til andres dåb) at det er moderen eller faren som bærer barnet op.. Men så er man vel også selv gudmor eller gudfar?? Men man vælger jo andre til at være gudmor/gudfar hvis der skulle ske en noget så de kan tage over ikk?

Synes det forvirrede.. Vi har endda tænkt på om vores lille ige skal døbes.. men det jo ligesom noget man "skal".. hvad er "konsekvensen" hvis man ikke bliver døbt??

Anmeld

16. november 2010

Lunae

Vores lille prinsesse skal døbes d. 28 nov vi har haft rigtig svært ved at vælge gudmor/far og faddere! Hverken min kæreste eller jeg har nogle søstre, men hvis vi havde, havde det været dem! Vi har begge en bror, men min er ikke døbt, så han kan hverken være gudfar eller fadder!

Efter mange overvejelser har vi valgt min kærestes lillebror som gudfar! Vi har derudover 3 faddere, som alle er mine veninder!

Vi ville ikke havde fætre, kusiner, mostre osv, fordi det ville skabe en masse ballade!

Anmeld

16. november 2010

Lunae

milopilo skriver:

Kan man godt bare have en gudfar til sit barn? Og ingen faddere.. eller er det bedst at have faddere også?
Og hvis man kun har en gudfar, SKAL han så bære hende op af gulvet??

Har tit set (når je har æret til andres dåb) at det er moderen eller faren som bærer barnet op.. Men så er man vel også selv gudmor eller gudfar?? Men man vælger jo andre til at være gudmor/gudfar hvis der skulle ske en noget så de kan tage over ikk?

Synes det forvirrede.. Vi har endda tænkt på om vores lille ige skal døbes.. men det jo ligesom noget man "skal".. hvad er "konsekvensen" hvis man ikke bliver døbt??

Jeg forsøger lige at svare på dine spørgsmål!
Gudmor/gudfar er den som bære barnet. Hvis du selv vælger at gøre det, så er du i princippet gudmor

Udover gudmor/gudfar skal du havd 2 faddere! De fungerer som vidner til dåben og er derfor nødvendige!

Gudfaren/moren får ikke automatisk forældremyndighed over jeres barn, hvis i begge skulle gå bort! De skal også søge og godkendes for at få barnet!

Om dit barn er døbt eller ej, betyder ikke det store! Du får det blot navngivet og når barnet så en gang skal vælge om det vil konfirmeres eller ej, vil det selv kunne vælge dåben til! Den største konsekvens der er, ved ikke at være døbt er, at du ikke kan være gudforældre eller fadder! Endvidere kan du ikke blive gift i kirken med mindre din partner er døbt. Til sidst kan du risikere, at man til begravelsen ikke kan få en præst til at tale!

Håber det var svar nok!

Anmeld

16. november 2010

Bare mig..

Mine tre brødre og min kærestes bror er faddere og min veninde er gudmor..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.