jeg vil være ung mor,

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2010

Anonym trådstarter

SeptemberBaby skriver:

Hej Anonyme

- Hvorfor ikke melde dig ind på en udd. inden du skal have barn? Det giver dig 12 mdr.s ekstra SU jo... Og du holder jo alligevel barslen, og så kan du starte op igen på udd., når den lille begynder i vuggestue, hvilket vil give både baby og dig en fleksibilitet, som mange forældre kun kan drømme om..

Jeg tænker også, at det også vil give dig en økonomisk fordel i forhold til ellers, og det gør jo ikke noget, selvom manden tjener penge ... Eller?

Ellers kan jeg ikke råde dig i forhold til at få barn. Kan kun sige, at du lyder fornuftig, og det er svært at se udfra dit indlæg, at der skulle være noget i vejen for det.

Men synes, som en anden også skriver, at I, ligesom alle andre kommende forældre, skal snakke rigtig godt og grundigt med hinanden om det hele.

- Hvad forventer I af hinanden? Hvem tager hvor meget barsel? Er I begge indstillede på at droppe fester og natteliv for en periode? Kan manden være en del hjemme og støtte, - også inden du skal føde, hvis du er meget besværet? Er manden indstillet på, at der er en masse vasketøj og rengøring, han må tage del i (ved jo ikke, om han allerede gør?)? Hvordan sikrer I hinanden ved break up? Skulle I måske tage at gifte jer? Hvad  med økonomien - han tjener pengene, mens du og barn naturligvis (også) bruger dem, - er han 100% ok med det? Har i egentlig fællesøkonomi? Bor I godt nok, som I gør, eller var det på tide at flytte til noget (evt.) større? Får I brug for bil/Har I bil? - Er den "børnevenlig"? Kan økonomien klare en institutionsplads? Hvor mange penge kan I blive enige om at afsætte til indkøb af babyudstyr - fra puslebord til barnevogn, og er det realistisk? Har I forældre/søskene i nærheden, som kan og vil hjælpe, når der er brug for babysitter?Osv.osv.osv. (bla bla bla  - der er nok at tage fat i).

Jeg ønsker jer alt det bedste!

Hej Tak for dit svar, der var mange gode ting i det du skriver.

Men det med uddannelse, hvad mener du med det? Altås skal jeg begynde på den nu, og så kan jeg afslutte den når jeg går på barsel, eller hvordan? Er jeg meget interesseret i at høre, for det er faktisk næsten det eneste vi mangler at finde ud af. Og ved slet ikke hvor jeg lige kan få den viden fra?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2010

Nalle

Jeg har så oplevet en anden side af sagen, for mig har det været en dans på " roser " men har også fået to ufattelig nemme børn, og har en helt igennem fantastisk kæreste, og far til vores børn!

Vi planlagde barn da vi begge var 16 og blev gravid kort tid efter.
Da jeg fødte vores datter, var jeg lige gået ud at teknisk skole, eller det gjorder jeg i starten af graviditen, da jeg havde rigtig slem kvalme, men det var på nogle punkter godt nok, for jeg har fået konstateret rigtig dårlig ryg, så drømmen om at blive kok, må forblive en drøm.
Min kæreste var i lærer som mekaniker, men måtte desværre stoppe ½ år efter, af personlige årsager.

Da vi var 18, planlagde vi barn nummer to, og blev gravid kort tid efter.
På det tidspunkt boede vi i en 3 værelses, flyttet 3 måneder inden jeg skulle føde, i en 4 værelses, så begge børn kunne få deres eget værelse.

Vi er idag begge 19, og har en vidunderlig datter på 2 år, og en søn på knap ½ år.

Jeg går hjemme på barsel, og skal igang med genoptræning af min ryg efter den, og så efter det skal jeg havde fundet ud af sammen med minlæge hvad jeg kan holde til at lave.
Min kæreste, har et godt betalt job som han er super glad for!

Så her har det ikke været noget " problem " at få børn i en ung alder. Vi har haft vores op og nedture, men hvem har ikke det?

Håber du kunne bruge mit svar til noget.

Anmeld

7. november 2010

Anonym trådstarter

Hej. Tak for dit svar.

Ja har set billeder af dine børn, og nøj hvor er de dejlige

Hvad med økonomien, kan i få det til at hænge sammen?

Anmeld

7. november 2010

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Hej Tak for dit svar, der var mange gode ting i det du skriver.

Men det med uddannelse, hvad mener du med det? Altås skal jeg begynde på den nu, og så kan jeg afslutte den når jeg går på barsel, eller hvordan? Er jeg meget interesseret i at høre, for det er faktisk næsten det eneste vi mangler at finde ud af. Og ved slet ikke hvor jeg lige kan få den viden fra?

Det ville være lettere at svare dig, hvis du vil ud med, hvilken type udd. du påtænker at begynde på?

Men du har på en videregående udd. ret til 12 mdrs ekstra SU, når du får barn. Og dem kan du så få udbetalt under barsel. Hvis du fx vælger at holde 9 mdr.s barsel, kan du jo så få udbetalt 1 plus en halv gang SU hver måned. Og holder du kun 6 mdr kan du vælge at indkassere dobbeltklip. Jeg mener, det er sådan, det er...

Desuden har du ret til yderligere SU-lån, når du er mor. 

Jeg forestiller mig, at du bare begynder på din udd. Og så holder barsel, når det er aktuelt, og starter op igen, når det passer ind efterfølgende. Måske i forbindelse med babys start i vuggestue eller fars barsel.

Anmeld

7. november 2010

Shibby

Syntes ikke det lyder som en dårlig ide..Der vil være en masse kommentare som du vil brække dig over,eller folk der gør det her mere kombliceret end det rent faktisk er,men fuck det.. 

I ved hvad i vil

Held og lykké med projekt baby 

Anmeld

7. november 2010

Anonym trådstarter

SeptemberBaby skriver:

Det ville være lettere at svare dig, hvis du vil ud med, hvilken type udd. du påtænker at begynde på?

Men du har på en videregående udd. ret til 12 mdrs ekstra SU, når du får barn. Og dem kan du så få udbetalt under barsel. Hvis du fx vælger at holde 9 mdr.s barsel, kan du jo så få udbetalt 1 plus en halv gang SU hver måned. Og holder du kun 6 mdr kan du vælge at indkassere dobbeltklip. Jeg mener, det er sådan, det er...

Desuden har du ret til yderligere SU-lån, når du er mor. 

Jeg forestiller mig, at du bare begynder på din udd. Og så holder barsel, når det er aktuelt, og starter op igen, når det passer ind efterfølgende. Måske i forbindelse med babys start i vuggestue eller fars barsel.

Jeg har tænkt rigtig meget på pædagogmedhjælper . Jamen så når man holder sin barsel, begynder man så bare der igenhvor man 'slap'?

Anmeld

7. november 2010

Anonym trådstarter

Shibby skriver:

Syntes ikke det lyder som en dårlig ide..Der vil være en masse kommentare som du vil brække dig over,eller folk der gør det her mere kombliceret end det rent faktisk er,men fuck det.. 

I ved hvad i vil

Held og lykké med projekt baby 

ja men sådan er det jo

mange tak

Anmeld

7. november 2010

Nalle

Anonym skriver:

Hej. Tak for dit svar.

Ja har set billeder af dine børn, og nøj hvor er de dejlige

Hvad med økonomien, kan i få det til at hænge sammen?

Ja sagtens.

Vi har mellem 11-12.000 og leve for, alt efter regninger i de forskelige måneder.

vi har levet for det der var mindre i 2 år, hvor det stadig gik helt fint.

Man finder hurtigt ud af hvor dyr lejlighed, bil osv man har råd til

Anmeld

7. november 2010

Anonym trådstarter

ja okay

Ved nbemlig bare ikke hvad man får i barselspenge og det? Det har jeg slet ikke fundet ud af endnu

Anmeld

7. november 2010

A&F

Anonym skriver:

Jeg har tænkt rigtig meget på pædagogmedhjælper . Jamen så når man holder sin barsel, begynder man så bare der igenhvor man 'slap'?

Efter barsel fortsætter du på, hvor du slap

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.