Hvilke smertestillende fik I bagefter - skal man have morfin - er smerterne virkelig så stærke? Kan man evt. klare sig med andet end morfin? Jeg mener ikke jeg fik morfin overhovedet, og nej, jeg synes ikke smerterne var så voldsomme. Det nev lidt i såret, men det var ikke noget særligt.
Hvor hurtigt var i oppegående? Jeg var oppe at gå samme dag (læs: vralte rundt foroverbøjet;-)) jeg fik kejsersnit kl. 14.00 og gik rundt kl. 20.00). Dagen efter kunne jeg gå rundt sådan rigtigt.
Jeg går ud fra at man også bløder efterfølgende ligesom efter en alm. fødsel? - Starter det med det samme ifm. kejsersnittet - og hvor lang tid efter blødte I? Jeg kan faktisk ikke huske det 100%, men jeg blødte om aftenen da jeg havde fået kateteret ud og skulle ud at tisse for første gang. Jeg blødte i ca. 3 uger.
Fik I hurtigt jeres barn op og ligge på maven - og hvordan fungerede det? Det kunne ikke rigtigt lade sig gre at få hende op på maven lige da hun kom ud pga. afskærmningen, men jeg fik hende op da vi kom på opvågningen, hvilket var ca. 20-30 minutter efter hun kom ud. Nu har jeg ikke prøvet andet, men jeg fik hende op til mit ansigt med det samme og "hilse på" og det var fint, da jeg rystede som et espeløv af bedøvelsen.
Hvor hurtigt kom I hjem? (jeg er typen som gerne føder ambulant, da jeg bliver totalt depri af at opholde mig på et sygehus, og jeg kan typisk ikke komme hurtigt nok ud derfra igen). Bare mine kontroller på sygehuset, kan få mig op i det røde felt, så jeg er altså MEGET ivrig. Jeg fik kejsersnit mandag og var hjemme igen onsdag formiddag.
Hvordan med amning? Livmoderen laver jo i den forbindelse nogle sammentrækninger - jeg tænker hvordan det lige virker, når man er ny-opereret. Det er præcis ligesom når du føder normalt. Jeg har som sagt ikke prøvet det før, men det føltes som meget kraftige menstruationssmerter, men ikke noget som mærkedes i selve såret.
Føles det meget voldsomt når lægerne hiver barnet ud? - jeg kan forstå at man selvfølgelig ikke mærker noget, men jeg tænker alligevel at det må være ubehageligt at være følelsesløs samtidig med at der "bakses" rundt med maven. Nej det gjorde ikke ondt, men det var lidt ubehageligt, fordi de hev og trykkede, vistnok for at simulere veer for at "stresse" barnet. Men ikke noget du skal være nervøs over overhovedet.
Knus Tulle