ej hvordan kunne du dog tage hendes cykel en HEL uge
hehe...
Lader til hun opfangede pointen i, at man ikke må cykle på den store vej - og det er vel det, der er meningen med det hele...
Hvis nu vi antager, at du havde ladet hende vinde kampen, havde det så været samme nummer om igen på mandag? eller kan man fortælle hende, at det ikke er ok?? for mener nemlig selv, at man bliver nødt til at handle på det man siger, og ikke altid forklare og diskutere...
Hvis vi antager at jeg havde ladet hende "vinde", ville situationen på mandag højest sandsynligt ikke være den samme som imorges, men min pointe er, at hvis man bukker under her og der, så lærer børnene at forældrene bukker under, hvilket jeg er bange for vil medføre at de på længere sigt "koste rundt" med deres forældre - og sådan nogle børn har jeg absolut ikke lyst til at have - og igen: hun kan ligeså godt lære i en alder af 5-6 år, at der er noget der hedder konsekvens. Det mener jeg hun er gammel nok til at forstå med den alder hun har nu
. Piben havde helt sikkert også haft en anden lyd, såfremt hun kun havde været 2-4 år - men i den alder ville jeg heller aldrig havde givet hende et ultimatum om at vælge imellem bil eller bus. Dér ville det bare være det jeg nu engang havde bestemt mig for!
Jeg synes heller ikke som dig at man skal tage alting op til diskussion, men ofte er det nødvendigt for at få en ligeværdig samtale med sit barn (ihvert fald herhjemme), der hjælper det at forklare hvorfor man "mener som man gør". Når vi giver hende en forklaring på hvorfor hun f.eks. ikke må cykle ud til vejen - så synes hun vi er åndsvage og trælse, liiige indtil vi fortæller hende HVORFOR vi ikke vil have det! Så kan hun faktisk godt se at det er fornuftigt nok, og at vi ikke bare siger det for at genere hende
PS! Nej, vi er nogle rigtige dårlige forældre sådan bare at låse cyklen inde en hel uge - det kan jeg godt se, hehe
Anmeld