En rigtig trist og træls morgen :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2010

Vidunderligeunger

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Netop! Så ville jeg være "bukket" under i min verden, og hun ville have "vundet kampen" - og det fungerer bare ikke, hvis man skal lære sine børn at tage et ansvar, synes jeg

Generelt set ved hun også godt at der er en konsekvent ved de ting hun gør. Husker tydeligt da hun for et par år siden cyklede ud til vejen sammen med en veninde, også selvom hun vidste at det måtte hun ikke! Bilerne kører stærkt, og det er i det hele taget bare ikke en vej som børn på 4-6 år skal "lege" ved.

Det resulterede i at vi tog cyklen fra hende, og låste den inde i en uge, hvor hun ikke måtte cykle OVERHOVEDET. Hun var da rent ud sagt rigtig træt af det, men stillede sig heller ikke på bagbenene, da hun jo godt var klar over hvorfor vi havde taget cyklen! Hun har aldrig været i nærheden af den vej siden, og cykler nu kun oppe på vores vej, som du jo nok ved er en lukket vej

Nå, det var lige et sidespring... Men bare for at fortælle, at jeg synes det er rigtig vigtigt det med at lære sine børn, at når de træffer valg, må de også tage konsekvenserne af det - både på godt og ondt

ej hvordan kunne du dog tage hendes cykel en HEL uge  hehe... 

Lader til hun opfangede pointen i, at man ikke må cykle på den store vej - og det er vel det, der er meningen med det hele... 

Hvis nu vi antager, at du havde ladet hende vinde kampen, havde det så været samme nummer om igen på mandag? eller kan man fortælle hende, at det ikke er ok?? for mener nemlig selv, at man bliver nødt til at handle på det man siger, og ikke altid forklare og diskutere... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Skriver lige igen senere - nu er den lille prut vågnet!

Anmeld

29. oktober 2010

DK skriver:

Sikke en træls morgen!! Altså... jeg ved ikke om jeg ville have sat hende på eller hevet hende med hjem. Jeg tror jeg ville have sat hende på bussen og vinket og så haft det VILDT dårligt ligesom du selv havde det! Men hey, altså det var jo ikke første gang hun skulle med bussen, og jeg tror ikke grunden til at hun græd var at hun skulle med bussen, men mere at hun måske var lidt morgensur og hellere i bund og grund bare ville blive hjemme hos sin moar i dag! Og det er der jo altså ikke noget at gøre ved!! Afsted i skole skal man!

Mht debat om for lille til at tage skolebussen, så kan jeg da fortælle at min datter, der også er begyndt i børnehaveklasse her i august, også tager skolebussen. Vi er godt nok først lige begyndt på det den her uge, men jeg synes ikke hun er for lille til at tage skolebussen. Vi bor i verdens mindste by (4 huse på hver side af vejen!!) og alligevel er der inkl. Kirstine 7 børn der står og tager bussen hver morgen fra vores lille busstoppested!! Bussen kører direkte ind på skolens område og når de står af så er de på skolens grund og skal ikke over en vej eller lign! Kirstine synes det er SUPER SEJT at tage bussen og de børn der tager skolebus får vist også ret meget street credit af de andre unger i BH klassen! I denne uge har jeg fulgt hende hen til busstoppestedet hver morgen (max 500 m. nede af vores vej) men det er klart meningen at hun her de næste to mdr. skal lære at gå derhen selv. Jeg er jo snart højgravid, plus til januar har vi også en (forhåbenligt) sovende baby i huset og så bliver hun nødt til at gå derhen selv. Men det mener jeg også at hun er i stand til! Altså det er SKOLEBUSSEN og ikke en bybus! Bussen er fyldt med børn og de står alle af det samme sted, nemlig inde på skolen! Jeg synes også du har helt ret i at man bliver nødt til at give dem noget ansvar at leve op til, for at de kan udvikle sig til at være i stand til at tage ansvar for dem selv!! DU har jo også helt ret i at der hurtigt nok kan komme den dag hvor de skal cykle i skole selv Indtil da, sætter jeg trygt Kirstine på skolebussen hver morgen!

Jeg havde det virkelig også sindsygt dårligt da jeg gik fra bussen imorges, og min hjerne kørte efterfølgende på højtryk! Men helt inderst inde ved jeg bare, at det var det rigtige at gøre. Jeg tror heller ikke det er noget der kommer bag på Mathilde, hun VED jo hvordan vi er herhjemme, og hvordan vi gør tingene!

Helt sikkert det ikke var "bare fordi hun ikke ville med bussen" - der ligger selvfølgelig noget dybere bag, og det agter jeg også at tage en snak med hende om senere i eftermiddag. Dels også for at få snakket ud med hende, og få hende forklaret hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde da jeg sendte hende med bussen imorges. Og du har helt ret - det er IKKE første gang hun skulle med bussen imorges. Havde det været tilfældet, havde det da også været helt forkasteligt bare at "proppe hende i bussen", lukke dørene og afsted det gik! Hun er jo vant til at tage bussen, og som du selv beskriver, så er der en vis "status" over at tage bussen i skole Det er jo lidt sejt, og sådan kan jeg også mærke det er i Mathildes tilfælde! Du har også helt ret i at det er noget andet med en skolebus - jesus christ, havde det været en bybus havde hele situationen været helt anderledes!!!

Kh Corinna - som i øvrigt ALDRIG ville sende sit barn på 5-6 år med en bybus til skole

Anmeld

29. oktober 2010

ej hvordan kunne du dog tage hendes cykel en HEL uge  hehe... 

Lader til hun opfangede pointen i, at man ikke må cykle på den store vej - og det er vel det, der er meningen med det hele... 

Hvis nu vi antager, at du havde ladet hende vinde kampen, havde det så været samme nummer om igen på mandag? eller kan man fortælle hende, at det ikke er ok?? for mener nemlig selv, at man bliver nødt til at handle på det man siger, og ikke altid forklare og diskutere... 

Hvis vi antager at jeg havde ladet hende "vinde", ville situationen på mandag højest sandsynligt ikke være den samme som imorges, men min pointe er, at hvis man bukker under her og der, så lærer børnene at forældrene bukker under, hvilket jeg er bange for vil medføre at de på længere sigt "koste rundt" med deres forældre - og sådan nogle børn har jeg absolut ikke lyst til at have - og igen: hun kan ligeså godt lære i en alder af 5-6 år, at der er noget der hedder konsekvens. Det mener jeg hun er gammel nok til at forstå med den alder hun har nu. Piben havde helt sikkert også haft en anden lyd, såfremt hun kun havde været 2-4 år - men i den alder ville jeg heller aldrig havde givet hende et ultimatum om at vælge imellem bil eller bus. Dér ville det bare være det jeg nu engang havde bestemt mig for!

Jeg synes heller ikke som dig at man skal tage alting op til diskussion, men ofte er det nødvendigt for at få en ligeværdig samtale med sit barn (ihvert fald herhjemme), der hjælper det at forklare hvorfor man "mener som man gør". Når vi giver hende en forklaring på hvorfor hun f.eks. ikke må cykle ud til vejen - så synes hun vi er åndsvage og trælse, liiige indtil vi fortæller hende HVORFOR vi ikke vil have det! Så kan hun faktisk godt se at det er fornuftigt nok, og at vi ikke bare siger det for at genere hende

PS! Nej, vi er nogle rigtige dårlige forældre sådan bare at låse cyklen inde en hel uge - det kan jeg godt se, hehe

Anmeld

29. oktober 2010

Vidunderligeunger

Hvis vi antager at jeg havde ladet hende "vinde", ville situationen på mandag højest sandsynligt ikke være den samme som imorges, men min pointe er, at hvis man bukker under her og der, så lærer børnene at forældrene bukker under, hvilket jeg er bange for vil medføre at de på længere sigt "koste rundt" med deres forældre - og sådan nogle børn har jeg absolut ikke lyst til at have - og igen: hun kan ligeså godt lære i en alder af 5-6 år, at der er noget der hedder konsekvens. Det mener jeg hun er gammel nok til at forstå med den alder hun har nu. Piben havde helt sikkert også haft en anden lyd, såfremt hun kun havde været 2-4 år - men i den alder ville jeg heller aldrig havde givet hende et ultimatum om at vælge imellem bil eller bus. Dér ville det bare være det jeg nu engang havde bestemt mig for!

Jeg synes heller ikke som dig at man skal tage alting op til diskussion, men ofte er det nødvendigt for at få en ligeværdig samtale med sit barn (ihvert fald herhjemme), der hjælper det at forklare hvorfor man "mener som man gør". Når vi giver hende en forklaring på hvorfor hun f.eks. ikke må cykle ud til vejen - så synes hun vi er åndsvage og trælse, liiige indtil vi fortæller hende HVORFOR vi ikke vil have det! Så kan hun faktisk godt se at det er fornuftigt nok, og at vi ikke bare siger det for at genere hende

PS! Nej, vi er nogle rigtige dårlige forældre sådan bare at låse cyklen inde en hel uge - det kan jeg godt se, hehe

Det kunne jo godt være I ville have stået i samme situation på mandag. Men det er da under alle omstændigheder godt, at du lige snakker med hende når hun kommer hjem  

Da jeg var barn var det værste jeg vidste, at vi skulle diskutere alting fra ende til anden. Nogen gange havde jeg bare været glad for et nej eller et ja eller hvis jeg skulle rydde op, så skulle jeg også ha forklaret hvorfor og bla bla bla - det vil jeg huske når Alberte bliver større, at nogen gange er et nej bare et nej. UDEN at diskutere altid hehe... ikke at du gør det, men bare lige en indskydelse

God weekend til Jer

ps. Min mor var også gog

Anmeld

29. oktober 2010

Det kunne jo godt være I ville have stået i samme situation på mandag. Men det er da under alle omstændigheder godt, at du lige snakker med hende når hun kommer hjem  

Da jeg var barn var det værste jeg vidste, at vi skulle diskutere alting fra ende til anden. Nogen gange havde jeg bare været glad for et nej eller et ja eller hvis jeg skulle rydde op, så skulle jeg også ha forklaret hvorfor og bla bla bla - det vil jeg huske når Alberte bliver større, at nogen gange er et nej bare et nej. UDEN at diskutere altid hehe... ikke at du gør det, men bare lige en indskydelse

God weekend til Jer

ps. Min mor var også gog

Arhh, der er selvfølgelig forskel på "små og store ting".

Jeg vil da virkelig heller ikke stå og diskutere med Mathilde om hvorvidt hun skal løfte sin tallerken over til opvaskeren, hvornår hun skal i seng, om hun skal i bad eller om hun skal have jakke på når det er koldt osv osv. Sådan er det jo bare! Og spørger hun, får hun et kort svar - ingen laaaange forklaringer og diskussioner, hahaha. Det var slet ikke det jeg mente; mere når det er større ting, såsom det med at cykle ved en farlig vej, se sig for når hun skal over vejen, være en god kammerat osv

Anmeld

29. oktober 2010

Ann.

Jbk skriver:

Jeg havde valgt at lytte til barnet...hun er kun en lille pige på 5 år alene med bus og som selv skal have og tage ansvaret for et valg, det synes jeg ikke man kan forvente at så lille et barn kan..endvidere ville jeg syntes at det var meget tidligt at skulle tage med bus selv...så alt det taget i betragtning og ud fra hvordan jeg selv er med mine unger, så ville jeg bare have taget hende med og sagt til hende at det så bare var en anden dag hun skulle tage bussen...indeni mig ville jeg tænke der skulle gå lidt tid og at JEG som mor ville tage valget og dermed også ansvaret næste gang hvis der skulle køres med bus.

Jeg havde gjort det samme.

Anmeld

29. oktober 2010

Faith

Nej øv da for en oplevelse! Gad vide hvad der lige stak hende? Der skal sommetider ikke ret meget til før man føler sig som verdens dårligste mor. Herhjemme kommer den dårlige samvittighed ofte når jeg er nødt til at lade den ene af drengene ligge og græde mens jeg trøster den anden. Så føler jeg mig som en rigtig ravnemor!

Anmeld

29. oktober 2010

Faith

OK.

Jeg synes bestemt ikke det er tidligt at skulle tage en bus - det er en skolebus der er indsat fra skolens side, der kører rundt og samler skolebørn op! Hvis de ikke skal benytte sig af bussen i 0-2 klasse, så ved jeg virkelig ikke hvornår det skulle blive aktuelt Senere vælger børnene jo at cykle i skole, hvilket jeg tilgengæld IKKE ville være glad for at Mathilde skulle de første par skoleår. Men det er fair nok, at du synes det er for tidligt at tage en bus til skole - det synes jeg så bare ikke at det er!

Ja det er jo en SKOLEbus og ikke en BYbus....

Anmeld

29. oktober 2010

Mi

Tror du valgte rigtigt. Ellers havde det bare gentaget sig en anden morgen. Hun skal selvfølgelig forstå at du ikke kan stå på pinde for hende fordi hun lige i det øjeblik hellere vil køres.

Men du kan da tage en snak med hende om det når hun kommer hjem.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.