En rigtig trist og træls morgen :-(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Jbk skriver:

Jeg havde valgt at lytte til barnet...hun er kun en lille pige på 5 år alene med bus og som selv skal have og tage ansvaret for et valg, det synes jeg ikke man kan forvente at så lille et barn kan..endvidere ville jeg syntes at det var meget tidligt at skulle tage med bus selv...så alt det taget i betragtning og ud fra hvordan jeg selv er med mine unger, så ville jeg bare have taget hende med og sagt til hende at det så bare var en anden dag hun skulle tage bussen...indeni mig ville jeg tænke der skulle gå lidt tid og at JEG som mor ville tage valget og dermed også ansvaret næste gang hvis der skulle køres med bus.

OK.

Jeg synes bestemt ikke det er tidligt at skulle tage en bus - det er en skolebus der er indsat fra skolens side, der kører rundt og samler skolebørn op! Hvis de ikke skal benytte sig af bussen i 0-2 klasse, så ved jeg virkelig ikke hvornår det skulle blive aktuelt Senere vælger børnene jo at cykle i skole, hvilket jeg tilgengæld IKKE ville være glad for at Mathilde skulle de første par skoleår. Men det er fair nok, at du synes det er for tidligt at tage en bus til skole - det synes jeg så bare ikke at det er!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2010

sarahb

jeg synes du gjorde det rigtigt, for hvad hvis i så gik til bilen og så vil hun hellere tage bussen, og sådan kan det blive ved.
Du holdte fast og dervd ved hun at hun ikke kan køre rundt i manegen med dig..
Men kan godt forstår du har det dårligt, det får man uanset hvad når ens barn ser helt ulykkeligt ud.
Hun er glad og hygger sig, og hun tænker sikkert ikk engang på episoden når i ses senere.

Anmeld

29. oktober 2010

BlyViol skriver:

hm... det ER en svær situation at stå i. Jeg ved ikke hvordan jeg havde reageret, måske på samme måde, det kommer også an på, om man selv har en god eller dårlig morgen, om man "magter" kampen. Men  jeg tror der er en helt klar grund til, at hun reagerede som hun gjorde, det ville jeg nok prøve og snakke med hende om når hun kommer hjem... ?

Men ville ikke læse indlægget uden lige at smide en bette kommentar. Fortsat god dag med Frederikke  

Selvfølgelig er der en god grund til at hun reagerede som hun gjorde imorges, og det vil jeg også tale med hende om på en stille og rolig måde når hun kommer hjem senere idag.

Jeg har det bare sådan, at jeg ikke ville gå hjem igen med hende og Frederikke liggende i barnevognen, for derefter at køre hende i bilen til skole, når hun havde taget valget om bussen inden vi gik hjemmefra.

Det ville have været anderledes, hvis hun havde sagt at hun gerne ville køres fra starten - så var det da bare det vi havde gjort. Men jeg forsøger at lære hende, at når man siger A, må man også sige B

Også en god dag til dig og Alderte

Anmeld

29. oktober 2010

Svei

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

OK.

Jeg synes bestemt ikke det er tidligt at skulle tage en bus - det er en skolebus der er indsat fra skolens side, der kører rundt og samler skolebørn op! Hvis de ikke skal benytte sig af bussen i 0-2 klasse, så ved jeg virkelig ikke hvornår det skulle blive aktuelt Senere vælger børnene jo at cykle i skole, hvilket jeg tilgengæld IKKE ville være glad for at Mathilde skulle de første par skoleår. Men det er fair nok, at du synes det er for tidligt at tage en bus til skole - det synes jeg så bare ikke at det er!

Jamen, det regnede jeg da heller ikke med du syntes, nu du valgte hun gjorde det... Men det synes jeg, altså nok mest i forhold til de i den alder kan have svært ved at mærke hvad de vil og tage ansvar for det...hun har jo ville men da hun skulle var det ikke det. Så havde jag bare valgt at tage barnet med, trøste det og sige det er helt ok. Men der er jo intet facit, handler jo bare om hvordan man har det bedst med at gøre tingene...

Anmeld

29. oktober 2010

sarahb skriver:

jeg synes du gjorde det rigtigt, for hvad hvis i så gik til bilen og så vil hun hellere tage bussen, og sådan kan det blive ved.
Du holdte fast og dervd ved hun at hun ikke kan køre rundt i manegen med dig..
Men kan godt forstår du har det dårligt, det får man uanset hvad når ens barn ser helt ulykkeligt ud.
Hun er glad og hygger sig, og hun tænker sikkert ikk engang på episoden når i ses senere.

Lige præcis!

Tak for dit besyv, og rigtig god weekend

Anmeld

29. oktober 2010

Jbk skriver:

Jamen, det regnede jeg da heller ikke med du syntes, nu du valgte hun gjorde det... Men det synes jeg, altså nok mest i forhold til de i den alder kan have svært ved at mærke hvad de vil og tage ansvar for det...hun har jo ville men da hun skulle var det ikke det. Så havde jag bare valgt at tage barnet med, trøste det og sige det er helt ok. Men der er jo intet facit, handler jo bare om hvordan man har det bedst med at gøre tingene...

Jamen helt sikkert - vi er jo alle forskellige, og handler derfor også vidt forskelligt.

Kan du have en god dag

Anmeld

29. oktober 2010

Svei

Jamen helt sikkert - vi er jo alle forskellige, og handler derfor også vidt forskelligt.

Kan du have en god dag

Tak og rigtig meget i lige måde... god weekend...

Knus..

Anmeld

29. oktober 2010

Vidunderligeunger

Selvfølgelig er der en god grund til at hun reagerede som hun gjorde imorges, og det vil jeg også tale med hende om på en stille og rolig måde når hun kommer hjem senere idag.

Jeg har det bare sådan, at jeg ikke ville gå hjem igen med hende og Frederikke liggende i barnevognen, for derefter at køre hende i bilen til skole, når hun havde taget valget om bussen inden vi gik hjemmefra.

Det ville have været anderledes, hvis hun havde sagt at hun gerne ville køres fra starten - så var det da bare det vi havde gjort. Men jeg forsøger at lære hende, at når man siger A, må man også sige B

Også en god dag til dig og Alderte

og det synes jeg du gjorde på en fin måde... for hun SKAL jo lære, at som du siger, har man sagt a må man også sige b. så tror ikke du skal have dårlig samvittighed længere

Hun ville jo også ha "vundet" hvis du havde kørt hende i skole, hvilket jo så kunne ha kostet endnu en træls kamp på mandag eller lignende... så jo, jeg ville nok ha gjort det samme...

Anmeld

29. oktober 2010

DK

Sikke en træls morgen!! Altså... jeg ved ikke om jeg ville have sat hende på eller hevet hende med hjem. Jeg tror jeg ville have sat hende på bussen og vinket og så haft det VILDT dårligt ligesom du selv havde det! Men hey, altså det var jo ikke første gang hun skulle med bussen, og jeg tror ikke grunden til at hun græd var at hun skulle med bussen, men mere at hun måske var lidt morgensur og hellere i bund og grund bare ville blive hjemme hos sin moar i dag! Og det er der jo altså ikke noget at gøre ved!! Afsted i skole skal man!

Mht debat om for lille til at tage skolebussen, så kan jeg da fortælle at min datter, der også er begyndt i børnehaveklasse her i august, også tager skolebussen. Vi er godt nok først lige begyndt på det den her uge, men jeg synes ikke hun er for lille til at tage skolebussen. Vi bor i verdens mindste by (4 huse på hver side af vejen!!) og alligevel er der inkl. Kirstine 7 børn der står og tager bussen hver morgen fra vores lille busstoppested!! Bussen kører direkte ind på skolens område og når de står af så er de på skolens grund og skal ikke over en vej eller lign! Kirstine synes det er SUPER SEJT at tage bussen og de børn der tager skolebus får vist også ret meget street credit af de andre unger i BH klassen! I denne uge har jeg fulgt hende hen til busstoppestedet hver morgen (max 500 m. nede af vores vej) men det er klart meningen at hun her de næste to mdr. skal lære at gå derhen selv. Jeg er jo snart højgravid, plus til januar har vi også en (forhåbenligt) sovende baby i huset og så bliver hun nødt til at gå derhen selv. Men det mener jeg også at hun er i stand til! Altså det er SKOLEBUSSEN og ikke en bybus! Bussen er fyldt med børn og de står alle af det samme sted, nemlig inde på skolen! Jeg synes også du har helt ret i at man bliver nødt til at give dem noget ansvar at leve op til, for at de kan udvikle sig til at være i stand til at tage ansvar for dem selv!! DU har jo også helt ret i at der hurtigt nok kan komme den dag hvor de skal cykle i skole selv Indtil da, sætter jeg trygt Kirstine på skolebussen hver morgen!

Anmeld

29. oktober 2010

BlyViol skriver:

og det synes jeg du gjorde på en fin måde... for hun SKAL jo lære, at som du siger, har man sagt a må man også sige b. så tror ikke du skal have dårlig samvittighed længere

Hun ville jo også ha "vundet" hvis du havde kørt hende i skole, hvilket jo så kunne ha kostet endnu en træls kamp på mandag eller lignende... så jo, jeg ville nok ha gjort det samme...

Netop! Så ville jeg være "bukket" under i min verden, og hun ville have "vundet kampen" - og det fungerer bare ikke, hvis man skal lære sine børn at tage et ansvar, synes jeg

Generelt set ved hun også godt at der er en konsekvent ved de ting hun gør. Husker tydeligt da hun for et par år siden cyklede ud til vejen sammen med en veninde, også selvom hun vidste at det måtte hun ikke! Bilerne kører stærkt, og det er i det hele taget bare ikke en vej som børn på 4-6 år skal "lege" ved.

Det resulterede i at vi tog cyklen fra hende, og låste den inde i en uge, hvor hun ikke måtte cykle OVERHOVEDET. Hun var da rent ud sagt rigtig træt af det, men stillede sig heller ikke på bagbenene, da hun jo godt var klar over hvorfor vi havde taget cyklen! Hun har aldrig været i nærheden af den vej siden, og cykler nu kun oppe på vores vej, som du jo nok ved er en lukket vej

Nå, det var lige et sidespring... Men bare for at fortælle, at jeg synes det er rigtig vigtigt det med at lære sine børn, at når de træffer valg, må de også tage konsekvenserne af det - både på godt og ondt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.