18januar/kats skriver:
(låner lige plads i Bimmers tråd
)
Hejsa
Jeg er også Rhesus Neg, men ved endnu ikke om jeg skal have Anti-D.
Jeg kan regne ud, at du bor i en af de regioner der allerede nu, har indført blodtypebestemmelse af baby, FØR fødslen.
Jeg er bor i en region der først skifter over fra 2011, så jeg er på den "gamle ordning" hvor man får taget blodprøver undervejs, for at se, om der har diffunderet blod mellem mig og baby, så jeg danner antistoffer mod babyen. Gør jeg det, starter de Anti-D behandling op, med en sprøjte nu og ved fødslen. Danner jeg ikke Antistoffer undervejs, så bliver babys blodtype først undersøgt ved fødslen via navlestrengen. Er baby positiv får jeg større dosis Anti D inden 48 timer efter fødslen og hvis baby er negativ - ja så slipper jeg 
Der er ikke noget at være nervøs for - på den nye ordning er dosis mindre, fordi de dyrker dit blod og derved kan blodtypebestemme din babys blod, og så kan de starte tidligere.. Det må være dejligt at have afklaring 
Undskyld jeg også låner Bimmerens tråd igen.
Ja det føles fint at have afklaring. Personalet på Herlev fortalte mig at de gik over til ny ordning i januar 2010. De kan nu undersøge blodet så minutiøst at de kan se fosterets blodtype (uden der er dannet antistoffer). Stikket tog ingen tid men man skal lige ligge ned i 20 min fordi der er nogen der får allergisk reaktion på indsprøjtningen. Det er også derfor de ikke vil give den i JM konsultationen men man skal på sygehuset for at få den. Man skal stadig også have en indsprøjtning efter fødslen.
Anmeld