Update: 2. JDM besøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2010

DK

piadas skriver:

Aj, det var da utroligt - sikke en dårlig behandling du fik. Det er da noget pjat at sige, at der ikke er nogen, der føder i julen, for selvfølgelig er der det! Jeg har aldrig hørt noget lignende - det er godt nok under al kritik.

Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du gerne vil føde hjemme efter den dårlige oplevelse.

For 7 år siden da jeg fødte var der ikke nær så mange fødende på Horsens sygehus som der er i dag. Siden dengang er alle de mindre fødegange jo lukket og blevet samlet på bl.a. Horsens sygehus.

Men uanset hvad, så kan de da godt tage at holde bare een fødestue varm og klar! Altså jeg havde jo også været der om morgenen da mit vand var gået, så de vidste da at der var en "risiko" for at der kom nogen inden 24 timer!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2010

Mettemus

Først: dejligt med en stor og fin Bimmer. Det var vel interessepunkt nummer 1? Hvor er det mærkeligt med målet på maven - mit var det samme ca. (måske 28?), men jeg fik at vide at det lå over kurven? Mystisk... måske man ikke skal lægge for meget i det...

Mht til hjemmefødsel krydser jeg fingre for at det kommer til at ske. Jeg har læst forskellige beretninger om fællesskabet omkring en hjemmefødsel - altså mellem mor og far - og jeg synes simpelthen det lyder så fantastisk. Det kunne også næsten få mig til at overveje det! Håber ikke der er særlig travlt på fødegangen på Bimmerens fødselsdag!

Ellers må du jo bare sørge for at føde ham tidligt - hvis der nu alligevel ikke er nogen der føder mellem jul og nytår! Jøsses hvor jeg virkelig synes det er en dårlig behandling du fik med Kirstine. Synes det er super respektløst overfor de (måske få) fødende, at de ikke engang kan få lov til at have faren hos sig, kan få en ædru sygeplejerske, et "goddag og tillykke" osv. osv. Det kan godt være der skal spares, men alligevel? Håber under alle omstændigheder at oplevelsen bliver bedre denne gang - om det så bliver med hjemmefødsel (det håber vi) eller på Horsens sygehus.

Kram

Anmeld

29. oktober 2010

piadas

DK skriver:

For 7 år siden da jeg fødte var der ikke nær så mange fødende på Horsens sygehus som der er i dag. Siden dengang er alle de mindre fødegange jo lukket og blevet samlet på bl.a. Horsens sygehus.

Men uanset hvad, så kan de da godt tage at holde bare een fødestue varm og klar! Altså jeg havde jo også været der om morgenen da mit vand var gået, så de vidste da at der var en "risiko" for at der kom nogen inden 24 timer!

Ja, helt ærligt! Hvis du endda havde været der tidligere på dagen pga. vandafgang, vidste de da, at du kom tilbage inden for 24 timer - om ikke andet for at blive sat i gang, hvis ikke veerne var kommet af sig selv.

Jeg oplevede selv, da jeg fødte anden gang, at der nærmest ingen hjælp var. Mit første barn er født ved kejsersnit, så da var jeg indlagt på barselsgang B i Aalborg, som er beregnet til kejsersnit, tvillinger osv. - altså dem med behov for lidt ekstra hjælp. De var rigtig søde og hjælpsomme.

Anden gang fødte jeg naturligt - også i Aalborg, så da blev jeg indlagt på barselsgang A, hvor hjælpen var nærmest ikke-eksisterende. Jeg havde fået lov at blive der lidt, og det takkede jeg ja til, for jeg tænkte, at det måske var rart nok. Hvis nu jeg ikke kunne få amningen til at fungere eller noget andet. Alt kørte som smurt, og jeg fortrød allerede efter et par timer, at jeg ikke var taget hjem, men jeg blev der til næste dag. Hun er født kl. 9.23, så jeg var der godt et døgns tid. Der var næsten ingen sygeplejersker eller nogen der kom og spurgte, hvordan man havde det eller havde brug for hjælp. Jeg havde heller ikke det store behov, men alligevel er det vel det, de er der for?

Denne gang skal jeg føde i Viborg, men jeg har det sådan, at jeg skal bare hjem med det samme, så vi kan være en familie sammen alle fem - og lige præcis som du skriver - man ved hvor tingene er og der er meget mere ro. Min mor skal passe børnene, mens jeg føder, og så regner jeg med, at hun kommer ned på sygehuset med børnene, når jeg har født, og så kører vi hjem sammmen, så de to store i det mindste får set, hvor deres lillesøster er kommet til verden og er med til at "fragte" hende hjem.

Anmeld

29. oktober 2010

DK

Mettemus skriver:

Først: dejligt med en stor og fin Bimmer. Det var vel interessepunkt nummer 1? Hvor er det mærkeligt med målet på maven - mit var det samme ca. (måske 28?), men jeg fik at vide at det lå over kurven? Mystisk... måske man ikke skal lægge for meget i det...

Mht til hjemmefødsel krydser jeg fingre for at det kommer til at ske. Jeg har læst forskellige beretninger om fællesskabet omkring en hjemmefødsel - altså mellem mor og far - og jeg synes simpelthen det lyder så fantastisk. Det kunne også næsten få mig til at overveje det! Håber ikke der er særlig travlt på fødegangen på Bimmerens fødselsdag!

Ellers må du jo bare sørge for at føde ham tidligt - hvis der nu alligevel ikke er nogen der føder mellem jul og nytår! Jøsses hvor jeg virkelig synes det er en dårlig behandling du fik med Kirstine. Synes det er super respektløst overfor de (måske få) fødende, at de ikke engang kan få lov til at have faren hos sig, kan få en ædru sygeplejerske, et "goddag og tillykke" osv. osv. Det kan godt være der skal spares, men alligevel? Håber under alle omstændigheder at oplevelsen bliver bedre denne gang - om det så bliver med hjemmefødsel (det håber vi) eller på Horsens sygehus.

Kram

Ja lige præcis! Jeg var bare rigtig spændt på om han var vokset nok! Men det var han så og det er bare dejligt! Mht symfysemålet, så sagde hun ikke noget om at det var for meget!? Altså jeg var jo præcist 28+1 og så 27 cm. og det er da i det her skema helt normalt: http://www.min-mave.dk/artikler/graviditet/almindelige-undersoegelser-under-graviditeten/sf-maal-livmodereren-vokser.htm

Vi hååber de ikke har alt for travlt på Bimmerens fødselsdag. Og hvis de har og jeg skal føde på sygehuset er jeg heldigvis ældre og langt mere bitchy nu, og kan derfor godt sige fra eller til på mine egne vegne! Dengang var jeg nok også nervøs for at være til besvær eller have for store behov, fordi jeg var så ung. Derfor bed jeg bare tænderne sammen. Det ville jeg ALDRIG gøre i dag. I dag skal jeg nok få sagt hvad jeg mener og hvordan jeg vil have det! Det skal du også bare huske at gøre! FORLANG!! Man er ikke til besvær man har selv betalt for det sk*de sygehus gennem skatten, og så er man dælme ikke til besvær!

Anmeld

29. oktober 2010

DK

piadas skriver:

Ja, helt ærligt! Hvis du endda havde været der tidligere på dagen pga. vandafgang, vidste de da, at du kom tilbage inden for 24 timer - om ikke andet for at blive sat i gang, hvis ikke veerne var kommet af sig selv.

Jeg oplevede selv, da jeg fødte anden gang, at der nærmest ingen hjælp var. Mit første barn er født ved kejsersnit, så da var jeg indlagt på barselsgang B i Aalborg, som er beregnet til kejsersnit, tvillinger osv. - altså dem med behov for lidt ekstra hjælp. De var rigtig søde og hjælpsomme.

Anden gang fødte jeg naturligt - også i Aalborg, så da blev jeg indlagt på barselsgang A, hvor hjælpen var nærmest ikke-eksisterende. Jeg havde fået lov at blive der lidt, og det takkede jeg ja til, for jeg tænkte, at det måske var rart nok. Hvis nu jeg ikke kunne få amningen til at fungere eller noget andet. Alt kørte som smurt, og jeg fortrød allerede efter et par timer, at jeg ikke var taget hjem, men jeg blev der til næste dag. Hun er født kl. 9.23, så jeg var der godt et døgns tid. Der var næsten ingen sygeplejersker eller nogen der kom og spurgte, hvordan man havde det eller havde brug for hjælp. Jeg havde heller ikke det store behov, men alligevel er det vel det, de er der for?

Denne gang skal jeg føde i Viborg, men jeg har det sådan, at jeg skal bare hjem med det samme, så vi kan være en familie sammen alle fem - og lige præcis som du skriver - man ved hvor tingene er og der er meget mere ro. Min mor skal passe børnene, mens jeg føder, og så regner jeg med, at hun kommer ned på sygehuset med børnene, når jeg har født, og så kører vi hjem sammmen, så de to store i det mindste får set, hvor deres lillesøster er kommet til verden og er med til at "fragte" hende hjem.

Ja det var meget underligt! Altså det var jo 1. juledag og jeg tror bare at JDM var på mental juleferie! Men nuuj hvor var der koldt på den stue altså!

Det er da godt at høre at dem der virkelig HAR behov for hjælp også får det på de specialafdelinger der er rundt omkring. Men derfor så kan det da ikke passe at sygeplejerskerne har så travlt at man ikke bliver sagt "goddag" til og lige får en kort introduktion i hvordan barselsgangen fungere, eller endnu vigtigere får hjælp til ex. amning!

Hvis jeg skal føde på sygehuset så vil vi helt sikkert også tage hjem med det samme! Jeg har jo kun en lille datter, men vi har heldigvis en af Kirstines bedste veninder fra skolen som bor tæt på som har tilbudt at hente hende og passe uanset hvornår vi ringer. Hvis det bliver en hjemmefødsel om natten f.eks., så tror jeg bare vi lader hende sove til hun vågner, men hvis hun er i skole så kan de tage hende med hjem! Og hvis vi nu skal på sygehuset midt i det hele så er det jo rart at have en back-up plan med nogle søde mennesker som Kirstine kender der bor rigtig tæt på som gerne vil komme og passe! Jeg håber at fødslen vil starte om aftenen og at når Kirstine så vågner næste morgen så ligger der en lillebror i vuggen! Det ville bare være helt perfekt! (meeen måske også lidt høje krav, he he)

Anmeld

29. oktober 2010

Riksen

DK skriver:

Ja det må du gerne spørge om.

Jeg havde en super fødsel med Kirstine. Men selve behandlingen, eller måske manglen på samme, gør at jeg helst ikke vil føde på sygehuset igen. Jeg var palle alene i verden til min fødsel.

Det var 1. juledag og de havde lukket ned for fødegangen da "Ingen føder i julen". Så det var PISSEkoldt på fødestuen da vi kom da alt varmen havde været slukket! Nå, men det var så som det var.

Efter fødslen blev jeg af JDM kørt på barselsgangen da hotellet var lukket pga juleferie. Halvdelen af barselsgangen var også lukket, så jeg skulle dele værelse med en anden, da de sparede på rengøringen pga. jul. Jeg fødte kl. 16.15 og kom på barselsgangen kl. 18. Kl 21 skulle Anders gå hjem fordi da var besøgstiden slut. Så lå jeg bare der HELT SELV med mit helt nye barn, og Anders var gået og der kom ingen sygeplejersker! Jeg var jo fulgt til min seng af JDM'eren, så derfor havde jeg ikke mødt nogen sygeplejersker/ansatte på barselsgangen. Da kl. så blev 21 og Anders var gået hjem, så lå jeg hele tiden og ventede på at der da "måtte komme nogen" og sige goddag, eller spørge hvordan jeg havde det, eller tjekke op på Kirstine eller lign. Men der kom INGEN!! Altså jeg havde ikke behov for noget, og ringede derfor ikke efter nogen for bare at sige "hej" det var dumt synes jeg. Også fordi jeg blev ved med at tænke... jamen om lidt kommer de da. Om lidt kommer de og fortæller hvor jeg skal skifte mit barn, hvor jeg kan få the og kaffe, hvor der er håndklæder, spørger om jeg har det godt, kommer og siger godnat og slukker for lyset i loftet. Men der kom ingen.

Jeg mødte ingen sygeplejersker før kl. 10.30 næste dag, hvor der kom en Fiona-shrek-lignende dværge-sygeplejerske ind og spurgte mig (som det aller første hun sagde!!) om jeg havde være på ung-mor-kursus? øhhh nej, det havde jeg ikke, men det var der ligesom heller ikke brug for. Så himlede hun med øjnene og bitchede over "systemet" inden hun gik igen. Den næste sygeplejerske jeg mødte, opdagde jeg ved at jeg var ved at skifte Kirstine og så havde jeg væltet noget sprit. Jeg ledte efter det, for jeg kunne lugte det, men opdagede så at det var en sygeplejerske bag mig der STANK af julefrokost, og ikke en flaske evt. væltet sprit! Hun sagde ihh og åhh til Kirstine og gik så igen. Jeg har aldrig lugtet værre tømmermænd end dem hun havde den dag.  Jeg var simpelthen i chok, og jeg følte mig så fremmedgjort og alene på det store "onde" sted, og jeg ville bare hjem til min kæreste der kunne komme med et tæppe og the og min mor der ville beundre mit barn ud over alle grænser!

Derfor vil jeg helst ikke føde derinde igen. Jeg har slet ikke lyst til at føle den afmagt og "alene i verden" følelse jeg havde dengang igen. Jeg har ikke lyst til at der er nogen der skal bestemme hvornår min kæreste skal gå hjem. Jeg har ikke lyst til at nogen skal bestemme at det er mellem kl. 18 og 19.30 jeg vil have besøg. Jeg har ikke lyst til i den grad at være afhængig af at andre fremmede hjælper mig og mit barn tilrette på et fremmed sted. Jeg vil være hjemme i min rede hvor jeg selv ved hvor jeg slukker lyset, hvor jeg selv kan sove med min kærestes arme omkring mig, hvor jeg selv ved hvor thekanden står, og hvor jeg selv kan vælge hvornår jeg vil have/invitere gæster! Og hvor der ikke er fulde og dumme sygeplejersker!

Nå. ihhh bliver altid lidt ophidset når jeg tænker på det. Det er bare den der palle alene i verden følelse. Altså. Det var bare ikke en fed nat at have første gang med Kirstine. Jeg lå bare der og ventede på.... noget. Noget der aldrig kom. Og jeg var så alene. jeg kan huske at jeg i smug lå og sms'ede med Anders der var derhjemme og heller ikke kunne sove. Ejjj.... det var bare en SÅ uholdbar situation!

Øh... jeg er da vist en smule rystet! Jeg har naturligvis ikke prøvet at føde før, men jeg kan da sætte mig ind i den der ensomhedsfølelse, der melder sig efter at have modtaget sådan en behandling eller mangel på samme - og så kun få timer efter man har født! At blive forladt på en kold, halvtom barselsgang, hvor ingen tager sig af en - det er da under al kritik.

Jeg kan godt forstå at det er noget, der kan vække dumme følelser, når du taler om det. Det er på ingen måde holdbart. Og hvad sker der lige for den dumme sygeplejerske?! Det spørger man da ikke om. Og at Anders bare blev sendt hjem - det kan man da ikke. Faderen er da lige så meget med i fødslen og barn-forældre-sammensætningen, så han burde da få lov at blive - og især når barselsgangen er halvtom.

Efter den oplevelse kan jeg godt forstå at du helst ikke vil føde på sygehuset igen. Men man må da håbe at der er blevet ændret på nogle ting, eller at din oplevelse "bare" var en smutter.

Anmeld

2. november 2010

Multebær

Tillykke Bimmermamma - hvor er det dejligt at Bimmer er tip top. Jeg håber du får mulighed for at gennemfører hjemmefødslen.

Yeah så har jeg også været til 2. JM besøg her på 27+5 dagen. SF mål var 27 babyvægt 1200 g fin fosteraktivitet og hjertelyd. Er helt stolt af ham den lille bebs. Samlet vægtøgning fra uge 8 er 3 kg ca 5 kg i det hele. Blodtrykket var også fint men jeg skal ind og have en antistof indsprøjtning fordi jeg er rhesus negativ og baby er rhesus positiv. Er der andre der skal have den indsprøjtning?

Dejligt at være ved jordmoder - hun ville dog ikke snakke om fødepræferencer med mig før næstegang - det bliver først 21 december - om laaaaaang tid :-).

Anmeld

3. november 2010

DK

Multebær skriver:

Tillykke Bimmermamma - hvor er det dejligt at Bimmer er tip top. Jeg håber du får mulighed for at gennemfører hjemmefødslen.

Yeah så har jeg også været til 2. JM besøg her på 27+5 dagen. SF mål var 27 babyvægt 1200 g fin fosteraktivitet og hjertelyd. Er helt stolt af ham den lille bebs. Samlet vægtøgning fra uge 8 er 3 kg ca 5 kg i det hele. Blodtrykket var også fint men jeg skal ind og have en antistof indsprøjtning fordi jeg er rhesus negativ og baby er rhesus positiv. Er der andre der skal have den indsprøjtning?

Dejligt at være ved jordmoder - hun ville dog ikke snakke om fødepræferencer med mig før næstegang - det bliver først 21 december - om laaaaaang tid :-).

Ejj hvor dejligt det hele gik fint!! Det er da også en fin stor dreng du går rundt med så!!

Jeg kan kun give dig ret i at der er vildt lang tid til næste JDM besøg. Jeg skal jo også først have mit næste besøg d. 16.12!

Jeg har "en kedelig" blodtype som min læge altid siger, nemlig en helt almindelig en, så jeg skal ikke stikkes! Hvordan ved de at dit barn er postiv? Kan de regne det ud, eller har du fået taget en moderkageprøve eller?

Og super sejt med vægten!!!! Jeg har kun taget 700 gram på siden jeg var ved lægen d. 11/10! Det er jeg ret tilfreds med da jeg jo fik skæld ud over at jeg allerede havde taget 10 kg på!! Men det ser da ud til det er lidt stagneret! Hvis jeg kan forsætte på denne måde så tager jeg kun 2,5 kg mere på inden for de næste 10 uger! Det ville sørme være fint! Men lad os nu se! Det kan jo være at min vægt også skal lave tigerspring lige pludselig! 

Anmeld

3. november 2010

Kats

(låner lige plads i Bimmers tråd )

Hejsa Jeg er også Rhesus Neg, men ved endnu ikke om jeg skal have Anti-D.
Jeg kan regne ud, at du bor i en af de regioner der allerede nu, har indført blodtypebestemmelse af baby, FØR fødslen.
Jeg er bor i en region der først skifter over fra 2011, så jeg er på den "gamle ordning" hvor man får taget blodprøver undervejs, for at se, om der har diffunderet blod mellem mig og baby, så jeg danner antistoffer mod babyen. Gør jeg det, starter de Anti-D behandling op, med en sprøjte nu og ved fødslen. Danner jeg ikke Antistoffer undervejs, så bliver babys blodtype først undersøgt ved fødslen via navlestrengen. Er baby positiv får jeg større dosis Anti D inden 48 timer efter fødslen og hvis baby er negativ - ja så slipper jeg
Der er ikke noget at være nervøs for - på den nye ordning er dosis mindre, fordi de dyrker dit blod og derved kan blodtypebestemme din babys blod, og så kan de starte tidligere.. Det må være dejligt at have afklaring

Anmeld

3. november 2010

AnneBJ

18januar/kats skriver:

(låner lige plads i Bimmers tråd )

Hejsa Jeg er også Rhesus Neg, men ved endnu ikke om jeg skal have Anti-D.
Jeg kan regne ud, at du bor i en af de regioner der allerede nu, har indført blodtypebestemmelse af baby, FØR fødslen.
Jeg er bor i en region der først skifter over fra 2011, så jeg er på den "gamle ordning" hvor man får taget blodprøver undervejs, for at se, om der har diffunderet blod mellem mig og baby, så jeg danner antistoffer mod babyen. Gør jeg det, starter de Anti-D behandling op, med en sprøjte nu og ved fødslen. Danner jeg ikke Antistoffer undervejs, så bliver babys blodtype først undersøgt ved fødslen via navlestrengen. Er baby positiv får jeg større dosis Anti D inden 48 timer efter fødslen og hvis baby er negativ - ja så slipper jeg
Der er ikke noget at være nervøs for - på den nye ordning er dosis mindre, fordi de dyrker dit blod og derved kan blodtypebestemme din babys blod, og så kan de starte tidligere.. Det må være dejligt at have afklaring

Jeg er åbenbart også på gammel ordning... skal heller ikke stikkes undervejs, men have taget blodprøver i 35+ uge, for at se om der er antistoffer af nogen art...

undskyld jeg huggede tråden fra den fine store bimmer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.