DK skriver:
For 7 år siden da jeg fødte var der ikke nær så mange fødende på Horsens sygehus som der er i dag. Siden dengang er alle de mindre fødegange jo lukket og blevet samlet på bl.a. Horsens sygehus.
Men uanset hvad, så kan de da godt tage at holde bare een fødestue varm og klar! Altså jeg havde jo også været der om morgenen da mit vand var gået, så de vidste da at der var en "risiko" for at der kom nogen inden 24 timer!
Ja, helt ærligt! Hvis du endda havde været der tidligere på dagen pga. vandafgang, vidste de da, at du kom tilbage inden for 24 timer - om ikke andet for at blive sat i gang, hvis ikke veerne var kommet af sig selv.
Jeg oplevede selv, da jeg fødte anden gang, at der nærmest ingen hjælp var. Mit første barn er født ved kejsersnit, så da var jeg indlagt på barselsgang B i Aalborg, som er beregnet til kejsersnit, tvillinger osv. - altså dem med behov for lidt ekstra hjælp. De var rigtig søde og hjælpsomme.
Anden gang fødte jeg naturligt - også i Aalborg, så da blev jeg indlagt på barselsgang A, hvor hjælpen var nærmest ikke-eksisterende. Jeg havde fået lov at blive der lidt, og det takkede jeg ja til, for jeg tænkte, at det måske var rart nok. Hvis nu jeg ikke kunne få amningen til at fungere eller noget andet. Alt kørte som smurt, og jeg fortrød allerede efter et par timer, at jeg ikke var taget hjem, men jeg blev der til næste dag. Hun er født kl. 9.23, så jeg var der godt et døgns tid. Der var næsten ingen sygeplejersker eller nogen der kom og spurgte, hvordan man havde det eller havde brug for hjælp.
Jeg havde heller ikke det store behov, men alligevel er det vel det, de er der for?
Denne gang skal jeg føde i Viborg, men jeg har det sådan, at jeg skal bare hjem med det samme, så vi kan være en familie sammen alle fem - og lige præcis som du skriver - man ved hvor tingene er og der er meget mere ro. Min mor skal passe børnene, mens jeg føder, og så regner jeg med, at hun kommer ned på sygehuset med børnene, når jeg har født, og så kører vi hjem sammmen, så de to store i det mindste får set, hvor deres lillesøster er kommet til verden og er med til at "fragte" hende hjem.