Varmeluftovn vs. alm. ovn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.583 visninger
19 svar
0 synes godt om
7. august 2008

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg har en del gode og nemme opskrifter på bagværk, men ovn-temp og bagetid er alle angivet for alm. ovn. Min ovn er en varmluftovn (og grill osv, men ikke en ganske almindelig-uden-nogen-dikkedarer-ovn>(). Jeg ved at der på f.eks. pizzaer er angivet mindre temp eller tilberedningstid, hvis man har varmluft - men hvis man har en kage, der skal bages i 30 min ved 200 grader i alm. ovn - hvad gør man så i en varmluft? hvor meget skal enten temp eller tilberedningstid sættes ned? Bagte chokoladekage forleden - som blev til en stor chokolade-tvebak, fordi jeg fulgte angivet tid og varme, men i en varmluft:'(:'(:'( I plejer at have meget godt styr på maden herinde, så ville lige tage chancen og spørge - selvom det ikke er om baby/barn:) Kh. Pernille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2008

Anja

Altså jeg burde kunne huske det, da jeg er hjemkundskabslærer og ofte har fortalt eleverne om forskellen, men har jo efterhånden gået hjemme på barsel i 1½ år så der er voldsom ammehjerne på spil, meeen er nu ret overbevidst om at det hedder sig, at man skal sætte temperaturen 20 grader NED hvis det er varmluft og opskriften siger alm ovn. Mener også at der er noget med x antal minutter man trækker fra, men kan altså ikke huske det, desværre .....

Anmeld

7. august 2008

ivfmarie

jeg plejer at bage ved 200 gr i varmluft vis opskriften siger 220 i alm ovn. Så hvis opskriften siger 200 i alm, så ville jeg nok tage ca 180 i varmluft.
MEN - de fleste varmluftsovne kan jo også fungere som almindelige ovne... måske var det værd at undersøge?
Når jeg bager en hel bradepande et eller andet, så gør jeg det med "almindelig ovns"-effekt, for jeg synes altså at kagen får en pænere og mere ensatret brun overflader end den gør med varmluften.

welbekomme

Marie - der faktisk syns at en chokoladetvebakke lyder tillokkende :))

Anmeld

7. august 2008

Plysbjørnen

[citat][f][småt]cmks2007 skriver:[/småt][/f] Jeg har en del gode og nemme opskrifter på bagværk, men ovn-temp og bagetid er alle angivet for alm. ovn. Min ovn er en varmluftovn (og grill osv, men ikke en ganske almindelig-uden-nogen-dikkedarer-ovn>(). Jeg ved at der på f.eks. pizzaer er angivet mindre temp eller tilberedningstid, hvis man har varmluft - men hvis man har en kage, der skal bages i 30 min ved 200 grader i alm. ovn - hvad gør man så i en varmluft? hvor meget skal enten temp eller tilberedningstid sættes ned? Bagte chokoladekage forleden - som blev til en stor chokolade-tvebak, fordi jeg fulgte angivet tid og varme, men i en varmluft:'(:'(:'( I plejer at have meget godt styr på maden herinde, så ville lige tage chancen og spørge - selvom det ikke er om baby/barn:) Kh. Pernille[/citat] Kan du ikke bede din ovn om at køre som alm. ovn, det kan man altså på de fleste varmluft ovne... Betina

Anmeld

8. august 2008

ka li ja

der er ca 20-25 graders forskel. hvis jeg skal lave noget på 200gr alm ovn, så gir jeg det 165 varmluft.(og så skal det ha samme tid som der er angivet til alm ovn)
og jeg bruger ALDRIG ALDRIG ALDRIG alm ovn.... det andet er bare så meget hurtigere:D

Anmeld

8. august 2008

bette

Kan du ikke bede din ovn om at køre som alm. ovn, det kan man altså på de fleste varmluft ovne...

Betina

tænkte jeg også på8D

Anmeld

8. august 2008

ivfmarie

ka li ja skriver:

der er ca 20-25 graders forskel. hvis jeg skal lave noget på 200gr alm ovn, så gir jeg det 165 varmluft.(og så skal det ha samme tid som der er angivet til alm ovn)
og jeg bruger ALDRIG ALDRIG ALDRIG alm ovn.... det andet er bare så meget hurtigere:D

Karolle... du skal vist ha dine skolepenge igen!? (C)

Anmeld

8. august 2008

ka li ja

ja ok!! syntes lige det så godt ud.. så 175 da!!!

Anmeld

8. august 2008

linemus

ka li ja skriver:

Jeg blev altså lidt forvirret - hvordan kan det være hurtigere med varmluftovn, hvis det skal have lige lang tid??? :P

Anmeld

8. august 2008

ivfmarie

linemus skriver:

ka li ja skriver:

Jeg blev altså lidt forvirret - hvordan kan det være hurtigere med varmluftovn, hvis det skal have lige lang tid??? :P

Fordi ovnen er varm med det samme. En almindelig ovn kan jo snildt bruge en ½ time på at nå 200 grader. Med varmluften går der vel max 10 minutter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.