Min søster har fået konstateret ADHD

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2010

Leonora

Hej

Åhh det lyder som om du har haft en meget hård barndom og det er jeg da ked af at høre....Og desværre kender jeg ikke meget til ADHD....men du får en kæmpe krammerog en masse tanker med på vejen...Det r dejligt at se at du trods en hård start er kommet helt op igen og jeg tror at du er en rigtig go mor

Knus og tanker fra mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2010

quar20

hc=k skriver:

I sådan en situation ville jeg have det bedst med at folk bare lod  mig være så ville jeg selv komme til dem. Mange med ADHD har det meget svært ved fx at small-talke og til en fødselsdag med mange mennesker er det tit det der foregår. Med ADHD bliver man nemt stresset og har meget svært ved at forholde sig til ting som ikke er 100 % planlagt eller hvis dagende ikke køre som perler på en snor, derfor lukker man sig tit ind i sig selv så andre mennesker ikke kan mærke at man er anderledes, men tit har det modsat effekt.

Din søster skal nok komme og sige hvad hun har brug for, men hun kan ikke gøre det før hun er i behandling og slet ikke hvis hun ikke ved hvad det er hun gerne vil. Jeg levede i 21 år uden at vide at jeg havde ADHD, men troede bare at jeg være underlig og ikke passede ind. Alle har et billede af hvad det vil sige at være "normal", men for en med ADHD ser billedet anderledes ud og man kan ikke rigtig forstå hvor andre mennesker ikke ser livet som en selv.

Gav det mening??

Jamen så lige et nyt spørgsmål..!!

Det er ALTID de samme gæster der er med til fødselsdagen.. ALDRIG NYE...!! vi ses faktisk temmelig tit i familien - og hun er der hvergang men hvergang næsmest flygter hun..!! - det gør mig bare SÅ ked af det...!!

Men ja det gav HEL sikkert mening...  1000 tak.. ( det har jeg vidst sagt ikk ) 

Anmeld

15. oktober 2010

quar20

Leonora skriver:

Hej

Åhh det lyder som om du har haft en meget hård barndom og det er jeg da ked af at høre....Og desværre kender jeg ikke meget til ADHD....men du får en kæmpe krammerog en masse tanker med på vejen...Det r dejligt at se at du trods en hård start er kommet helt op igen og jeg tror at du er en rigtig go mor

Knus og tanker fra mig

10000 mange gange tak...!! Ja jeg må indrømme at mit mål i livet er at give mine børn ALT det jeg som ikke fik..

altså tryghed, kærlighed, oplevelser ( bare en tur på legepladsen eks ).. Ja basale ting der gør at man vokser som menneske.. Og IKKE mindst give den respekt et menneske har brug for uanset om man har 20 måneder eller 40 år...

Mange mange tak igen

Anmeld

15. oktober 2010

hc=k

quar20 skriver:

Jamen så lige et nyt spørgsmål..!!

Det er ALTID de samme gæster der er med til fødselsdagen.. ALDRIG NYE...!! vi ses faktisk temmelig tit i familien - og hun er der hvergang men hvergang næsmest flygter hun..!! - det gør mig bare SÅ ked af det...!!

Men ja det gav HEL sikkert mening...  1000 tak.. ( det har jeg vidst sagt ikk ) 

Jamen selv om det er de samme mennesker er reaktionen den samme også for mig. Jeg ved ikke hvad folk vil sige, hvad de har på, om de er sure eller glade osv. Det er lidt som med autister. De skal helst have alt vist med billeder og skal helst vide præcis hvad der foregår ellers kan de ikke forholde sig til det.
Det er meget svært for folk med ADHD at læse folk hvis du forstår.
Min psykiater forklarede mig det sådan her.
Hvis mennesker ser verden gennem 1 fjernsyn så ser en ADHDér verden gennem 13 fjernsyn. Der er ekstra mange sanseudtryk og man er påpasselig heletiden. Man bliver ledt stresset, man ser og hører ikke tingende som de egentlig er ment. Det at "gemme" sig væk er måske hende måde at skåne sig selv for forvirringen der kan være ved samvær. Jeg er sikker på at det ikke er fordi hun ikke vil være sammen med jer, men mere fordi hun ikke rigtig ved hvordan hun gør.

Hjalp det??

Anmeld

15. oktober 2010

miss freja

quar20 skriver:

Har lige et spørgsmål -

Er sådan noget arveligt? For jeg tænker også lidt på min min anden søster som er tvilling til Kamilla? Hun har også nogle af de "samme tegn" som Kamilla altid har haft..

ADHD kan være arveligt, men det kan også blive udløst af omsorgssvigt. Så det er ikke til at sige i din søsters tilfælde. Endvidere så fungere folk med ADHD altid bedst i strukturede situationer samt under faste rammer.

MEn hvor må det egentlig være rart, at der endelig er blevet sat ord på hvad der er galt med din søster, også så hun kan få den nødvendige hjælp.

Lige et til dig herfra

Anmeld

15. oktober 2010

Angelspot

quar20 skriver:

Tilgive kan jeg aldrig men jeg lever med det idag..!! At tilgive noget så grusomt tror jeg ingen mennesker kan for det vil ALTID poppe op under forskellige situationer..!!

Hvor er det bare rigtig rart lige at læse og høre fra en som kender til det..

De signaler du beskriver osv er præcis som hun er og har været altid..!! Da hun var 6 år og ikke fik lov at få den 20'ende slikkepind eller ikke få lov at slå på den anden tvillingesøster - gik hun ærligtalt helt amok.. Hun smadrede hendes værelse klatrede i reolerne så de væltede, øhh.. og 5min efter det her vredesudbrud kunne hun kravle ind under spisebordet og være bange som en mus der lige havde set en elefant..!! SELVOM det kun var mig der var hjemme ( hvilket det for det meste var - da vores mor valgte at "hygge" sig med sine bedste venner ØL og sprut i soveværelset )..!!

Har egentlig altid tænkt at der var noget ved hendes adfærd og det har skolen også altid været opmærksom på..!! Men når de har indberette noget eks. om at vi kom i det værste gang klamme tøj med huller og lugtede og var møg beskidt osv - så tog Randers kommune telefonen til vores mor som så sagde at sådan hang det jo slet ikke sammen og mere blev der ikek gjort ud af det.. Jeg har personligt flere gange grebet ind fordi jeg følte skyld for at efterlade mine søskende hos vores mor - ved at flytte op til vores far..!!  Min mor stoppede i sin tid al kontakt mellem mine søskende og vores far - så han havde ikke en chance for at hjælpe dem og fik det ihvertfald hellere ikke..!! Men alle forsøg på at få pigerne til at få en bedre hverdag lykkedes IKKE - trods da min svigermor så hvilket slags tøj Kamilla kom i da hun boede hos os - meldte min mor på kommunen..!! INTET ER SKET SIDEN...!!

Kamilla har fortalt mig at hun har fået det konstateret og det er i en svær grad - og skal have medicin for det og have kontrol besøg osv da hun står og har fået en lejlighed for sig selv i næste måned osv..!! Hun skal samtidig ha medicin for angst og for en dep. Kamilla kan ikke engang håndterer at tage p.piller så jeg tænker meget over hvordan det så skal gå med hendes dagligt medicin..!!

Ønsker selvfølgelig at støtte hende i alt det jeg overhovedet kan - men samtidig må jeg være ærlig at indrømme at jeg ikke kan overskue hele situationen..

Min mand og jeg har vores søn Tino på 20 måneder som har astmatisk bronkitis..!! Vi venter på Lillebror med termin d. 26nov..!! Egentlig har jeg svært ved at føre en samtale med hende - for hun er bare så hammerende genert og tør knap nok sige hej til min mand som hun nu har kendt i 5 år og boet under samme tag med i 1år hvor de havde et rigtig godt forhold..!!

Men jeg må vidst ind og bestille de ting der kan bestilles, og få lånt nogle bøger på bib. så jeg kan blive lidt klogere...!!

1000 tak fordi du gav dig tid til at svarer

Det skærer mig i hjertet at læse det du skriver om alt det du har måtte tage ansvar for. Man forventer jo, at der vil blive gjort noget ved situationen, når man retter henvendelse til kommunen om børn omsorgssvigt. Og kommunen har 6 dage fra en underretning, til at 'kvittere' for henvendelsen, altså svare at de har modtaget den. Nå, det er jo ikke så relevant i øjeblikket, men jeg blir ærlig talt virkelig gal over at høre der er sket svigt i systemet på den måde, det er jo ikke nok at spørge jeres mor hvordan hun ser situationen, men netop rette henvendelse til andre involverede. Grotesk at kommunen ikke har taget det seriøst.

Jeg synes bestemt heller ikke at du skal tage ansvar for sin søster mere. Du har været der for hende, da ingen andre var der og som jeg kan læse, så får hun en der kommer hos hende i hjemmet engang imellem. Og selvom din søster har ADHD i svær grad, så er hun stadig et voksent menneske og hun skal have mulighed for at lære sin nye hverdag at kende i den nye lejlighed og dermed lære at tage det ansvar. Det blir en kæmpe mundfuld for hende og nej, hun får måske ikke taget hendes piller hver dag, men det er en rutine der skal bygges op og det skal hun nok lære, især når hun finder ud af at pillerne hjælper hende positivt.

Du kan sagtens støtte hende selvom du ikke tager ansvaret på dig. Du skal snart have et barn mere og har i forvejen et, du skal nyde det Derfor er en tlf opringning ind imellem også en god måde at støtte på. Men det må være svært at lægge ansvarsrollen fra sig når det har været der så længe. Men håber det kommer

Anmeld

15. oktober 2010

quar20

hc=k skriver:

Jamen selv om det er de samme mennesker er reaktionen den samme også for mig. Jeg ved ikke hvad folk vil sige, hvad de har på, om de er sure eller glade osv. Det er lidt som med autister. De skal helst have alt vist med billeder og skal helst vide præcis hvad der foregår ellers kan de ikke forholde sig til det.
Det er meget svært for folk med ADHD at læse folk hvis du forstår.
Min psykiater forklarede mig det sådan her.
Hvis mennesker ser verden gennem 1 fjernsyn så ser en ADHDér verden gennem 13 fjernsyn. Der er ekstra mange sanseudtryk og man er påpasselig heletiden. Man bliver ledt stresset, man ser og hører ikke tingende som de egentlig er ment. Det at "gemme" sig væk er måske hende måde at skåne sig selv for forvirringen der kan være ved samvær. Jeg er sikker på at det ikke er fordi hun ikke vil være sammen med jer, men mere fordi hun ikke rigtig ved hvordan hun gør.

Hjalp det??

er bestemt også sikker på at det IKKE er fordi hun ikke vil være sammen med os - jeg vil bare gerne lære at tackle mig selv overfor hende sådan det IKKE lige pludselig blir mere ubehageligt for hende end det er i forvejen..

Men 1000 tak det gav også meget mere mening...

Anmeld

15. oktober 2010

quar20

miss freja skriver:

ADHD kan være arveligt, men det kan også blive udløst af omsorgssvigt. Så det er ikke til at sige i din søsters tilfælde. Endvidere så fungere folk med ADHD altid bedst i strukturede situationer samt under faste rammer.

MEn hvor må det egentlig være rart, at der endelig er blevet sat ord på hvad der er galt med din søster, også så hun kan få den nødvendige hjælp.

Lige et til dig herfra

Det er en KÆMPE stort lettelse for os alle men bestemt også for hende så vi alle kan hjælpe hinanden med at hjælpe hende, og også os selv mht. til hvordan vi skal reagerer osv..!! Det er virkelig rart..!!

Hmm.. ja omsorgssvigt kan vi jo ikke komme udenom vi alle børn har lidt under..!! Nu ved jeg også at Kamilla manglede ilt under fødslen og at hun blev genoplivet så der er vel et eller andet af en blanding af omsorgssvigt og alt det fra fødslen...! !

Anmeld

15. oktober 2010

Moar'en

Min lillebror på 14 har også fået konstateret ADHD. Han er startet på medicin, som bare har gjort ham til en super rolig dreng der hviler i sig selv nu. Det er bare så godt for ham.

Med hensyn til raseri anfaldene, har han fortalt at når han fik sådanne anfald, var det som om der kom en stor sort sky i hans hoved og så reagede han bare, han kunne sagtens se bagefter at det ikke var godt, men kunne ikke styre sin krop når "skyen" kom.

Anmeld

15. oktober 2010

quar20

Angelspot skriver:

Det skærer mig i hjertet at læse det du skriver om alt det du har måtte tage ansvar for. Man forventer jo, at der vil blive gjort noget ved situationen, når man retter henvendelse til kommunen om børn omsorgssvigt. Og kommunen har 6 dage fra en underretning, til at 'kvittere' for henvendelsen, altså svare at de har modtaget den. Nå, det er jo ikke så relevant i øjeblikket, men jeg blir ærlig talt virkelig gal over at høre der er sket svigt i systemet på den måde, det er jo ikke nok at spørge jeres mor hvordan hun ser situationen, men netop rette henvendelse til andre involverede. Grotesk at kommunen ikke har taget det seriøst.

Jeg synes bestemt heller ikke at du skal tage ansvar for sin søster mere. Du har været der for hende, da ingen andre var der og som jeg kan læse, så får hun en der kommer hos hende i hjemmet engang imellem. Og selvom din søster har ADHD i svær grad, så er hun stadig et voksent menneske og hun skal have mulighed for at lære sin nye hverdag at kende i den nye lejlighed og dermed lære at tage det ansvar. Det blir en kæmpe mundfuld for hende og nej, hun får måske ikke taget hendes piller hver dag, men det er en rutine der skal bygges op og det skal hun nok lære, især når hun finder ud af at pillerne hjælper hende positivt.

Du kan sagtens støtte hende selvom du ikke tager ansvaret på dig. Du skal snart have et barn mere og har i forvejen et, du skal nyde det Derfor er en tlf opringning ind imellem også en god måde at støtte på. Men det må være svært at lægge ansvarsrollen fra sig når det har været der så længe. Men håber det kommer

Ja tak et svigt vi har oplevet fra Randers kommune..

for 1 år siden ringer mine søskende og TUD BRØLER og siger at de ikke kan vække mor og at hun ahr blå læber.. Jeg var heldigvis i nærheden og sætter min mand og Tino af hos min far som vi skulle spise hos..!! jeg kører som en fartdjævel derned og blir mødt at mine søskende som knap tør gå ind i lejligheden igen.. Jeg kunne helt seriøst IKKE komme ind UDEN at mase på døren simpelthen fordi der var jakker, sko, gamle skraldeposer, kattepis og lort foran døren..!! Jeg finder min mor på sofaen, total kold, hvid i ansigtet, blå læber og hun lystre ikke på jeg kalder eller "rusker" i hende.. jeg gir hende kærlige klap på kinden..!! mærker efter hendes puls som er meget svag..! Jeg opdager en pose med piller i fodenden og ser at mange af pillerne er taget op af beholderen og ligger hulter til bulter i posen..!! Ser samtidig 2 katon rødvin på bordet og ringer strakt til 112..!! Efter jeg har gjort det ringer jeg til min moster som er min mors søster ( jeg har ALTID set min moster som min mor - og hun er verdens dejligste kvinde og HELT ANDERLEDES )..!! Hun er 2min derfra og kommer med det samme idet jeg kan se jeg slet ikke kan overskue alt det med min mor, søskende og en ambulance på vej..!! Min moster når at komme før ambulancen og vælger at smide et glas vand i hovedet på min mor og råber : Så kan du godt vågne op..!! Det gør hun så og er helt forvirret og ser mig for første gang i hendes lejlighed i 4 år..!! Pludselig banker det på døren og det er ambulancefolkene..!! De væmmes ved både lugt og skrammel i lejligheden og skal hæve deres ben for at komme hen til min mor som nu sidder op i sofaen..! Hun siger hun intet fejler, og at hun "kun" har drukket den ene liter rødvin, og taget de piller hun sku ha i løbet af dagen, og et par hovedpine piller fordi hun har hovedpine og ville sove det væk..!! Hun skriver under på det der papir på at man IKKE vil ind på sygehuset..!! Imens alt det her sker sidder jeg ude i opgangen med mine søskende som er VILDT kede af det.. Ambulancemændene kommer ud til mig og tager en snak med mig og det altid ser sådan ud osv. Det kan jeg selvfølgelig ikke svarer på 110% men forklarer at det var sådan for 4 år siden og derfor kom jeg der ikke mere. Mine søskende ( har tre stk. Kamilla og Hanne som var 17 dengang også Michele som har en anden far end os som var 12år ) at sådan ser det altid ud..!! De vælger at kontakte de der kommunefolk man kan ringe og indberette ting til i weekenden ( det var en lørdag )..!! Ambulancen smutter og jeg tager mine søskende med hjem til min far hvor de så kan få noget spise..!

Snakker med min moster om aftenen hvor min mor har haft ringet til hende - og fortalt der var dukket to kommunefolk op i lejligheden og spurgt hvor Michele var ( 12 år ) - og min mor fortæller mig at jeg har taget dem med hjem til dagen efter..!! De vælger så at gå igen og INTET er sket derefter...!! Jeg HADER Randers Kommune og det er absolut ikke første gang en sådan episode er hændt..!! Så ja jeg er også vred og gal over at systemet ikke går mere op i at fjerne børn der virkelig lider..!!

Nå det var lige på afveje fra min overskrift.. Undskyld - men ja..!!

Har siden jeg var 4år hvor mine søskende kom til verden stået for meget mht. til dem.. Da jeg var 4 gav jeg dem sutteflaske og skriftede dem.. Jeg hyggede mig med det men min mor udnyttede det..!! Det var EFTER mine forældre blev skilt..!! -  Jeg fulgte dem i børnehave senere børnehaveklasse ( vi gik på samme skole og mht. til børnehaven var den lige overfor den skole jeg fik på )..!! Så ja det er møg svært at slippe ansvaret - men også min skyldfølelse...!! Syntes bare jeg ligesom har gjort mit..!!!

ja må prøve at støtte hende lidt ved eks. en telefonopringning..!! 1000 tak for dine råd... Og 1000 tak fordi du har givet dig tid til at læse alt det møg besværlige jeg lige har skrevet..  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.