Når ens store pige er ked :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.681 visninger
18 svar
0 synes godt om
13. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Idag, da jeg hentede Idun i SFO'en, kom en af pædagogerne og tog fat i mig. Tilsyneladende har Idun været rigtig ked og pyldret på det sidste... At der skal ganske lidt til at få hendes læs til at vælte og hun kan græde og være ked af det tit. Puha, det gør ondt at høre. Og så tænker jeg også lidt på, hvorfor de ikke har sagt det til mig før?!.. mmm.

Nå, men altså  da jeg kom ud i bilen med Idun tog jeg en god snak med hende, prøvede at finde ud af, hvad det er der stikker under. For jeg kan ikke se at der er noget galt her hjemme og at hun er jaloux på lillesøster eller noget. Det er slet ikke det hun har givet udtryk for. Jeg syntes også virkelig at jeg gør mit bedste til at bruge min ene arm til storesøster og min anden arm til lillesøster OG give storesøster så meget mor tid, som jeg kan.

Det viser sig, at hun er ret ked af at vi ikke ser mormor, og at hun har svært ved at sige når hun er ked af det. Hun siger hun ikke tør komme og sige det, hvis hun er ked af det. Jeg prøvede rigtig meget at snakke med hende om at hun SELVFØLGELIG kan sige alting til mig og far og pædagogerne og hendes lærer... Vi tog os en god lang snak i bilen med Idun på skødet af mig og hun græd lidt og fik nogen ordenlige krammere.

Vi snakkede om, hvordan man kan tænke på mormor og sender gode tanker til hende, så hun kunne få det bedre og ikke skubbe alle folk væk, der vil hende det bedste. Idun har det svært med at der er folk de rkan være der for Idun men at der ikke er folk der kan være der for mormor. At Idun ikke kan være der for mormor, men hun kan ikke gøre noget fra eller til, så længe at mormor ikke ændrer på tingene. - Og at vi naturligvis siger til Idun, hvis situationen ændrer sig.

Så mødte vi hende pædagogen igen, oppe ved centret og jeg fortalte hende, hvad Idun og jeg snakkede om og hun var rigtig glad for at vide det. Så det var godt. Det var rigtig godt for Idun at vide, at de ved det og at hun kan komme og snakke med dem om det.

Hertil aften, så fortæller Idun mig så at hun også er lidt ked af at hun syntes at vi bruger mere tid på lillesøster end på hende. Det tog vi os også en rigtig lang snak om. Jeg forklarede hende, at der er nogen ting som vi bliver nødt til at gøre med lillesøster, fordi hun er lille, men at Idun har alt den sjove tid og de ting vi kan lave sammen, fordi hun er vores dejlige store pige. Og at hun kan få og give kærlighed fra os alle 3 nu. jeg har opdaget at hun har et stort nærhedsbehov for tiden og det forsøger jeg rigtig meget at gøre noget ved. Men i hvertfald har Idun og jeg aftalt at jeg deltager i 2 skoletimer i morgen, da der er forældreuge i skolen og hun bliver hentet lige fra skole torsdag og fredag, så efterårsferien starter lidt før tid. Det skal nok blive godt.

Nu ligger min store pige op af mig og sover og min lille pige ligger ved siden af storesøster og sover.

Men jeg er ked af at Idun ikke har sagt noget til mig, for hun har virkelig ikke givet udtryk for at være ked af det herhjemme. Hun har rigtig meget været glad og hygget sig herhjemme. Men sådan er det måske, når man er lidt ked af det. Så slapper man af, når man er hjemme? mmm... Jeg får helt vildt dårlig samvittighed over, at jeg ikke har set det før

Men nu kan jeg i hvertfald gøre ngoet ved det og det er godt. Jeg håber sådan at vi kan gøre min store pige, rigtig glad igen, hele tiden og ikke kun når hun er hjemme. Men det er helt sikkert godt at det er efterårsferie i næste uge

Jeg tænkte idag på om jeg skulle prøve at snakke med skolen om at få en børnepsykolog til hende, mht sorg bearbejdning omkring min mor. Ville det være en god idé?... Eller er det overkill?... mmm... Jeg ved det ikke helt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2010

82Miraklet

Åhh Zafir altså... øv øv øv...

Super godt I fik åbnet op om det og fik snakket om det og lad os så håbe at det fortsætter med den fremgang...

Som en start vil jeg måske mene det kunne være en god ide at tage pædagogerne og lærer med ind over Idun´s sorg over Mormor, og så efter nogen tid måske igen tage op om der er brug for yderligere hjælp...

Måske er det nok at hun har fået åbnet lidt op og er klar over at I ved at hun går og tænker på det !!!

Men ihvertfald et KÆMPE Knus herfra..

Anmeld

13. oktober 2010

SussieThyssen

Hej søde ven.
Jeg tror såmænd ikke I skal gøre mere nu.
Børn må også gerne sørge, det er den måde de lærer at håndtere problemer senere i livet, og det er også den måde, de lærer empati.
Jeg synes ikke du skal involvere skolepsykologen, det er der ikke nogen grund til.
Du har focus på hende, og så tror jeg at det måske ville være godt om I engang imellem tog jer en lille mor-dattertur helt alene uden lillesøs, sådan at hun føler hun har dig helt for sig selv.
Jeg tror også at det er vigtigt at du snakker med hende uden lillepigen på skødet, sådan at det er din store pige der kan kravle helt op på skødet af dig og putte, uden der er andre til stede.

Det er normalt at man er lidt jaloux når der kommer en lille ny i huset, og det kan give sig udslag i mange ting, men du er obs på det, og så skal tingene nok glide ind i en helt almindelig dagligdag.
Min Rebecka var jo 6 år, da hendes lillebror kom til, og vi sørgede for at jeg kunne tage i biffen med hende eller på shoppeture eller andre hyggelige oplevelser, og så lavede vi en time om aftenen som var hendes helt alene, hvor hun kunne bestemme hvad vi voksne skulle lave sammen med hende.
Alt sammen var med til at få det hele til at glide over i en normal hverdag, hvor vi pludseligt var en mere i huset.

Kærligst
Sussie

Anmeld

13. oktober 2010

Moderator

SussieThyssen skriver:

Hej søde ven.
Jeg tror såmænd ikke I skal gøre mere nu.
Børn må også gerne sørge, det er den måde de lærer at håndtere problemer senere i livet, og det er også den måde, de lærer empati.
Jeg synes ikke du skal involvere skolepsykologen, det er der ikke nogen grund til.
Du har focus på hende, og så tror jeg at det måske ville være godt om I engang imellem tog jer en lille mor-dattertur helt alene uden lillesøs, sådan at hun føler hun har dig helt for sig selv.
Jeg tror også at det er vigtigt at du snakker med hende uden lillepigen på skødet, sådan at det er din store pige der kan kravle helt op på skødet af dig og putte, uden der er andre til stede.

Det er normalt at man er lidt jaloux når der kommer en lille ny i huset, og det kan give sig udslag i mange ting, men du er obs på det, og så skal tingene nok glide ind i en helt almindelig dagligdag.
Min Rebecka var jo 6 år, da hendes lillebror kom til, og vi sørgede for at jeg kunne tage i biffen med hende eller på shoppeture eller andre hyggelige oplevelser, og så lavede vi en time om aftenen som var hendes helt alene, hvor hun kunne bestemme hvad vi voksne skulle lave sammen med hende.
Alt sammen var med til at få det hele til at glide over i en normal hverdag, hvor vi pludseligt var en mere i huset.

Kærligst
Sussie

Tak Sussie. jeg forsger også at give hende kvalitets-stor-pige-mor-tid, uden lillesøster, da lillesøster jo sagtens kan være hos far og ellers ofte sover jo. Så jeg prøver at gøre det. Det er også noget jeg har tænkt over inden lilleøster kom. Det er åbenbart sværere at gøre 100% til fulde, end jeg havde forestillet mig, selvom lillesøster er super nem...

Anmeld

13. oktober 2010

Bayze

Nåh altså - lille søde liv:-)

Jeg kan fandme godt forstå det skærer i dit hjerte når din datter er ked af det på den måde. Men du kan jo ikke skærme hende fra den slags, det hu oplever lige nu er jo helt almindelige ting ved det at leve livt, hvis du forstår min pointe. Alle der lever må jo (desværre) gå gennem den slags ting, og det er jo det man lærer af og vokser af. Der er jo ikke noget "sygeligt" over hendes adfærd, og derfor synes jeg også det ville være at gå for langt med en psykolog, alene ud fra det du beskriver. Det ville ligesom være at sende hende et signal om at "noget er galt eller forkert". Og det er der jo netop ikke. Hun reagerer jo netop helt normalt og sundt på "almindelige" hændelser der hører livet til. Jeg synes bare du skal være glad for at du har en lille pige der trdos alt er så dygtig til at indfange og beskrive for dig hvor skoen trykker - og det kan du sikkert takke dig selv for, det er jo fordi hun har tillid til dig og ved hun er elsket som hun er 

Så jeg kan godt forstå det gør ondt på dig, det er noget af det jeg gruer allermest for efter jeg er blevet mor - at min lille dreng skal vokse op og tage imod hans del af knubs i livet

Jeg håber I får en dejlig ferie med masser af knus, tid og kærlighed

Kram til dig og Idun

Anmeld

13. oktober 2010

Moderator

Bayze skriver:

Jeg kan fandme godt forstå det skærer i dit hjerte når din datter er ked af det på den måde. Men du kan jo ikke skærme hende fra den slags, det hu oplever lige nu er jo helt almindelige ting ved det at leve livt, hvis du forstår min pointe. Alle der lever må jo (desværre) gå gennem den slags ting, og det er jo det man lærer af og vokser af. Der er jo ikke noget "sygeligt" over hendes adfærd, og derfor synes jeg også det ville være at gå for langt med en psykolog, alene ud fra det du beskriver. Det ville ligesom være at sende hende et signal om at "noget er galt eller forkert". Og det er der jo netop ikke. Hun reagerer jo netop helt normalt og sundt på "almindelige" hændelser der hører livet til. Jeg synes bare du skal være glad for at du har en lille pige der trdos alt er så dygtig til at indfange og beskrive for dig hvor skoen trykker - og det kan du sikkert takke dig selv for, det er jo fordi hun har tillid til dig og ved hun er elsket som hun er 

Så jeg kan godt forstå det gør ondt på dig, det er noget af det jeg gruer allermest for efter jeg er blevet mor - at min lille dreng skal vokse op og tage imod hans del af knubs i livet

Kram til dig og Idun

tak

Anmeld

13. oktober 2010

Bare mig..

Årh lille pus da.. Det lyder som om det virkelig har sat sig på hende med lillesøsteren.. (JA, jeg er måske totalt blind, men jeg aner ikke hvad det er med din mor, måske det også sagen ligemeget?)

Men det var i hvertfald super godt, at du fandt ud af hvad det var der trykkede hende..

Jeg synes du har gjort det godt.. Hvor skulle du dog vide det fra!?

Jeg tænker også, hvorfor pædagogerne ikke har sagt noget som helst før nu, hvis hun har været så ked af det, hvilket hun tydeligvis har været..

Ja, du får lige en krammer herfra, det er sgu ikke sjovt når ens unger er ked af det.. - Igen, godt i fandt ud af det

Anmeld

13. oktober 2010

SussieThyssen

Bayze skriver:

Kram til dig og Idun

Lige mine ord

Anmeld

13. oktober 2010

twinboys

Altså søde... snøft snøft... men for at være ærlig søde så er du faktisk en bedre moar fordi hun turde fortælle dig det og du gør noget ved det... så jeg mener ikke at vi som mødre altid ved der er noget galt men når man som barn kan komme og turde fortælle følelser så har man som moar vidst at det er okay at have følelser og turde vise dem... så stort skulderklap til dig...

Majbritt

Anmeld

13. oktober 2010

SussieThyssen

Zafir skriver:

Tak Sussie. jeg forsger også at give hende kvalitets-stor-pige-mor-tid, uden lillesøster, da lillesøster jo sagtens kan være hos far og ellers ofte sover jo. Så jeg prøver at gøre det. Det er også noget jeg har tænkt over inden lilleøster kom. Det er åbenbart sværere at gøre 100% til fulde, end jeg havde forestillet mig, selvom lillesøster er super nem...

Jeg tror såmænd også du bare skal lade det hvile stille og roligt nu.
Hun skal nemlig heller ikke gå hen og føle at der er så meget focus på hende, at hun bliver "interessant".
Så hav focus på hende, sådan i det stille, og fortsæt du så bare videre frem, det skal nok falde i hak alt sammen.
Uf ja..det er aldrig sjovt når ens unge er ked..heller ikke selvom de er voksne og forlængst flyttet hjemmefra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.