Min mand har 2 søstre som er 2 og 3 år ældre end ham selv og den ene har 2 børn, den anden har 3. De har begge haft meget svært ved at stå på egne ben og svigermor har hjulpet dem rigtig meget både med børn og penge. Hun har dog intet haft imod det og truer tit med at hvis ikke hun får lov at passe børnene som hun vil så lukker hun kassen! (dette har jeg også overvært) Døtrene siger ikke fra da de ikke selv kan klare sig. De arbejder ikke og har gæld.
I januar 2010 har den ene søster
en kæreste (som hun har været sammen med et års tid). Svigermor kan ikke lide ham og hentyder tit til at han er for hård ved børnene, råber og niver! De ting oplever min mand og jeg ikke, da "det altid sker når vi ikke er der"... A er meget glad for kæresten og det virker børnene også til at være. De kalder ham far og taler meget om ham. A og svigermor skændes ofte omkring denne kæreste og svigermors beskyldninger bliver værre og værre. Hun mener nu at kæresten slår børnene... A afviser dette blankt og trækker sig mere og mere fra familien. Der bliver snakket meget i krogene og alle er jo bekymrede for er der noget i det her, så er det jo alvorligt! Børn skal jo ikke mishandles.
Svigermor får overbevist sin anden datter
om at det hele er sandt og overtaler B til at melde sin søster og kæresten på kommunen for omsorgssvigt og vold mod børnene! Min mand og jeg er ikke enige i denne beslutning, men kan ikke se hvad vi kan gøre.
A. får besked om anmeldelsen og stopper al kontakt til hele familien. I en måneds tid ved vi intet om hvad der sker...
Jeg møder så tilfældigt A og får snakket med hende og er overbevist om at de beskyldninger ikke er sande. Børnene ser ud til at trives, er glade osv. Min mand og jeg siger fra overfor svigermor - det her vil vi ikke være med til. Hun bliver meget vred. Beskylder os for at splitte familien og gå imod en fælles beslutning (det var det ikke).
Jeg tager med til diverse møder og samtaler med A og kommunen for at støtte A og bliver hele tiden mere og mere sikker på at vi har valgt den rigtige side. Imens tikker det ind med nye anmelser hele tiden - anonyme - men hvor der står ting som kun svigermor kan vide. Kommunen tager sagen meget alvorligt - hvilket er fint - og undersøger til bunds. A ender med, efter flere måneder - at blive afsluttet fra kommunen med besked om at der ikke er hold i anmelselserne. Imens har A. fået arbejde som hun passer og nyder at klare sig selv økonomisk!
I mellemtiden kommer svigermor krybende til os og vil gerne bevare forholdet. Vi siger ok, men denne sag mellem svigermor og A vil vi ikke diskutere. Svigermor accepterer modvilligt.
Der er også en svigerfar i det her og han betyder rigtig meget for især min mand men også for mig. Han er en del ældre end svigermor og har begyndende alzheimers demens. Han har ikke formået at sige fra eller til i denne sag men har været meget påvirket følelsesmæssigt, da han jo har mistet en datter og 2 børnebørn som han har passet rigtig meget. Svigerfar er stort set den eneste grund til at vi har bevaret kontakten. Min mand har flere gange sagt at han ikke ville have noget problem med at undvære sin mor...
Der er flere i familien der har vendt svigermor og svigerfar ryggen efter alt dette, men som har god kontakt til A. Svigermor føler sig meget forurettet og kan ikke forstå hvorfor hun er gjort til syndebuk. "Hun har da ikke gjort noget"... Hun taler ofte om hvor svært det er at blive valgt fra af sin familie, men efter flere diskussioner er vi holdt op med at gå ind i det.
Det har vist sig at svigermor lyver på sit arbejde omkring sagen og har fortalt at det er B. og os der er gået imod A og at hun (svigermor) ikke har gjort noget som helst. (jeg arbejder indenfor samme fag og kender et par af hendes kollegaer)...
A ved at vi ser svigerne og er ok med det. Hun ved at vi kender sandheden.
Nu er det jo så at de tanker jeg tumler med fylder rigtig meget. Kan ikke lade være med at tænke at hvis hun engang bliver sur nok på os, vil hun så også melde os? Jeg er slet ikke tryg ved at hun ser vores datter. Det er meget begrændset hvor meget hun har passet hendes og det er kun blevet til 1 overnatning.
Hvad tænker I om det her?
Jeg ved ikke om jeg søger gode råd eller hvad det er men har brug for andres syn på sagen.
Jeg undskylder for det MEGET lange indlæg, spørg hvis der er noget der er forvirrende osv.