Nogen som kan hjælpe.....jeg fatter minus

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.465 visninger
3 svar
0 synes godt om
11. februar 2008

1977

Profilbillede for 1977
Er der nogen som kan forklare mig hvad der menes med det her?

Concepts are structured by image schemas, basic conceptual structures used to organize thought across conceptual domains.
Spatial prepositions get their meaning by being associated with spatial image schemas which involve locating one (moving or stationary) entity, the Trajector (TR)), with respect to a reference point (Landmark (LM)).
Different senses of spatial prepositions focus on different relations between TR and LM.

Jeg ved så meget at det omhandler "metonymy"

Kh Jeanne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2008

rlyn

Som kommende engelsklærer, er det jo en udfordring ;)

Det er altid svært at oversætte sådan en tekst når konteksten mangler, og ikke mindst når det er fagsprog - men jeg gør et forsøg:

Det generelle koncept er struktureret af billedlige skemaer, basis begrebsstrukturer anvendt til at organisere tænkemåden på tværs af begrebsdomæner.
Rummelige præpositionelle kommer til udtryk ved at blive associeret med rummelige billedlige skemaer, hvilket involverer at lokalisere en størrelse (i bevægelse eller stationært), kursen (trajector kan også være et fagudtryk jeg ikke kender), med hensynstagen til et referencepunkt.
Forskellige fornemmelser/meninger/betydninger af rummelige præpositionelle fokuserer på forskellige relationer mellem TR og LM.

Håber det kan hjælpe dig...og ja, jeg måtte have ordbogen i brug et par gange ;)

Knus
Rikke

Anmeld

12. februar 2008

rlyn

Hmmm, kom lige til at se at engelsklæreren har sovet i timen *G*
Du beder om en forklaring og ikke en oversættelse :$ UPS ;)

Dér må jeg desværre melde pas - men jeg fik da øvet lidt oversættelse :))

Knus
Rikke

Anmeld

12. februar 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hej Rikke,

tak fordi du gad kigge på det. Jeg fatter stadig ikke en skid, så jeg må opgive opgaverne til i morgen :) Så håber jeg at det bliver forklaret lidt bedre. Det jeg skrev i indlægget var den eneste informatilon vi har fået til at løse de skide opgaver >(

Men eftersom du skal være engelsklære (det skal jeg også) så får du sikker også noget sematik på et tidspunkt. Så er det muligt jeg kan hjælpe dig :P Den smule jeg - so far - har fattet af faget er vild spændende, men hold op det er svært. Jeg er bedre til morfologi (den eneste grammatikdel jeg fatter 8D ) Og hvis du kommer i nærheden af fonologi og fonotik, ja så glæd dig, det er SÅ sjovt 8D

Kh Jeanne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.