Jeg har 3 'hjemmefødsler' bag mig, det vil sige at vi 3 gange har planlagt hjemmefødsel, men det er kun en gang jeg rent faktisk fødte hjemme. De andre gange blev jeg overflyttet.
Da den første fødsel blev til en hospitaltsfødsel blev jeg virkelig mødt med den der: Jamen, hvor var det godt at du fødte på hospitaltet, det var ALDRIG gået der hjemme!!!
-ØH????? JO????? Min fødsel viste NETOP for sikkert det er at føde hjemme!!!! Jordemoderen holdt vildt meget øje med mig!!! -og ingen jordemoder vil tage nogen som helst chance, for de står helt alene med det. På hospitalet har de altid det sikkerhedsnet at de kan trykke på 'den store røde knap' og så er der akut kejsersnit, -og derfor lader de fødslerne gå meget meget længere ud, end de nogen siden ville der hjemme.
Derudover så var min første fødsel fuld af alle mulige komplikationer, barnet lå i dyb tværstand, jeg fik et hæmatom som krævede fuld narkos og operation for blot at nævne de to værste komplikationer. Igen siger folk fuldstændig uvidende: hvor var det godt du ikke fødte hjemme...ØHHHH; NEJ!!!! ALLE mine komplikationer skyldes indgreb de foretog på hospitalet!!! INTET af mine komplikationer ville være sket, hvis jeg havde gennemført fødslen hjemme!!! Det skal man bare være rigtig godt inde i fødsler, indgreb, udvikling af fødsler for at kunne forstå.
Da jeg skulle føde 2. gang blev jeg igen mødt med: Nu har du da lært at det er bedst og mest sikkert at føde hjemme. NEJ, min første fødsel viste jo netop at man bliver overflyttet bare der er det mindste OG at det er først når man kommer på hospitatlet at problemerne opstår.
2.gang blev jeg også overflyttet, men 3.gang lykkedes det endelig at føde hjemme.
JEg kan kun sige, at jeg/vi blev mødt med en mur af uvidenheden og skræk-historier, og INGEN opbakning eller forståelse for vores valg.
med hensyn til oprydning, var der INTET at rydde op efter min fødsel. På forhånd havde jeg fået nogle sugende underlag med plastik på bagsiden. De lå i sengen og to den smule blod der kom ud.
JEg ved ikke hvad folk forestiller sig, men de fleste bløder altså MAX 1-3 dl blod og det er ikke mere end hvad en gammelt håndklæde kan suge.
Vi havde mængder af gamle håndklæder og sengetøj, som vi bare kunne smide ud bagefter, emn der var slet slet ikke brug for at det vi havde gjort klar.
GOD HJEMMEFØDSEL TIL DIG!!!