jer med 2-sproget børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2010

mor-til-vanessa

Kirle skriver:

Nu tillader jeg mig at svare selvom jeg ikke har et tosproget barn men jeg er tilgengæld uddannet indenfor faget så om sige.

Det er rigtigt at tosprogede børn generelt taler lidt senere. Men det er som regel ikke et problem. De ord som du fremhæver er universielle. Dvs. at barnet vil sige de ord uanset om barnet er fransk, dansk eller polynesisk. Det er bla. en af grundene til at ordene for mor og far lyder så ens på så forskellige sprog. Der er dog ting som man skal være opmærksom på.

1. At man så vidt muligt giver barnet de samme ord på begge sprog. Ganske enkelt fordi hvis de ikke har de samme ord, vil tankestrømmen, som er det at tænke kontinuerligt bliver kaldt, føles abrupt. Det vil det uanset hvad man gør på et tidspunkt men man bør så vidt muligt sørge for at overgangen mellem sprogene opleves så lidt problematisk som muligt...

2. derfor hvis hun bruger ord fra begge sprog i samme sætning så ret ikke på hende, men støt hende og nævn evt. først sætningen på dansk dernæst engelsk eller omvendt. Der er det jo heldigt at andet sproget bare er engelsk For så kan de fleste alligevel forstå hende og der er alligevel masser af engelske låneord.

Og så nyd at dit barn får to sprog med i fødselsgave. Det er et særegen og unik måde for hende på at have to næsten ens identiteter uden at det vil opleves som pompøst

tak kirle for dit svar

og selvfølgelig må du også godt svare selvom du ikke har et 2-sproget barn.

uanset hvad så er det godt at få nogle gode råd og høre hvordan har har gjort/gør det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2010

<3

mor-til-vanessa skriver:

tak kirle for dit svar

og selvfølgelig må du også godt svare selvom du ikke har et 2-sproget barn.

uanset hvad så er det godt at få nogle gode råd og høre hvordan har har gjort/gør det

jamen det var da så lidt. Synes jo bare det er spændende

Anmeld

23. september 2010

mor-til-vanessa

Kirle skriver:

jamen det var da så lidt. Synes jo bare det er spændende

ja det er det også.

vil gerne læse spansk, så kan det være hun bliver 3-sproget lol

Anmeld

23. september 2010

<3

mor-til-vanessa skriver:

ja det er det også.

vil gerne læse spansk, så kan det være hun bliver 3-sproget lol

Go for it Sålænge der er et primær sprog så gør det ikke så meget. Men du skal jo tænke på at V. allerede disponeret til engelsk pga. at hendes forældre har talt sammen mens hun lå inde i maven og det går jeg ud fra foregik på engelsk?

Anmeld

23. september 2010

mor-til-vanessa

Kirle skriver:

Go for it Sålænge der er et primær sprog så gør det ikke så meget. Men du skal jo tænke på at V. allerede disponeret til engelsk pga. at hendes forældre har talt sammen mens hun lå inde i maven og det går jeg ud fra foregik på engelsk?

jo det har vi altid gjort. han kunne heller ikke rigtig snakke dansk, men hvis han kunne ville det være lidt mærkeligt når man startede med engelsk. og vi snakker også i tlf så det hører hun jo for det meste også.

det var også lidt en joke det med det spanske. har planer om selv at læse det til sommer når der starter hold, men tror det vil blive for meget for vanessa også at skulle lærer det

Anmeld

23. september 2010

SannaFo1

Min datter er halv dansk og halv færøesk. Da vi bor i DK har vi valgt at mens hun er så lille (hun er 2½ nu) prøver vi at sætte fokus på det danske sprog. Hun kan sige nogle færøeske ord og forstår sådan set det hele på færøesk. Men jeg synes at når hun er klar og rigtig forstår hvad det er at kunne snakke 2 sprog vil jeg helt sikkert lære hende det

Anmeld

23. september 2010

Miamaja

Guldklumpen er ogsaa to sproget (dansk mor og amerikansk far), og talte lidt senere.. saa vores talepaedagog mente jeg skulle fokusere paa et sprog forst for at faa gang i hans sprog. det har vi saa gjort og hans tale tog fart.  hvert barn er jo forskelligt saa andre born klare fint begge dele fra starten. saa nu er den danske mor her begyndt paa det danske igen. det skal jo holdes ved lige hele tiden

Anmeld

24. september 2010

<3

mor-til-vanessa skriver:

jo det har vi altid gjort. han kunne heller ikke rigtig snakke dansk, men hvis han kunne ville det være lidt mærkeligt når man startede med engelsk. og vi snakker også i tlf så det hører hun jo for det meste også.

det var også lidt en joke det med det spanske. har planer om selv at læse det til sommer når der starter hold, men tror det vil blive for meget for vanessa også at skulle lærer det

Selvfølgelig vil det være for meget når det er unødvendigt, men der er jo børn der ude som er tresproget fx. jidish, svensk og engelsk

Anmeld

24. september 2010

sarahb

mor-til-vanessa skriver:

vanessa er jo dansk-amerikansk. hendes far er amerikaner og jeg dansk. han er godt nok ikke i hendes daglig dag, men for mig er det meget vigtig at hun kan begge sprog. derfor prøver jeg så vidt muligt også at snakke engelsk til hendes selvom at det ikke virker lige så "naturligt". har både børnebøger på dansk og engelsk og læser dem begge for hende.

lige nu lige hun nana, dada, det og det virker for mig dansk. men er jo også det jeg snakker mest.

har hørt at 2-sproget børn snakker senere, er det rigtigt???

hvad har i andre med 2-sproget børn gjort???

skal lige siges at vanessa er 9mdr.

2 sproget børn starter senere med at snakke. Og det første sprog kommer først og så kan det være det andet sprog lader sig vente til 3 års alderen og så går det tilgengæld stærkt.
Vores søn er også 2 sproget og taler kun dansk, foruden et par ord. Men forstår ALT på Urdu som hans far taler.

Anmeld

24. september 2010

mor-til-vanessa

Miamaja skriver:

okay så vil jeg prøve at fokusere mest på det danske først og så lidt engelske ord. ( når hun begynder at snakke lidt )

ja det skal jo holdes ved lige, det kender man jo også selv. nu jeg ikke snakker så meget engelsk hver dag, kan jeg godt mærke jeg er blevet lidt langsommere til det. skal lige tænke en ekstra gang

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.