jer med 2-sproget børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. september 2010

mor-til-vanessa

Kirle skriver:

Nu tillader jeg mig at svare selvom jeg ikke har et tosproget barn men jeg er tilgengæld uddannet indenfor faget så om sige.

Det er rigtigt at tosprogede børn generelt taler lidt senere. Men det er som regel ikke et problem. De ord som du fremhæver er universielle. Dvs. at barnet vil sige de ord uanset om barnet er fransk, dansk eller polynesisk. Det er bla. en af grundene til at ordene for mor og far lyder så ens på så forskellige sprog. Der er dog ting som man skal være opmærksom på.

1. At man så vidt muligt giver barnet de samme ord på begge sprog. Ganske enkelt fordi hvis de ikke har de samme ord, vil tankestrømmen, som er det at tænke kontinuerligt bliver kaldt, føles abrupt. Det vil det uanset hvad man gør på et tidspunkt men man bør så vidt muligt sørge for at overgangen mellem sprogene opleves så lidt problematisk som muligt...

2. derfor hvis hun bruger ord fra begge sprog i samme sætning så ret ikke på hende, men støt hende og nævn evt. først sætningen på dansk dernæst engelsk eller omvendt. Der er det jo heldigt at andet sproget bare er engelsk For så kan de fleste alligevel forstå hende og der er alligevel masser af engelske låneord.

Og så nyd at dit barn får to sprog med i fødselsgave. Det er et særegen og unik måde for hende på at have to næsten ens identiteter uden at det vil opleves som pompøst

tak kirle for dit svar

og selvfølgelig må du også godt svare selvom du ikke har et 2-sproget barn.

uanset hvad så er det godt at få nogle gode råd og høre hvordan har har gjort/gør det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2010

<3

mor-til-vanessa skriver:

tak kirle for dit svar

og selvfølgelig må du også godt svare selvom du ikke har et 2-sproget barn.

uanset hvad så er det godt at få nogle gode råd og høre hvordan har har gjort/gør det