Mutti2B skriver:
Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig, for nu er jeg altså ret nervøs.
Da jeg vågnede i morges var mit højre bryst ømt, og da jeg så mig i spejlet kunne jeg se en plamage på min t-shirt ved højre brystvorte. Der var umiddelbart ikke noget at se, men så pressede jeg lidt på den og ud kom en klar væske. Ikke bare en lille dråbe, men jeg kunne blive ved. Så prøvede jeg på venstre brystvorte for at se om der også var noget der og der kunne jeg presse en dråbe ud.
Hvad er det lige der sker for min krop, piger? Og nej jeg er ikke gravid! Jeg er skide nervøs, for det har jeg altså aldrig prøvet før.
Nu ved jeg jo ikke lige hvor gammel du er, men det der har helt sikkert noget med hormoner at gøre.
Når du ikke er gravid, hvor længe siden er det så du har været det og har ammet?
Mange kvinder kan opleve det der når de er omkring de 30, nogle lidt før andre senere.
Kan selv huske at jeg netop vågnede op en morgen i begyndelsen af 30'erne og oplevede mere eller mindre det samme.
Jeg troede især mit ene bryst var ved at eksplodere.
Jeg snakkede naturligvis med min læge, der grinede lidt og beroligede mig med ordene: "Det er forstadierne til hormonændring til overgangsalderen. Det betyder intet overhovedet."
Typisk for mig gav jeg mig til at undersøge det nærmere, og jeg fandt ud af, at mange kvinder altså oplever dette fænomen. Når kvinder er omkring de 30, er vi igennem en ny cycklus, som normalt er omkring 7 år. Ved afslutningen af denne cycklus er alle celler udskiftet i vores krop, og vi er, så at sige et helt nyt menneske fra inderst til yderst.
Dermed indtræffer en ny periode i vores liv, som skal afballanceres og tilpasses også til hormonerne. Og nogle gange går der i begyndelsen altså lidt kuk i de omtalte hormoner. Nogle kvinder oplever decideret at de pludseligt kan give mælk, andre oplever et skift i måden de menstruerer på, og det med brystømheden er en af de mest typiske træk.
Det forsvinder igen kan jeg trøste dig med.
Det har ikke som sådan noget med overgangsalderen at gøre eller siger noget om, at du vil gå tidligt eller sent ind i den, men det har noget at gøre med at din krop er blevet et trin ældre og er ved at tilpasse sig dette trin, en slags miniovergangsalder, kan man godt kalde den.
For mit vedkommende forsvandt min brystømhed ved næste mens, men jeg havde dog væske i brysterne op til mens og ømhed i dem (dog ikke så meget som første gang) et par mensperioder efter, hvor det så stille fortog sig.
Så altså umiddelbart ingen grund til alarm. Der er heller ingen grund til at være bange for at man ikke kan blive gravid, det kan man sagtens...jeg fik min søn ca 4 år efter.
Men hvis du er utryg ved det, så tag en snak med lægen.
Så vend du bare tilbage til søndagshyggen og slap af.

Kærligst
Sussie