Fødsel, hvem skal med...?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

865 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. september 2010

IAH

Hej allesammen.

Jeg var til jordemoderkontrol nr. 2 i tirsdags. Alt med maven var vel.  Det eneste, der var i vejen var min mand. Han opførte sig bare ikke som han plejer. Han er normalt den, der har overblikket i vores forhold. Men lige på det punkt er han ikke på hjemmebane...

Det viste sig, da jeg bagefter gik ham på klingen, at han er rystende nervøs for fødslen. Han er simpelthen bange for hele forløbet.

Hvordan håndterer jeres kærester/mænd det?

Iben

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

quar20

IAH skriver:

Hej allesammen.

Jeg var til jordemoderkontrol nr. 2 i tirsdags. Alt med maven var vel.  Det eneste, der var i vejen var min mand. Han opførte sig bare ikke som han plejer. Han er normalt den, der har overblikket i vores forhold. Men lige på det punkt er han ikke på hjemmebane...

Det viste sig, da jeg bagefter gik ham på klingen, at han er rystende nervøs for fødslen. Han er simpelthen bange for hele forløbet.

Iben

Hmm..! Har i meldt jer til fødselsforberedelse.. det hjalp min mand RIGTIG meget..!! Bare det at se nogle af de ting som kan blive brugt, se en fødestue, og høre hvad der er af forskellige hjælpemidler..

Det skal lige siges at til selve fødslen klarede han det super, DOG da han sku holde den der brækpose for mig, brækkede han sig selv og blev rigtig rigtig dårlig..!! =)

Anmeld

16. september 2010

SannaFo1

Min kærete har aldrig været i den situation. Han har tvært imod glædet sig til at være med til begge fødslerne.

Han havde det selvfølgelig dårligt med at jeg skulle ligge og have veer men han har aldrig tvivlet eller sagt at han var nervøs da jeg skulle føde.

Han støttede mig 100%

Anmeld

16. september 2010

JacobsMoar

Altså her er han ikke rystende nervøs.. Bare nervøs.. Havde han fortalt min mor i en ordentlig brændert.. Jeg ville gerne at det bare var "os to", men R ville simpelthen gerne have min mor med, så nu har vi lavet den aftale at han ringer efter hende hvis han ikke kan overskue det..

Anmeld

16. september 2010

oo

Inden første jordemoder besøg havde jeg sagt til Søren, at jeg meget gerne ville have hjemmefødsel - det var han ikke rigtig med på og sagde at vi skulle tale med jordemoderen først (han gik ud fra at hun ville give ham ret i, at det var en bindegal plan). Da vi sad der sagde han ærligt at det fik han det dårligt over og så fik de to sig en rigtig god og lang snak om hvad præcis det var han var nervøs over og hvad han blev bange for. Da vi gik derfra sagde han, at han følte sig tryg ved en hjemmefødsel og siden da har vi sammen arbejdet os frem til hvordan fødsel gerne skulle forløbe, fx hvad vi forventer af hinanden, hvad vi hver især har lyst til osv osv.

Jeg synes det er super, at din mand siger til dig, at han simpelthen blir så nervøs ved tanken om fødslen, og jeg synes I skal bruge de næste måneder på at snakke om den og hvad I vil når det sker og jeg synes helt sikkert I skal inddrage jordemoderen, for de ved jo en hel masse om mange af de situationer som manden går og spiller oppe i sit hoved og som vi kvinder måske ikke tænker så meget over. Fx var Søren meget bange for at een af os skulle dø (mig eller baby altså) og der havde jeg slet ikke været

Anmeld

16. september 2010

IAH

Hmm..! Har i meldt jer til fødselsforberedelse.. det hjalp min mand RIGTIG meget..!! Bare det at se nogle af de ting som kan blive brugt, se en fødestue, og høre hvad der er af forskellige hjælpemidler..

Det skal lige siges at til selve fødslen klarede han det super, DOG da han sku holde den der brækpose for mig, brækkede han sig selv og blev rigtig rigtig dårlig..!! =)

Der er ikke rigtig noget, der hedder fødselsforberedelse i Rigshospitalets regi. Der er to foredrag, men det er vist lidt videnskabeligt. Jeg har meldt os til noget privat forberedelse i den lokale yogaklub... men det er vist mest frygten for at se mig have ondt, det handler om for min mand.. ikke hvordan en fødsel foregår

Anmeld

16. september 2010

SussieThyssen

Naturligvis er vores "små" mænd nervøse, og det er der da ikke noget at sige til.
Alt det der sker med deres kvinde, forandringerne i hende, maven der vokser, hvor der krabler noget defust og udefinerligt rundt, som de nok kan mærke sparker, men som de ikke rigtige kan "mærke" alligevel. Skrøner og fantasibilleder som de har hørt om og forestillet sig.
Hvis jeg var mand, ville jeg være aldeles rædselsslagen.
Samtidigt, så forventes det, at han skal være den store, tapre, altklarende helt når han i virkeligheden har mest lyst til at gemme sig inde i et skab og ikke komme ud igen før barnet er nået konfirmationsalderen.
Så herregud piger, giv ham lidt rum og bær lidt over med ham.

Heldigvis vil de fleste mænd gerne med til deres barns fødsel også selvom de er rædselsslagne, og de opdager jo som regel at det ikke er nær så slemt som de troede og at oplevelsen er helt utrolig.
De fleste mænd får en helt anderledes og dyb forståelse for deres kvinders styrke, men også deres hjælpeløshed, og det appelerer  til deres beskytterinstinkt.
MEN...vi må også være klar over, at der bare er nogle enkelte mænd, som ganske enkelt IKKE kan klare det. Og så kan vi forberede dem nok så meget. De egner sig simpelthen ikke til at være med.
Her tænker jeg på en gammel venindes mand, der besvimede 3 gange under fødslen, og tilsidst blev han lagt henne i et hjørne og fik lov til at passe sig selv indtil det hele var overstået 
Komisk, men også meget synd. Havde hans kone og jordemoder lyttet lidt til ham, så havde de også hørt, at han hele tiden meldte ud, at han helst ville være fri, og at han var ved at tisse i bukserne af rædsel.

Nu er jordemødrene i dag gode til at tackle angste og urolige mænd, og de fleste bliver alligevel lusket med til hele forløbet og må jo bagefter indrømme, at det var helt fantastisk, og sådan kan det også gå her.
Men jeg synes, du skal aftale med din mand, og det skal fødselshjælperne også vide, at han kan gå ud, hvis han ganske enkelt ikke kan klare sidste del. Og så må du vælge dig en god veninde, mor, søster, svigerinde eller hvem du holder særligt meget af, som også kan være med til at tage over, hvis nu lillefar ikke kan klare byrden af at se sin lille kone ligge der og "lide".
Husk på, han elsker dig, og er bange for hvordan han vil reagere, når han ser dig i den situation.

Der er jo heller ingen, der siger at han skal sidde nede mellem benene på dig og se hele forløbet fra den vinkel.
Lad ham være oppe ved dig, holde dig i hånden, så han kan se dit ansigt og hjælpe dig med arbejdet. Og synes han, det er ulækkert at se navlestrengen blive klippet eller få forevist moderkagen, som jo er så populært idag (og som jeg stadig synes er ulækkert) så kan jordemorderen jo lige advare ham inden, hvis du gerne vil se den, så han kan kigge væk.

Altså..lav en god solid aftale med ham, så både han og du kan være trygge, så skal I nok sammen få en super dejlig oplevelse.

Kærligst
Sussie

Anmeld

16. september 2010

klmf

Altså, jeg kan godt forstå de mænd, der frygter en fødsel Helt ærligt, se den man elsker ligge der og bare have så ondt - samtidig med at det er SÅ vigtig en begivenhed. Tænk nu hvis noget går galt osv.? Og den støtte som vi synes er uvurderlig, er måske ikke helt 'målbar', så de føler sig måske og så lidt magtes- og nyttesløse??

Kan I ikke snakke med JM om det? De er gode til at få mænnerne ned på jorden. Vi gik også til fødselsforberedelse og det var så godt, for os begge, vi blev bare klar tila t jeg skulle føde

Anmeld

16. september 2010

sarahb

IAH skriver:

Hej allesammen.

Iben

min mand ville ikk med sagde han gennem hele graviditeten.. Men da fødslen bankede på, så var han der hele vejen... så det var SKØNT!

Anmeld

17. september 2010

IAH

Det viser sig nu, at han har sidder og set det norske program, der vist hedder Jordemødrene. Der er et afsnit med en lille fillipiner med en kæææmpe mave. Hun er mere eller mindre ved at sprænges.. Så han frygter at det ender på samme måde med mig.

Han vil sige det til jordemoderen og jeg ved at hun vil tage det seriøst. Til gengæld har han helt selv regnet ud, at de par af hans gamle kolleger, der ikke ville deltage i fødsler og spillede lidt smarte. A´la "det må kællingerne må klare selv", i virkeligheden har været rædselsslagne og ikke mænd nok til at indrømme det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.