PKS - men stadigt i tvivl

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.760 visninger
24 svar
0 synes godt om
14. september 2010

Anonym trådstarter

Planen er at jeg skal have PKS - da jeg får nogle vasovagale anfald... besvimer ved tryk i nedre region..
Men jeg er stadig i tvivl... jeg vil gerne føde "normalt", men vil omvendt blive utrolig ulykkelig hvis jeg skulle få et "anfald" i forbindelse med fødslen. Og har ikke lyst til at sætte mit helbred på spil.
Jeg synes der så mange meninger om det ene og det andet, at det er svært at holde tungen lige i munden og rent faktisk vælge, det der er bedst for mig, i netop min situation.

Jeg tænker dels på selve fødslen - som jeg gerne vil have bliver en (efter omstændighederne) rimelig god oplevelse - og dels på dagene/ugerne efter, hvor jeg evt ikke er helt på toppen.

1) Er der andre der har været i en lignende situation - og hvordan gik det?

2) Er der nogen der har fortrudt PKS?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2010

Ni-ko-li-ne

sikke et dilemma.....

hvor stor er risikoen for at du vil besvime under en fødsel? og hvad sker der hvis du besvimer? hvor hurtigt vågner du igen?

hvis du aller helst vil føde selv, kan i så evt lægge en plan der hedder at der bliver foretaget KS hvis du kan mærke at det ikke går?

jeg fik PKS grundet min lænd, jeg er opereret i lænden og da jeg nåede min termin vidste de ikke hvor meget og hvor lidt der var galt i min lænd...  jeg synes ikke mit PKS var en særlig god oplevelse...

men det er der flere grunde til... da vores datter kom ud havde hun problemer med at trække vejret, så hendes far var nødt til at følge med JM sammen med vores datter...

så jeg lå alene på opvågningsstuen indtil jeg igen kunne bevæge benene... og da jeg så kom op på stuen måtte jeg ikke få vores datter over til mig... hun var blevet for kold og skulle ligge med en varmedunk i vuggen...

jeg synes det var en rigtig skidt oplevelse og jeg var utroligt ked af det!

men det er jo ikke sådan et drømme PKS ser ud... nogle får baby op til sig selv mens de ligger og bliver syet sammen... andre får baby med på opvågningsstuen osv osv... det kan være en kanon oplevelse

Anmeld

14. september 2010

LISBETH:-)

Jeg fik PKS for næsten 4 måneder siden. Det var en rigtig rigtig god oplevelse, jeg havde min datter hos mig hele tiden, og har ingen men haft efterfølgende. Jeg have en rigtig rigtig skidt vaginal fødsel ved første barn og der havde jeg mange mange flere komplikationer end ved PKS.

Anmeld

14. september 2010

mom <3

Hej. Vores genbos datter, som i øvrigt er sygeplejerske, har også vasovagale anfald - og hun fødte også med kejsernit.

Hun ville ikke risikere, at barnet skulle mangle ilt, hvis hun besvimede i løbet af fødslen.

Jeg har fuld forståelse for din nervøsitet .. Kan godt forstå, at du helst vil føde på normal vis, men synes det er en flot beslutning at du tager "snittet", fremfor at risikere noget.

Knus og held og lykke

Anmeld

14. september 2010

Anonym trådstarter

Ni-ko-li-ne skriver:

sikke et dilemma.....

hvor stor er risikoen for at du vil besvime under en fødsel? og hvad sker der hvis du besvimer? hvor hurtigt vågner du igen?

hvis du aller helst vil føde selv, kan i så evt lægge en plan der hedder at der bliver foretaget KS hvis du kan mærke at det ikke går?

jeg fik PKS grundet min lænd, jeg er opereret i lænden og da jeg nåede min termin vidste de ikke hvor meget og hvor lidt der var galt i min lænd...  jeg synes ikke mit PKS var en særlig god oplevelse...

men det er der flere grunde til... da vores datter kom ud havde hun problemer med at trække vejret, så hendes far var nødt til at følge med JM sammen med vores datter...

så jeg lå alene på opvågningsstuen indtil jeg igen kunne bevæge benene... og da jeg så kom op på stuen måtte jeg ikke få vores datter over til mig... hun var blevet for kold og skulle ligge med en varmedunk i vuggen...

jeg synes det var en rigtig skidt oplevelse og jeg var utroligt ked af det!

men det er jo ikke sådan et drømme PKS ser ud... nogle får baby op til sig selv mens de ligger og bliver syet sammen... andre får baby med på opvågningsstuen osv osv... det kan være en kanon oplevelse

lægerne har svært ved at beregne sandsynligheden.. hvilket jeg har fuld forståelse overfor - og på ingen måder anfægter.. men det gør mig også nervøs.

Jeg glæder mig jo voldsomt meget til at blive mor - og vil blive rigtig ked af det, hvis jeg skulle få et anfald mit i fødslen...

De er af varierende længde.. spænder fra 30-40 sekunder med kramper og op til 10-15 minutter. Jeg bliver ret dårlig bagefter og meget træt.

Vi talte om at planlægge det lidt.. sådan at hvis jeg får det dårligt, så må det hurtigt ændres til et AKS..
Men det er jeg i tvivl om... altså hvorvidt det er en god ide.. eller om det lægger yderligere pres på hele situationen..

Ked af at du havde en dårlig oplevelse

Det er netop det jeg gerne vil forsøge at undgå.... og bare gerne gøre situationen så god som muligt (når nu det ikke er muligt at forudsige hvad der sker)

Anmeld

14. september 2010

Anonym trådstarter

lisbeth2910 skriver:

Jeg fik PKS for næsten 4 måneder siden. Det var en rigtig rigtig god oplevelse, jeg havde min datter hos mig hele tiden, og har ingen men haft efterfølgende. Jeg have en rigtig rigtig skidt vaginal fødsel ved første barn og der havde jeg mange mange flere komplikationer end ved PKS.

Tak Det er godt at høre, at det også kan være en rigtig fin oplevelse.

Anmeld

14. september 2010

Anonym trådstarter

mille:) skriver:

Hej. Vores genbos datter, som i øvrigt er sygeplejerske, har også vasovagale anfald - og hun fødte også med kejsernit.

Hun ville ikke risikere, at barnet skulle mangle ilt, hvis hun besvimede i løbet af fødslen.

Jeg har fuld forståelse for din nervøsitet .. Kan godt forstå, at du helst vil føde på normal vis, men synes det er en flot beslutning at du tager "snittet", fremfor at risikere noget.

Knus og held og lykke

Vores bekymring har også gået på, om det vil være hårdt for babyen.. specialt i forhold til iltmangel og i forhold til mit voldsomt faldende blodtryk.

Alting ville være nemmere, hvis man på forhånd vidste, om der ville komme et anfald..  

Lægerne har haft det på konference, men som de siger... det er i sidste ende op til os at bestemme, da de blot vil være flere til stede under en normal fødsel
( - selvom det vel er lidt svært, at sikre sig, at normeringen netop den dag babyen vælger at komme.. er i overtal?!)... 

synes det er en utrolig svær beslutning.

Anmeld

14. september 2010

betski

Anonym skriver:

Planen er at jeg skal have PKS - da jeg får nogle vasovagale anfald... besvimer ved tryk i nedre region..
Men jeg er stadig i tvivl... jeg vil gerne føde "normalt", men vil omvendt blive utrolig ulykkelig hvis jeg skulle få et "anfald" i forbindelse med fødslen. Og har ikke lyst til at sætte mit helbred på spil.
Jeg synes der så mange meninger om det ene og det andet, at det er svært at holde tungen lige i munden og rent faktisk vælge, det der er bedst for mig, i netop min situation.

Jeg tænker dels på selve fødslen - som jeg gerne vil have bliver en (efter omstændighederne) rimelig god oplevelse - og dels på dagene/ugerne efter, hvor jeg evt ikke er helt på toppen.

1) Er der andre der har været i en lignende situation - og hvordan gik det?

2) Er der nogen der har fortrudt PKS?

Jeg fik PKS og må indrømme, at jeg fortrød det ret hurtigt efter fødslen. Men da jeg var total afkræftet af at kaste ALT op under graviditeten og min astma var blevet rigtig slemt og har kun een lunge, ja så turde jeg ikke tage chancen med en fødsel. Troede simpel hen ikke på, at jeg kunne holde til det. Den dag i dag er jeg super ærgelig over, at jeg ikke engang gjorde et forsøg, men kan nu alligvel godt huske hvordan og hvorfor jeg tog beslutningen. Kommer jeg til at skulle føde igen engang er der ingen tvivl; så vil jeg forsøge at klare det på normal vis. Men husk nu på, at vi er alle forskellige. Det nytter jo heller ikke noget, at man ikke tør presse ordentlig til, fordi man er bange for et evt anfald. Du skal i hvert fald ha al held og lykke uanset hvad du vælger

Anmeld

14. september 2010

mom <3

Anonym skriver:

Vores bekymring har også gået på, om det vil være hårdt for babyen.. specialt i forhold til iltmangel og i forhold til mit voldsomt faldende blodtryk.

Alting ville være nemmere, hvis man på forhånd vidste, om der ville komme et anfald..  

Lægerne har haft det på konference, men som de siger... det er i sidste ende op til os at bestemme, da de blot vil være flere til stede under en normal fødsel
( - selvom det vel er lidt svært, at sikre sig, at normeringen netop den dag babyen vælger at komme.. er i overtal?!)... 

Jeg forstår det sådan :

- Hvis du havde frit valg på alle hylder - ville du føde normalt !

- Pga situationen er valget (omend stadig frit) men alligevel indskrænket, fordi der kan være forskellige ricisi og ulemper forbundet med en normal fødsel !

Ricisi for komplikationer og derved også en dårlig oplevelse i selve fødselsøjeblikket...

Jeg forstår godt, at du er tvivlende...
Men jeg forfalder til at holde på PKS - da jeg tror det vil give dig den største ro op til fødslen.

Knuser til dig

Anmeld

14. september 2010

Moar'en

Anonym skriver:

Det skal de nu nok sikre, enten kalder de nogle flere ind når i kommer, eller os kalder de nogen fra andre afdelinger. Vi gik fra et at have en jordmoder på fødegangen til at der stod ca 12 mennesker til AKS i løbet af 15 min.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.