Gellan skriver:
Halløj ude i stuerne 
Nu har jeg siddet og kigget lidt runt på nettet og læst den ene lovgivning efter den anden, men kan ikke lige finde det jeg søger. Jeg går ud fra, at reglerne i DK er nogenlunde de samme som på FO - i hvert fald på dette område da inspirationen til lovgivning og reglement altid skal komme fra DK
Jeg håber, at der er en eller anden der ude, der lige kan give en hjælpende hånd 
Jeg er gravid i 15. uge, og for godt to uger siden gik mit bækken lidt skævt - men det blev så hurtigt fixet og jeg blev sygemeldt i to uger. Åbenbart var grunden til mit skæve bækken mit job og det som følger med. Jeg arbejder i vuggestue, og det indebærer selvfølgelig at løfte og bære rundt på børn, som ikke alle er lige letvægtige. Min læge anbefalede mig at finde et andet job. Mit spørgsmål er så : er jeg forpligtet til at skrive i min jobansøgning, at jeg er gravid? Jeg er jo som sagt kun 15 uger henne og man kan stadig intet se til min graviditet (i hvert fald er det ikke tydeligt). Jeg ved, at man er forpligtet til at fortælle det til sin arbejdsgiver 4 måneder inden planlagt barsel (det vil sige, at jeg skal fortælle det i oktober).
Jeg er bange for, at jeg bliver sorteret fra, hvis jeg fortæller om min graviditet i ansøgningen
Skal måske lige fortælle, at det drejer sig om et job, hvor ansøgningen ikke behøver at være meget fin og velformuleret
kun lige nogle nogle ord om mig selv og joberfaringer 
På forhånd tak 
Hejsa :-)
En ting er, om det er godt eller skidt ikke at fortælle, at man er gravid. En anden ting er, hvad lovgivningen siger. Du beder egentligt ikke om folks mening, som jeg læser det.
Såvidt jeg ved, så har du ifølge lovgivingen ikke forpligtigelse til at fortælle din fremtidige arbejdsgiver, at du er gravid før du er i 4 måned. Jeg ville dog nok lige hive fat i din fagforening (som jeg håber du er medlem af), fordi de kender reglerne - og kan bekræfte dette - uanset hvad folk mener er moralsk korrekt at gøre.
Min personlige holdning synes jeg ikke er sagen vedkommende - fordi det handler om, hvad du synes er rigtigt. Hvis du har det godt nok med at søge et job uden at sige, at du er gravid, og kan stå inde for, at det har du det fint med OG hvis det er ok ifølge lovgivningen, så skal du jo gøre som du synes - uanset hvad min og andres holdning er til dette!
Men vil du alligevel høre min holdning (som allerede sagt egentlig ikke er sagen vedkommende), så ville jeg ikke kunne søge et job uden at fortælle, at jeg var gravid. Men sådan er jeg og du er jo som du er ;-) Alternativt kunne du tage et midlertidigt job og informere dem om din graviditet. Du har ret - en arbejdsgiver vil KUN ansætte dig som gravid, hvis han ikke kan leve uden dig. Sådanne job findes også, men så skal du jo have noget specielt at byde ind med. Måske dine sproglige kompetencer i form af dit modersmål??
Held og lykke med, hvadend du vælger ;-) Gør det som DU synes er rigtigt!
Kh Lisbeth