Hjælp vedrørende jobansøgning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2010

Steph_Laurits

Gellan skriver:

Her på Færøerne er det 4 måneder inden planlagt barsel - det er i hvert fald det jeg har fået oplyst på min nuværende arbejdsplads

Nååh okay, fangede ikke lige at du var fra Færøerne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2010

Mumto3

Gellan skriver:

Halløj ude i stuerne

Nu har jeg siddet og kigget lidt runt på nettet og læst den ene lovgivning efter den anden, men kan ikke lige finde det jeg søger. Jeg går ud fra, at reglerne i DK er nogenlunde de samme som på FO - i hvert fald på dette område da inspirationen til lovgivning og reglement altid skal komme fra DK Jeg håber, at der er en eller anden der ude, der lige kan give en hjælpende hånd

Jeg er gravid i 15. uge, og for godt to uger siden gik mit bækken lidt skævt - men det blev så hurtigt fixet og jeg blev sygemeldt i to uger. Åbenbart var grunden til mit skæve bækken mit job og det som følger med. Jeg arbejder i vuggestue, og det indebærer selvfølgelig at løfte og bære rundt på børn, som ikke alle er lige letvægtige. Min læge anbefalede mig at finde et andet job. Mit spørgsmål er så : er jeg forpligtet til at skrive i min jobansøgning, at jeg er gravid? Jeg er jo som sagt kun 15 uger henne og man kan stadig intet se til min graviditet (i hvert fald er det ikke tydeligt). Jeg ved, at man er forpligtet til at fortælle det til sin arbejdsgiver 4 måneder inden planlagt barsel (det vil sige, at jeg skal fortælle det i oktober).

Jeg er bange for, at jeg bliver sorteret fra, hvis jeg fortæller om min graviditet i ansøgningen Skal måske lige fortælle, at det drejer sig om et job, hvor ansøgningen ikke behøver at være meget fin og velformuleret kun lige nogle nogle ord om mig selv og joberfaringer

På forhånd tak

jeg synes du skulle sygemeldes, frem for at skrifte job, midt i en graviditet.

derudover, så rent joridiske, er jeg ret sikker på at du IKKE behøve at oplyse du er gravid!

Anmeld

8. september 2010

lisbethita

Gellan skriver:

Halløj ude i stuerne

Nu har jeg siddet og kigget lidt runt på nettet og læst den ene lovgivning efter den anden, men kan ikke lige finde det jeg søger. Jeg går ud fra, at reglerne i DK er nogenlunde de samme som på FO - i hvert fald på dette område da inspirationen til lovgivning og reglement altid skal komme fra DK Jeg håber, at der er en eller anden der ude, der lige kan give en hjælpende hånd

Jeg er gravid i 15. uge, og for godt to uger siden gik mit bækken lidt skævt - men det blev så hurtigt fixet og jeg blev sygemeldt i to uger. Åbenbart var grunden til mit skæve bækken mit job og det som følger med. Jeg arbejder i vuggestue, og det indebærer selvfølgelig at løfte og bære rundt på børn, som ikke alle er lige letvægtige. Min læge anbefalede mig at finde et andet job. Mit spørgsmål er så : er jeg forpligtet til at skrive i min jobansøgning, at jeg er gravid? Jeg er jo som sagt kun 15 uger henne og man kan stadig intet se til min graviditet (i hvert fald er det ikke tydeligt). Jeg ved, at man er forpligtet til at fortælle det til sin arbejdsgiver 4 måneder inden planlagt barsel (det vil sige, at jeg skal fortælle det i oktober).

Jeg er bange for, at jeg bliver sorteret fra, hvis jeg fortæller om min graviditet i ansøgningen Skal måske lige fortælle, at det drejer sig om et job, hvor ansøgningen ikke behøver at være meget fin og velformuleret kun lige nogle nogle ord om mig selv og joberfaringer

På forhånd tak

Hejsa :-)

En ting er, om det er godt eller skidt ikke at fortælle, at man er gravid. En anden ting er, hvad lovgivningen siger. Du beder egentligt ikke om folks mening, som jeg læser det. 

Såvidt jeg ved, så har du ifølge lovgivingen ikke forpligtigelse til at fortælle din fremtidige arbejdsgiver, at du er gravid før du er i 4 måned. Jeg ville dog nok lige hive fat i din fagforening (som jeg håber du er medlem af), fordi de kender reglerne - og kan bekræfte dette - uanset hvad folk mener er moralsk korrekt at gøre. 

Min personlige holdning synes jeg ikke er sagen vedkommende - fordi det handler om, hvad du synes er rigtigt. Hvis du har det godt nok med at søge et job uden at sige, at du er gravid, og kan stå inde for, at det har du det fint med OG hvis det er ok ifølge lovgivningen, så skal du jo gøre som du synes - uanset hvad min og andres holdning er til dette!

Men vil du alligevel høre min holdning (som allerede sagt egentlig ikke er sagen vedkommende), så ville jeg ikke kunne søge et job uden at fortælle, at jeg var gravid. Men sådan er jeg og du er jo som du  er ;-) Alternativt kunne du tage et midlertidigt job og informere dem om din graviditet. Du har ret - en arbejdsgiver vil KUN ansætte dig som gravid, hvis han ikke kan leve uden dig. Sådanne job findes også, men så skal du jo have noget specielt at byde ind med. Måske dine sproglige kompetencer i form af dit modersmål??

Held og lykke med, hvadend du vælger ;-) Gør det som DU synes er rigtigt!

Kh Lisbeth

Anmeld

8. september 2010

Gellan

Mumto3 skriver:

jeg synes du skulle sygemeldes, frem for at skrifte job, midt i en graviditet.

derudover, så rent joridiske, er jeg ret sikker på at du IKKE behøve at oplyse du er gravid!

Jeg har de sidste to uger været sygemeldt, hvor jeg skulle træne mit bækken, for at styrke muskulaturen. Men det gør ofte ondt nederst i ryggen og jeg får også ondt i underlivet. Men det er kun, når jeg løfter eller bærer børnene. Til dagligt generes jeg ikke af det - derfor anbefalede min læge mig at skifte til et mindre belstende job Jeg har jo brug for pengene, så jeg kan komme igennem barselstiden uden økonomiske problemer

Anmeld

8. september 2010

Gellan

lisbethita skriver:

En ting er, om det er godt eller skidt ikke at fortælle, at man er gravid. En anden ting er, hvad lovgivningen siger. Du beder egentligt ikke om folks mening, som jeg læser det. 

Såvidt jeg ved, så har du ifølge lovgivingen ikke forpligtigelse til at fortælle din fremtidige arbejdsgiver, at du er gravid før du er i 4 måned. Jeg ville dog nok lige hive fat i din fagforening (som jeg håber du er medlem af), fordi de kender reglerne - og kan bekræfte dette - uanset hvad folk mener er moralsk korrekt at gøre. 

Min personlige holdning synes jeg ikke er sagen vedkommende - fordi det handler om, hvad du synes er rigtigt. Hvis du har det godt nok med at søge et job uden at sige, at du er gravid, og kan stå inde for, at det har du det fint med OG hvis det er ok ifølge lovgivningen, så skal du jo gøre som du synes - uanset hvad min og andres holdning er til dette!

Men vil du alligevel høre min holdning (som allerede sagt egentlig ikke er sagen vedkommende), så ville jeg ikke kunne søge et job uden at fortælle, at jeg var gravid. Men sådan er jeg og du er jo som du  er ;-) Alternativt kunne du tage et midlertidigt job og informere dem om din graviditet. Du har ret - en arbejdsgiver vil KUN ansætte dig som gravid, hvis han ikke kan leve uden dig. Sådanne job findes også, men så skal du jo have noget specielt at byde ind med. Måske dine sproglige kompetencer i form af dit modersmål??

Kh Lisbeth

Manfe tak for info der er præcis det - jeg vil blot gerne vide hvor jeg står i det hele juridisk set Jeg håber at mine mange erfaringer indenfor faget kan give en hjælpende hånd

Anmeld

8. september 2010

SussieThyssen

Nu kender jeg ikke til reglerne på Færøerne, men kan dog udtale mig en hel del på jobsøgnings området som sådan, da jeg er jobkonsulent.

Først og fremmest, så er det ALTID en god ide at oplyse om en graviditet, idet en fremtidig chef vil føle sig meget snydt, hvis man så at sige bondefanger ham/hende.

Det handler om tillid og loyalitet, og jeg ved da med mig selv, at hvis jeg var arbedsgiver, ville jeg føle at min tillid til en nyansat ville blive brudt ret så meget i den slags tilfælde. Meningen med et nyt job er jo netop en ny start, og den skal da nødigt starte med en løgn.

Dernæst, så vil jeg mene at du da ikke behøver at skifte job.

Du skal tale med din nuværende arbejdsgiver om at blive aflastet i resten af perioden, og ellers må du blive sygemeldt.

En begyndende bækkenløsning er ikke noget man skal spøge med, jeg taler selv af erfaring, og er i dag delvist invalideret af følgerne af det.

Som før nævnt er det en god ide at have en fagforening med på råd, men har du ikke det, så må din jordemoder/læge træde ind.

Men ærlighed skal der til.

Kærligst

Sussie

Anmeld

8. september 2010

Mumto3

Gellan skriver:

Jeg har de sidste to uger været sygemeldt, hvor jeg skulle træne mit bækken, for at styrke muskulaturen. Men det gør ofte ondt nederst i ryggen og jeg får også ondt i underlivet. Men det er kun, når jeg løfter eller bærer børnene. Til dagligt generes jeg ikke af det - derfor anbefalede min læge mig at skifte til et mindre belstende job Jeg har jo brug for pengene, så jeg kan komme igennem barselstiden uden økonomiske problemer

Arb. du i DAnmark? For her skal du altså have fuld løn under sygemeldning, -og selvom det gælder fra nu og frem til du skal føde!

Anmeld

8. september 2010

Happiness

Kan godt forstå dine skrupler om at fortælle at du er gravid. Det er klart at de fleste arbejdsgivere vil sortere dig fra, da det ville være "billigst" for dem.

MEN kan så fortælle at vi for 6 måneder siden fik ansat en, som netop ikke fortalte at hun var gravid da hun blev ansat. Hun gik ind dagen efter de 3 måneder og sagde at hun var gravid, og at hun i øvrigt sku på barsel i løbet af 2,5 måned!!! Hun er ikke meget vellidt, pga hun ikke har været ærlig. Her blev der undersøgt fyrringsregler, da det helt klart er imod vores arbejdsplads moral!  Er ret så sikker på at hun får en fyringsseddel, så snart hun er tilbage fra barsel. Og det mener jeg er fuldt fortjent. Synes ærligt talt at det er at skide på sin arbejdsgiver! Og uærlighed er aldrig vejen frem.

Så synes jeg hellere du skal sygemelde dig på fuld tid. Det får du langt mere ud af. Husk at dine arbejdsgivere er dine fremtids referencer, og især i pædagogverdene er der meget samarbejde, og rigtig meget videregivning af informationer!

Anmeld

8. september 2010

Pige2009

Gellan skriver:

Oki, tak Det var lige det jeg ville vide

Selv tak Held og lykke med jobsøgningen

Anmeld

8. september 2010

Pige2009

lisbethita skriver:

Kh Lisbeth

Nej, først når der er 3 mdr. til foventet fødsel er man forpligtet til at fortælle sin arbejdsgiver om graviditeten Sådan er reglerne...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.