Studiejob og barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. september 2010

Mettemus

Mor79 skriver:

Du skal have arbejdet mindst 120 timer de sidste 12 uger før din barsel.

Du skal have en kontrakt hvor det fremgår at du er fast ansat (det må din arbejdsgiver kunne fixe selvom du måske er timelønnet)

Du skal have sidste arbejdsdag dagen før din første barselsdag. Vigtigt.

Så regner de gennemsnit af dine timer ud de sidste 3 mnd og så får du en sats der hedder ca 100 kr i timen udfra de timer du har arbejdet i gennemsnit

Okay, tak for svar! Det er godt du siger det med sidste arbejdsdag dagen inden jeg går fra, det havde jeg ikke selv været opmærksom på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2010

Mor79

Jeg var netop ved at miste retten til dagpenge ved første barsel fordi min arbejdsgiver havde lavet om på skemaet og skrevet nogen forkerte datoer.

Det virker lidt tåbeligt netop fordi alle timer bliver regnet sammen gennemsnitsligt, men man skal bare have haft sidste vagt dagen før 1. barsels dag ...ellers ingen penge.

Det må man jo så bare ordne med sin arbejdsgiver på en eller anden måde.

Så det er bare med at knokle de sidste 3 mnd !

Anmeld

28. september 2010

Mettemus

Mor79 skriver:

Jeg var netop ved at miste retten til dagpenge ved første barsel fordi min arbejdsgiver havde lavet om på skemaet og skrevet nogen forkerte datoer.

Det virker lidt tåbeligt netop fordi alle timer bliver regnet sammen gennemsnitsligt, men man skal bare have haft sidste vagt dagen før 1. barsels dag ...ellers ingen penge.

Det må man jo så bare ordne med sin arbejdsgiver på en eller anden måde.

Så det er bare med at knokle de sidste 3 mnd !

Ja det er da en lidt fjollet regl, men godt jeg nu er obs på det! Hvor lang tid går der før det er behandlet og man får pengene udbtetalt?

Anmeld

28. september 2010

msax

hejsa...

tror jeg var heldig, jeg havde nemlig ingen problemer overhovedet.

Til info kan jeg fortælle at man ikke får fuld dagpenge sats, man får kun penge svarende til det timetal du i gennemsnit har arbejdet - i mit tilfælde 18 timer om ugen.

Man må ikke modtage SU og barselsdagpenge samtidig. Men du mister ikke rettet til SU-fødselsklip, dem  kan man bruge senere.

Håber ´du/I finder ud af det. SMIL fra Mette

Anmeld

13. oktober 2010

Angelspot

msax skriver:

hejsa...

tror jeg var heldig, jeg havde nemlig ingen problemer overhovedet.

Til info kan jeg fortælle at man ikke får fuld dagpenge sats, man får kun penge svarende til det timetal du i gennemsnit har arbejdet - i mit tilfælde 18 timer om ugen.

Man må ikke modtage SU og barselsdagpenge samtidig. Men du mister ikke rettet til SU-fødselsklip, dem  kan man bruge senere.

Håber ´du/I finder ud af det. SMIL fra Mette

Det er jeg uenig i. Ifølge studenterrådgivningens vejledning omkring barselsdagpenge, må man gerne modtage SU-klip OG barselsdagpenge på samme tid. Det gælder på samme måde, som hvis man havde studiejob ved siden af, så det er i hvert fald det jeg går ud fra. Og da jeg har talt med dagpengekontorets ansvarlige omkring barselsdagpenge, så er det ifølge hende, helt rigtigt.

Men ved ikke om det kan være forskelligt fra kommune til kommune, men jeg tvivler.

Anmeld

13. oktober 2010

Mettemus

Angelspot skriver:

Det er jeg uenig i. Ifølge studenterrådgivningens vejledning omkring barselsdagpenge, må man gerne modtage SU-klip OG barselsdagpenge på samme tid. Det gælder på samme måde, som hvis man havde studiejob ved siden af, så det er i hvert fald det jeg går ud fra. Og da jeg har talt med dagpengekontorets ansvarlige omkring barselsdagpenge, så er det ifølge hende, helt rigtigt.

Men ved ikke om det kan være forskelligt fra kommune til kommune, men jeg tvivler.

Nå, det lyder som om jeg hellere må hive fat i kommunen - det er da ikke helt lige meget om man må få SU eller ej? Hmmm.... "elsker" det kommunale system, der er så let, så let at finde rundt i

Anmeld

13. oktober 2010

Angelspot

Mettemus skriver:

Nå, det lyder som om jeg hellere må hive fat i kommunen - det er da ikke helt lige meget om man må få SU eller ej? Hmmm.... "elsker" det kommunale system, der er så let, så let at finde rundt i

Nej det er jo vildt nok at man skal kunne overleve på et SU-klip, derfor sagde kommunedamen netop også at det ville være det bedste for mig hvis jeg kan få supleret med barselsdagpenge samtidig. (Jeg har fået ekstra vagter så jeg kan komme op på 120 timer på de sidste 13 uger)

Men var så heller ikke klar over at man skal have en vagt den sidste dag inden barsel. Det må jeg hellere lige tjekke med hende, så jeg ikke laver noget forkert.

Anmeld

13. oktober 2010

Mettemus

Angelspot skriver:

Nej det er jo vildt nok at man skal kunne overleve på et SU-klip, derfor sagde kommunedamen netop også at det ville være det bedste for mig hvis jeg kan få supleret med barselsdagpenge samtidig. (Jeg har fået ekstra vagter så jeg kan komme op på 120 timer på de sidste 13 uger)

Men var så heller ikke klar over at man skal have en vagt den sidste dag inden barsel. Det må jeg hellere lige tjekke med hende, så jeg ikke laver noget forkert.

Ja for det vil sgu alligevel være ærgerligt at pukle så meget og så alligevel ikke kunne få de penge fordi man ikke lige har været på arbejde den sidste dag inden... Må hellere får ringet til dem, få et navn på hende jeg har snakket med og stille ALLE spørgsmål, så der ikke er nogen tvivl. Gætter på at man ikke har siiiindssygt meget overskud til at tage kæmpe konflikter med en kommune der ikke er villig til at betale når man når så langt

Anmeld

13. oktober 2010

Angelspot

Mettemus skriver:

Ja for det vil sgu alligevel være ærgerligt at pukle så meget og så alligevel ikke kunne få de penge fordi man ikke lige har været på arbejde den sidste dag inden... Må hellere får ringet til dem, få et navn på hende jeg har snakket med og stille ALLE spørgsmål, så der ikke er nogen tvivl. Gætter på at man ikke har siiiindssygt meget overskud til at tage kæmpe konflikter med en kommune der ikke er villig til at betale når man når så langt

Nej lige præcis. Det kan jo være hårdt nok uden skrigende baby på armen!

Anmeld

13. oktober 2010

Angelspot

Mettemus skriver:

Her er et citat fra afsnittet i den vejledning jeg skrev om før

Barselsdagpenge og fødselsklip
Du kan modtage barselsdagpenge og fødselsklip samtidig, svarende til at du kan have
lønindkomst og SU-klip samtidig. Du skal være opmærksom på, at barselsdagpenge
også indgår i fribeløbet. Du kan ikke modtage barselsdagpenge svarende til 37 timer
pr. uge og samtidig modtage fødselsklip.

Beregning af dagpenge
Dagpengene beregnes på grundlag af din timeindtægt efter betaling af
arbejdsmarkedsbidrag, eller den gennemsnitlige indtjening indenfor de seneste 4 uger
før orlovens start. Der er dog et loft over, hvor meget dagpengene kan udgøre. Se
www.socialjura.dk
Er du selvstændig erhvervsdrivende, beregnes dagpengene på grundlag af
arbejdsfortjenesten ved erhvervsvirksomheden. Er du nyuddannet, svarer
barselsdagpengene til dimittendsatsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.