Mettemus skriver:
Hej alle
Jeg er så småt begyndt at tænke på hvornår og hvordan jeg skal søge barselsdagpenge hos kommunen. Jeg har fået lavet arbejdsplan så jeg opfylder timetallet der er et krav for at få udbetalt pengene, men så vidt jeg husker, er der en del af jer andre der har kæmpet en kamp for at få tilkendt barselsdagpenge selvom i har opfyldt kravene? Da en del af vores nye økonomi er planlagt i forhold til at jeg får de her penge, vil jeg gerne være i god tid og være omhyggelig. DERFOR vil jeg gerne spørge jer om i har nogle fifs til hvornår og hvordan jeg skal søge, hvad skal min arbejdsgiver gøre og hvad skal jeg selv gøre, svarer jeres dagpenge nogenlunde til hvad i ville få udbetalt i løn? Og skal jeg være medlem af en A-kasse?
Håber på svar
Knus
Jeg er så en af dem, der har haft meget svært ved at få godkendt mine barselsdagpenge, og kæmper stadig her et halvt år efter. Men har nu efterhånden ret godt styr på reglerne. Du er bedre stillet hvis du er medlem af en a-kasse. Så er du sikret, men det er ikke et must, hvis du har en kontrakt fra dit arbejde - gerne med antal timer om ugen, og at du når at opfylde kravet om 120 timer på 13 uger. Du kan først søge, når du er gået på barsel 4 uger før termin, da du skal sende lønsedler ind. Du kan printe ansøgningen fra borger.dk, som du selv og arbejdsgiver skal udfylde. Hvis du selv kan planlægge lidt af din tid, så er det bedst at have flest timer i de sidste 4 uger, da disse timer lægger til grund for hvor mange timer du får for. Ved af gode grunde endnu ikke hvor meget man får.
Tror dog, at de fleste får pengene uden problemer, hvis disse krav er opfyldt. I min kommune sidder der bare nogle idioter. De bliver ved med at sige at jeg er løsarbejder, stiller spørgsmålstegn ved gyldigheden af min kontrakt og har kontaktet de forkerte mennesker indenfor Forsvaret (arbejder i et cafeteria på en kaserne, men Forsvaret er jo en kæmpe virksomhed) som ikke havde forstand på mine arbejdstider. De sagde, jeg aldrig skulle have haft den kontrakt, at jeg var løsarbejder uden faste vagter. Og da der ikke står timer på kontrakten har de afvist mig af den grund. Nu har jeg faste vagter, så har lige sendt et bevis fra min daglige leder, så nu må jeg se hvad der sker.
Så, så længe at du har faste vagter eller fast timeantal om ugen, burde der ikke komme de store problemer. Håber mit svar kunne hjælpe dig lidt
Anmeld