Din bedste chili con carne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977
Ranarupta skriver:

Ja, det har jeg da egentlig også hørt...

Det gør det også, men personligt kan jeg ikke lide det når der også er hvidløg i. Synes det giver en underlig smag med de to ting sammen  Så jeg bruger enten eller.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977
Ranarupta skriver:

Tak! Hvor mange er den til?

Ja der maglede da lige det jeg havde skrevet til en start. Den er til 12 personer og kan med fordel laves dagen før. Så bliver den endnu bedre. Det er en opskrift der hedder Tailgate Chili og vi har lavet den en masse gange  Den er bare mums. Den er ikke stærk, så jeg plejer at kommer mere kryd i end der står. Men det kan du smage dig frem til

Anmeld

26. juli 2010

Mutti2B

Ranarupta skriver:

Hvornår skal det puttes i? Har hørt, at det skulle være rigtigt godt til at fremhæve smagen...

Mmmm, chili og chokolade Jeg ved det faktisk ikke for jeg har aldrig selv lavet det fra bunden. Når jeg laver chili con carne er det pulvermix fra Santa Maria det kan blive til  Men ved at min venindes mand putter chokolade i og den smager himmelsk. Mon ikke chokoladen skal i når det skal stå og simre tilsidst?

Anmeld

26. juli 2010

Ranarupta

Jeanne skriver:

Ja der maglede da lige det jeg havde skrevet til en start. Den er til 12 personer og kan med fordel laves dagen før. Så bliver den endnu bedre. Det er en opskrift der hedder Tailgate Chili og vi har lavet den en masse gange  Den er bare mums. Den er ikke stærk, så jeg plejer at kommer mere kryd i end der står. Men det kan du smage dig frem til

Mange tak!

Den lyder altså rigtigt spændende!

Anmeld

26. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977
Mutti2B skriver:

Mmmm, chili og chokolade Jeg ved det faktisk ikke for jeg har aldrig selv lavet det fra bunden. Når jeg laver chili con carne er det pulvermix fra Santa Maria det kan blive til  Men ved at min venindes mand putter chokolade i og den smager himmelsk. Mon ikke chokoladen skal i når det skal stå og simre tilsidst?

jow

Anmeld

26. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977
Ranarupta skriver:

Hej piger (og mænd), 

Jeg skal lave en oooordentlig omgang chili con carne og da jeg aldrig har lavet det før (men kun fået det serveret), så har jeg heller ikke en yndlingsopskrift...

Må jeg ikke bede om din?

Knus, Karina

Skal jeg finde min opskrift med chokolade i også?

Anmeld

26. juli 2010

Ranarupta

Jeanne skriver:

Skal jeg finde min opskrift med chokolade i også?

Ja tak, hvis du gider

Anmeld

26. juli 2010

Mutti2B

Jeanne skriver:

jow

Anmeld

26. juli 2010

1977

Profilbillede for 1977
Ranarupta skriver:

Ja tak, hvis du gider

Den er til 4 personer

1 fed Hvidløg ~3 g
1 stk. Løg ~75 g
1 ds. Majs på dåse ~285 g
1 stk. Rød peberfrugt ~120 g
1 stk. Grøn peberfrugt ~120 g
20 g Frisk chilipeber
4 stk. Enebær ~4 stk.
1 tsk. Rapsolie ~4,6 g
600 g Hakket oksekød 6-10%
1 spsk. Rød balsamico ~15 g
1 ds. Hakket tomater ~400 g
1 tsk. Spidskommen ~1 tsk.
3 stk. Laurbærblad ~3 stk.
1 ds. Kidneybønner i chilisauce ~240 g
70 g Mørk chokolade
- - Havsalt
- - Sort peber
4 spsk. Fromage frais 0,3% ~60 g
- - Brøndkarse

Fremgangsmåde

Hak løg, hvidløg og peberfrugt. Chilipeberet flækkes og kernerne fjernes, herefter hakkes det (mængde efter smag). Mas enebærrene.

Brun
oksekødet i en gryde med lidt olie. Kom de hakkede grønsager, krydderier, balsamico og dåsetomaterne ved. Lad retten simre i 5 minutter.

Hak chokoladen i mindre stykker. Gem lidt af chokoladen til når du skal serverer retten.

Kom bønner, majs og chokolade i gryden, og lad retten simre yderligere 10 minutter.

Smag retten til med mere chili, salt og peber, eller et andet stærkt krydderi f.eks. tabasco.

Serverer chili con carnen med en skefuld fromage frais på toppen. Pynt med brøndkarse og et drys groftrevet mørk chokolade.

Tip

Chili con carne kan sagtens varmes op dagen efter, så lav evt. dobbeltportion. Tilsæt evt. lidt fløde hvis retten bliver for bitter på grund af den mørke chokolade.

Anmeld

26. juli 2010

Ranarupta

Jeanne skriver:

Den er til 4 personer

1 fed Hvidløg ~3 g
1 stk. Løg ~75 g
1 ds. Majs på dåse ~285 g
1 stk. Rød peberfrugt ~120 g
1 stk. Grøn peberfrugt ~120 g
20 g Frisk chilipeber
4 stk. Enebær ~4 stk.
1 tsk. Rapsolie ~4,6 g
600 g Hakket oksekød 6-10%
1 spsk. Rød balsamico ~15 g
1 ds. Hakket tomater ~400 g
1 tsk. Spidskommen ~1 tsk.
3 stk. Laurbærblad ~3 stk.
1 ds. Kidneybønner i chilisauce ~240 g
70 g Mørk chokolade
- - Havsalt
- - Sort peber
4 spsk. Fromage frais 0,3% ~60 g
- - Brøndkarse

Fremgangsmåde

Hak løg, hvidløg og peberfrugt. Chilipeberet flækkes og kernerne fjernes, herefter hakkes det (mængde efter smag). Mas enebærrene.

Brun
oksekødet i en gryde med lidt olie. Kom de hakkede grønsager, krydderier, balsamico og dåsetomaterne ved. Lad retten simre i 5 minutter.

Hak chokoladen i mindre stykker. Gem lidt af chokoladen til når du skal serverer retten.

Kom bønner, majs og chokolade i gryden, og lad retten simre yderligere 10 minutter.

Smag retten til med mere chili, salt og peber, eller et andet stærkt krydderi f.eks. tabasco.

Serverer chili con carnen med en skefuld fromage frais på toppen. Pynt med brøndkarse og et drys groftrevet mørk chokolade.

Tip

Chili con carne kan sagtens varmes op dagen efter, så lav evt. dobbeltportion. Tilsæt evt. lidt fløde hvis retten bliver for bitter på grund af den mørke chokolade.

Mange, mange tak skal du have!

Nu skal jeg bare have manden med på sidelinien

Hvilken én, synes du selv er bedst?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.