Når livet slår en kolbøtte af den ubehagelige slags (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.117 visninger
10 svar
0 synes godt om
24. juli 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Har været i tvivl længe, om jeg skulle poste dette indlæg og ved ikke hvordan man lige starter et indlæg som dette, men here goes... Min svigerfar, som jeg i lange perioder har haft et meget anspændt forhold til, valgte i midten af juni at verden havde været så ond ved ham, at han ikke ønskede at leve mere. Han gik rasende hjemmefra med sin nyeste hund, og da han endnu ikke var dukket op efter 5 timer, hvor de selv havde ledt efter ham, kontaktede min mand og min svigermor politiet. Pga. hans sindstilstand, det der var gået forud for hans raseri og det faktum at hans far begik selvmord, begyndte politiet straks en eftersøgning. Et par timer senere fandt de ham i en skov, hvor han havde hængt sig.

Mindre end 2 måneder før, fik vi Magnus, og han var tæskestolt over den første dreng blandt hans 5 børnebørn. Han elskede Caroline så højt - og vice versa. Han var en skabsalkoholiseret sær snegl, men ingen tvivl om at han var en  god farfar/morfar.

Nu er vi så i gang med at forsøge at forholde os til at vi ikke var nok til at holde ham i live. Vi har ingen forudgående tegn set. Det var ikke en planlagt gerning, men ren affekt (han blev taget for spritkørsel samme dag- årsagen til at han gik hjemmefra rasende) - f.eks. var halvdelen af deres have gravet op, fordi han var i gang med ny terasse, han havde lige købt ny motorcykel og han glædede sig til Magnus´ dåb i starten af juli.

Caroline har på de sidste 10 måneder mistet 2 oldemødre, sagt farvel til ble og sut, blevet storesøster og nu mistet sin farfar. Hun stoppede hos sin elskede dp d. 30/6, og skal starte i bh 1. august. Frygter sådan at alle de mange nye ting på en eller anden måde skader hende. Min stakkels pige! Vi snakker med hende om det (farfar er rejst op til himlen til oldemødrene) og fortæller at det er ok at være ked og savne. Hun kan heller ikke undgå at se os være kede. Jeg vil ikke have, at det skal være et chok en dag at finde ud af, hvordan han døde, men omvendt forstår hun jo ikke rigtig hvad død - og slet ikke selvmord - er. Hun har fået af vide, at farfar er død, fordi han havde ondt i sjælen (hjertet).

Min mand og svigermor har fået psykologhjælp - især var de 10 timer fra han gik hjemmefra til han blev fundet meget kaotiske og har sat sine spor. Faktummet at min mands far OG farfar har valgt den vej, efterlader min mand med en ret tung arv, og selvom han ikke ligner nogen af dem af sind, sætter det selvfølgelig tanker i gang hos os begge, om han en dag tager samme valg.
Samtidig er der de økonomiske konsekvenser. F.eks. er min svigerfars pensionsopsparing tabt, da han havde en livrente-opsparing (sikrer fast udbetaling fra pensionsdato og livet ud, men ved død tilfalder det man har opsparet ikke familien men livrentepuljen i pensionsselskabet). Det vidste hverken han (tror vi) eller vi, men det betyder, at min svigermor muligvis må sælge det hus hun har boet i siden hun flyttede hjemmefra...

Det er nu lidt over en måned siden, så meget er kommet på afstand, men synes godt nok stadig det fylder meget. Vi sover inden vi rammer hovedpuden, og overskuddet er næsten ikke til at få øje på. Heldigvis har vi to pragtfulde unger, der giver mange smil på læben. Caroline er en eftertænksom og fantasifuld lille pige, stille i forsamlinger, en krudtugle hjemme. Magnus er et luksusbarn, der gerne sover 10 timer om natten, et par timer om formiddagen og ellers underholder med sit glade sind resten af dagen. Han vejer nu 7,8 kg og er 64 cm lang - hvilket er et plus på 4 kg og 13 cm siden fødslen for knap 3 måneder siden Han bliver vist en mega-baby, og går da også under tilnavnet "bassen", men læge og SP synes bare han er præcis som han skal være, så det stoler jeg på.

Jeg ville vist ikke så meget med dette, udover at få det skrevet ned. Så hvis nogen kom igennem hele indlægget siger jeg tak...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2010

Kaufie

Sender lige sådan en her: 

.....har ingen ord der kan trøste - men forstår jeres -og specielt din mands - frustration og fortvivlelse over din svigerfars valg.

Stor medfølelse til jer - 

Mette

Anmeld

25. juli 2010

Siber

jeg vil bare lige sige at jeg har læst det, og jeg sender dig og jer en stor stor krammer

Knus Siber

Anmeld

25. juli 2010

Louise mortil4

jeg ved slet ikke hva jeg skal skrive. Men sender en masse  og tanker jeres vej.

Hvor er det forfærdeligt.

Louise

Anmeld

25. juli 2010

ivfmarie

hold da op.. ja, det er da det der kan kaldes en koldbøtte - og en rigtig ubehagelig en.

Jeg har læst dit indlæg flere gange, og jeg føler virkelig med dig, og jeg kan sagtens forstå din - og jeres - frustration og eferfølgende tanker og tingenes drejning. Ud fra indlæget føler jeg dog at du har et overblik og en ro i forhold til situationen, der gør at I nok skal klare det sammen - det er jeg sikker på.

Sørg for at tage hånd om alle følelser når de dukker op - det er ikke noget der har godt af at blive "syltet".

Stort kram  og mange tanker herfra - håber at I holder modet oppe

Marie

Anmeld

25. juli 2010

birgittemarie

Åh nej, hvor må det være forfærdeligt. I sær for din mand selvfølgelig og jeg kan sørme godt forstå dine tanker om Caroline også. Jeg synes, det er en rigtig fin ting, at I har fortalt hende, at han døde, fordi han havde ondt i sjælen. Hun kan altid få mere at vide senere, når hun forstår lidt mere.

Det er bare så frustrerende, når andre menneskers beslutninger i den grad griber ind i ens eget liv.

Stort knus til dig og jeg håber, I kommer godt igennem det.

Birgitte

Anmeld

25. juli 2010

Muffinmus

Jamen dog, sikke en omgang.Øv at han valgte at livet var for hårdt i stedet for at kæmpe lidt længere, men helt og holdent hans valg og havde intet med nogen af jer at gøre.

GO godt at høre bassen trives:-)

Er sikker på hun nok skal klare alle de nye ting, men jo, det kan sikkert godt forventes der bliver lidt måske. Lad os håbe hun sejler hen over det.

Anmeld

25. juli 2010

ka li ja

jeg vil bare lige sige at jeg har læst dit indlæg. ved slet ikke hvad jeg skal sige. men føler med dig

et kæmpe kram herfra

Anmeld

26. juli 2010

linemus

Puha, det må være meget kaotisk følelsesmæssigt at skulle forholde sig til et selvmord og et stort chok for især din mand. Jeg tror godt, Caroline kan klare alle de ændringer, der har været den sidste tid, når bare hun har kærlige forældre, der ikke er bange for at tale med hende om de ting og spørgsmål, der dukker op i hendes lille hoved.

Sender mange tanker.

Line

Anmeld

5. august 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Mange tak fordi I tog jer tid til at læse det hele igennem, og for jeres søde svar. Når det hele bliver lidt for tungt og vi spekulerer lidt for meget over, om vi nu klarer situationen godt nok, er det rart at kunne gå ind og læse de indlæg - og det har jeg gjort en del gange.

Min mand blev også noget rørt, da han læste jeres svar, selvom han normalt rynker lidt på næsen af de her babysider

Carolines start i børnehaven er gået ganske fint. Hun bliver ked når vi går, men de siger hun render ind og leger så snart vi er væk, og vi henter altid en glad pige, der ikke har tid til at tage med hjem. Hun tegner en masse tegninger til sin farfar, skriver breve til ham på computeren - på sit helt eget hemmelige sprog - og snakker med ham i sin lege-mobil. Forleden havde vi følgende samtale, efter hun havde snakket i den:

Mig: hvem snakkede du med?
C: farfar!
Mig: okay - hvordan har han det?
C: Ikke så godt tror jeg...
Mig: nå da, hvorfor ikke?
C: Jeg tror altså stadig han har ondt i sjælen mor, fordi han savner os mor
Mig:

Så vores forklaring har hængt ved, og hun tænker over sagerne. Min store eftertænksomme lille pige...

Nå, men ville alttså bare sige tak for svarene - de varmer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.