Anne85 skriver:
Fedt
Fortæl fortæl... hvordan blev du sat igang? Bare stikpille? Og hvad var "status" inden? Altså var du lidt åben? havde du mere livmoderhals tilbage?
Og var du i aktiv fødsel i 12 timer... eller gik der noget tid inden igangsættelsen virkede??
Bare sig hvis jeg spørger for meget 
Jamen altså... ;-)
Helt forfra så var jeg til scanning i uge 34, hvor han blev målt til 3,1kg..Så en stor dreng, og jeg fik at vide at jeg skulle sættes igang til termin...
Men men men... Da jeg er 40+3, så er jeg til jordemoder, og der får jeg så at vide at lægen der scannede mig, har glemt at notere det i journalen... Jeg får så tid til igangsættelses samtale da jeg er 41+3 i Kolding, hvor selvsamme læge scannede mig og her blev lillemanden scannet til 4504g.. Lægen spurgte hvorfor jeg dog ikke var blevet sat igang - tjaaah... hvorfor mon.. Nå, men så sagde han at jeg skulle sættes igang samme dag(mandag), for der var ingen grund til at jeg gik længere tid, når jeg var førstegangs... Så blev jeg undersøgt af jordemoderen, som sagde at jeg havde 1½cm livmoderhals tilbage.. jeg skulle så ringe ind til FG sidst på eftermiddagen og få at vide hvornår jeg skulle møde op.. Men da vi ringer ind, får vi at vide at jeg højest sandsynligt ville gå igang af mig selv inden det næste døgn, så de ville ikke sætte mig igang, men hvis det utænkelige skulle ske og jeg ikke gik igang, så skulle jeg møde op fredag kl 19. (42+0)..
Det blev så fredag, og jeg havde ikke set skyggen af slimprop, tegnblødning, veer eller andet.. Jeg lagde mig på briksen og fik kørt kurve, og så kom jm ind med to stikpiller... Hun undersøger mig, og opdager så at jeg allerede er 2cm åben, så hun dropper stikpillerne og tager vandet i stedet.. da er kl 1945... Jeg har endnu ingen veer, så vi får at vide at vi kan gå rundt i afdelingen og se om veerne ikke går igang af sig selv.. Kl 2130 er der stadig intet sket, så jeg kommer ind på en fødestue hvor jeg få lavement, samt anlagt ve-drop.. Kl 23 kommer veerne - UDEN pauser... Det var SÅ hårdt.. Puuuha.. Og jeg kunne ikke komme i vand pga. ve-droppet, da man så skal ha kørt kurve imens...
Kl 2 kaster jeg op og nærmest tigger og ber efter smertestillende.. Hun spørger hvad jeg vil ha, og jeg spørger så hvad hun kan anbefale.. Hun undersøger mig, og jeg er KUN 3cm åben.. Så hun anbefaler epiduralen.. Det var mit BEDSTE valg nogensinde.. Kl 3 blir den anlagt og den virkede bare SÅ godt...
Kl 5 begynder jeg at få pressetrang, men jeg er ikke åben nok endnu, så jeg må holde igen.. Hun hjælper mig dog med at gispe, så jeg er klar til at presse...
Kl 7 får jeg lov til at presse - midt i vagtskiftet..
7.18 er han ude... En stor basse - eller supermand med armen ude sammen med hovedet, så han måtte tilses af pædiater med det samme.. 4570g og 56cm...