D-vitamin mangel eller andre årsager til manglende energi???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juli 2010

L-Mortil3

Anonym skriver:

Hvordan fandt de ud af det hvis jeg må spørge, er det blodprøver eller?? og tjekker de så for eksempelvis de forskellige vitamin mangler eller, er simpelthen fuldstændig lost i denne jungle, har egentlig altid holdt mig langt væk fra lægen.  så føler mig en smule fjollet og lidt hypokonder agtigt, tror aldrig jeg har været så meget til lægen før jeg blev mor som i det 1½ år der er gået. 

Jeg fik taget en røvfuld blodprøver, så blev jeg yderligere sendt til et hjertekardiogram da jeg besvimede hele tiden (og mit blodtryk er meget lavt 105/60 gennemsnit) så på den ene portion blodprøver kan de tjekke for alle vitaminmangler, blodprocenter, leverfejl og hvad lægen finder nødvendigt ud fra symptomerne
Lægebesøget tager maks 5-10 min og blodprøverne endnu kortere

Du er bestemt ikke hypokonder, når man har det skidt, skal man få det tjekket, BASTA

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Når man som dig (er lidt hardcore og er bloddoner til tros for den lave blodprocent) er der så nogle fødevare som vil være større kilde til jern?? Selvfølgelig kun hvis du ved det, ellers er jeg sikker på at jeg kan google det frem. 

Broccoli og grønne bønner er meget jern-holdige grønsager - så dem spiser vi meget herhjemme og børnene elsker dem også  Ellers får vi vores jern igennem vores kød og så spiser jeg jerntabelletter lige op til jeg skal tappes og bagefter i 20 dage.

Det er nu ikke så slemt, at blive tappet og jeg synes, at det er en rigtig god gerning

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Broccoli og grønne bønner er meget jern-holdige grønsager - så dem spiser vi meget herhjemme og børnene elsker dem også  Ellers får vi vores jern igennem vores kød og så spiser jeg jerntabelletter lige op til jeg skal tappes og bagefter i 20 dage.

Det er nu ikke så slemt, at blive tappet og jeg synes, at det er en rigtig god gerning

Ja ville faktisk ønske jeg var så modig og at der var flere som dig, men jeg er panisk angst for nåle, og er ved at besvime bare de prikker mig med den nål, så det bliver jeg nok aldrig, men jeg er fuld af beundring for de mennesker, som er med til at redde andre menneskers liv, deriblandt min egen lillebrors for år tilbage. så tak for det 

Anmeld

10. juli 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Ja ville faktisk ønske jeg var så modig og at der var flere som dig, men jeg er panisk angst for nåle, og er ved at besvime bare de prikker mig med den nål, så det bliver jeg nok aldrig, men jeg er fuld af beundring for de mennesker, som er med til at redde andre menneskers liv, deriblandt min egen lillebrors for år tilbage. så tak for det 

Det skal du ikke takke for

Det tog mig et par år, at blive modig nok til at blive bloddonor, da jeg heller ikke er særlig glade for nåle. Men jeg kigger den anden vej når de tapper mig. Selvfølgelig kan det mærkes, men det er ok.

Anmeld

10. juli 2010

Corn

Jeg har d-vitamin mangel, til trods for stort indtag af fisk og masser af tid tilbragt udenfor i den skønne sol...

Det blev opdaget ved blodprøve i forbindelse med undersøgelse for gigt. Og netop ømme led kan forekomme ved d-vitamin mangel og gigt.

Anmeld

11. juli 2010

Happiness

Jeg har haft meget lavt d-vitamin niveau. Så lavt at jeg fik 5 injektioner i 5 uger, for at få sat gang i det.

Jeg var også altid så træt. Kunne ikke overskue det mindste. Kunne sove konstant, og havde smerter i alle led.

Da jeg blev testet sagde lægen at rigtig mange skandinavier lider af mangel på d. vitamin. Selv om sommeren. Så synes du skal få tjekket d-vitaminen. For det lyder som jeg havde det får et lille års tid siden.

Anmeld

11. juli 2010

Dot D

Jeg har for lavt d-vitamin og har godt nok været træt. Fik to indsprøjtninger, men blev meget dårlig af dem, så får nu kun piller. Mit tal er steget men er stadigvæk noget lavt. Havde hovedpine og sov hele tiden, så min læge valgte at tage nogle blodprøver og der kunne det ses. Jeg spiser sundt og varierert mad og får to fiskeoliepiller hver dag og mine d-vitaminer, og så skal jeg til kontrol igen herover sommer, for at se om det er steget. Så jeg synes du skal tage en tur til lægen og få det tjekket.

Anmeld

11. juli 2010

<3

Jeg ville bare høre jer dejlige damer om nogen af jer har nogle bud til hvad min manglende energi kan skyldes

(ved godt at jeg burde tage direkte til lægen, men syntes lidt jeg render hende på dørene med mit barn, og vil gerne have lidt konkret i baghovedet når jeg endelig tager derind)

Jeg er en kvinde sidst i 20'erne, overvægtig, men spiser sundt til daglig, dog ikke fisk af nogen art. Jeg har altid manglet energi i vinterperioderne, som voksen, men aldrig i sommerperioderne. Men denne sommer er det helt galt, jeg er så træt, sover middagslure, og kan ikke motivere mig selv til noget - overhovedet - det bliver højst til en cykeltur. Her mener jeg ikke almene aktiviteter med mit barn, men mere af træningskarakter, noget som jeg altid har fundet motivation til off and on. Jeg har fuldt madlog på nettet og kan jo se af min kostplan at der ingen d-vitamin indgår, så den eneste d-vitamin jeg får er gennem solen, og det er sparsomt hvor meget jeg alligevel er i solen i løbet af en dag.

Så er der nogen der har nogle erfaringer eller ligende omkring d-vitamin mangel eller andre manglende energiårsager???

Der er to slags D vitamin. D og D3. D3 kan du næsten kun få gennem sollys eller højfjeldsslys. D får du gennem fed fisk og grøntsager (kan ikke huske hvilke).

Nogle undersøgelser mistænker D vitamin mangel for at kunne give visse former for kræft.

Hvis du er så træt så synes jeg at du bør gå til lægen.

Anmeld

11. juli 2010

Sommerfuglelarven

Jeg tager dagligt Gerimax 50+ piller, som er vitaminpille med ekstra energi - men pt. slår den slet ikke til for mig, så jeg er i samme situation som dig. Jeg vil et smut til lægen imorgen, da jeg mistænker at det er D-vitamin og jern jeg mangler, jern kan jeg ikke tage i pilleform, da jeg får slem forstoppelse af det, selvom jeg tager C-vitamin sammen med dem.

Men du må et smut til lægen også, det er jo bedre at få det tjekket og få hjælp til at blive mere frisk

Anmeld

11. juli 2010

Mette Nexø

Det kan også være dit stofskifte enten er for højt eller for lavt, fik taget en blodprøve hos lægen fordi jeg var træt og han mente det var mangel på d-vitamin, men det viste sig at det var mit stofskifte den var helt gal med.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.