D-vitamin mangel eller andre årsager til manglende energi???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.976 visninger
22 svar
0 synes godt om
10. juli 2010

Anonym trådstarter

Jeg ville bare høre jer dejlige damer om nogen af jer har nogle bud til hvad min manglende energi kan skyldes

(ved godt at jeg burde tage direkte til lægen, men syntes lidt jeg render hende på dørene med mit barn, og vil gerne have lidt konkret i baghovedet når jeg endelig tager derind)

Jeg er en kvinde sidst i 20'erne, overvægtig, men spiser sundt til daglig, dog ikke fisk af nogen art. Jeg har altid manglet energi i vinterperioderne, som voksen, men aldrig i sommerperioderne. Men denne sommer er det helt galt, jeg er så træt, sover middagslure, og kan ikke motivere mig selv til noget - overhovedet - det bliver højst til en cykeltur. Her mener jeg ikke almene aktiviteter med mit barn, men mere af træningskarakter, noget som jeg altid har fundet motivation til off and on. Jeg har fuldt madlog på nettet og kan jo se af min kostplan at der ingen d-vitamin indgår, så den eneste d-vitamin jeg får er gennem solen, og det er sparsomt hvor meget jeg alligevel er i solen i løbet af en dag.

Så er der nogen der har nogle erfaringer eller ligende omkring d-vitamin mangel eller andre manglende energiårsager???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har ingen erfaring med D-vitamin mangel, men jeg tænker, at din blodprocent er for lav. Det kan man også miste energi af og blive meget træt.

Kh. Katja

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Jeg har ingen erfaring med D-vitamin mangel, men jeg tænker, at din blodprocent er for lav. Det kan man også miste energi af og blive meget træt.

Kh. Katja

Ja, det kunne også være en mulighed.

Tak for svaret, syntes det er lidt mere befriende at komme til lægen med lidt mulige årsager, og så giver det også mig mulighed for at læse lidt om dem inden. 

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Kh. Katja

Og så er det jeg faktisk kommer i tanke om at jeg havde en kort periode sidst i folkeskolen, hvor jeg havde lidt problemer med netop det, hmm.

Anmeld

10. juli 2010

Snefnug1984

Jeg vil også sige, at jeg synes du burde få tjekket om du mangler jern, altså din blodprocent. Umiddelbart burde D-vitamin mangel ikke have nogen betydning i forhold til det du beskriver. De fleste får d-vitamin nok ved blot at opholde sig 15-20 min i solen hver dag uden beskyttelse.

Anmeld

10. juli 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Og så er det jeg faktisk kommer i tanke om at jeg havde en kort periode sidst i folkeskolen, hvor jeg havde lidt problemer med netop det, hmm.

Så er det måske det når du har haft det før. Afsted med dig til lægen og få et lille prik i fingeren, så kan de se det med det samme og så er det "bare" jerntabeletter.

Jeg er bloddonor og blev tappet i sidste uge og jeg spiser jerntabeletter i 20 dage bagefter for, at få min blodprocent op igen

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

JordbærBlomst skriver:

Jeg vil også sige, at jeg synes du burde få tjekket om du mangler jern, altså din blodprocent. Umiddelbart burde D-vitamin mangel ikke have nogen betydning i forhold til det du beskriver. De fleste får d-vitamin nok ved blot at opholde sig 15-20 min i solen hver dag uden beskyttelse.

Det er meget muligt at det netop er det, men havde læst et sted at maveproblemer var et af symptomerne for netop d-vitamin mangel, og det forglemte jeg så lige at skrive at jeg i mange år har døjet med og er også blevet undersøgt, fik diagnosen irretabel tyktarm i svær grad, som heldigvis er gået i sig selv inden graviditeten, næsten da.  

Men tror bare jeg skal et smut forbi lægen og så lige få hende til at måle min blodprocent, og så tage den derfra. 

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

MoarHvidovre skriver:

Så er det måske det når du har haft det før. Afsted med dig til lægen og få et lille prik i fingeren, så kan de se det med det samme og så er det "bare" jerntabeletter.

Jeg er bloddonor og blev tappet i sidste uge og jeg spiser jerntabeletter i 20 dage bagefter for, at få min blodprocent op igen

Når man som dig (er lidt hardcore og er bloddoner til tros for den lave blodprocent) er der så nogle fødevare som vil være større kilde til jern?? Selvfølgelig kun hvis du ved det, ellers er jeg sikker på at jeg kan google det frem. 

Anmeld

10. juli 2010

L-Mortil3

Da jeg havde det som du var det første gang pga. B12 vitamin mangel, det får jeg indsprøjtninger for - er nu gået over på piller for at se om det virker ligeså effektivt, sidst jeg var ved lægen pga træthed, besvimelsesanfald, hår der faldt af der var det D vitamin mangel...

Tror et smut forbi den dejlige doktor nok er den bedste vej frem

Anmeld

10. juli 2010

Anonym trådstarter

Line&Liam skriver:

Da jeg havde det som du var det første gang pga. B12 vitamin mangel, det får jeg indsprøjtninger for - er nu gået over på piller for at se om det virker ligeså effektivt, sidst jeg var ved lægen pga træthed, besvimelsesanfald, hår der faldt af der var det D vitamin mangel...

Tror et smut forbi den dejlige doktor nok er den bedste vej frem

Hvordan fandt de ud af det hvis jeg må spørge, er det blodprøver eller?? og tjekker de så for eksempelvis de forskellige vitamin mangler eller, er simpelthen fuldstændig lost i denne jungle, har egentlig altid holdt mig langt væk fra lægen.  så føler mig en smule fjollet og lidt hypokonder agtigt, tror aldrig jeg har været så meget til lægen før jeg blev mor som i det 1½ år der er gået. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.