Hvad skal vi stille op med vores midterbarn, Annika??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.029 visninger
10 svar
0 synes godt om
19. juni 2010

Mary

Nu er jeg lige så godt igang med tastaturet! Så nu må jeg få luft ang Annika! Uden at ville lyde som en dum mor der forskelsbehandler sine børn, så kan jeg altså snart ikke rumme Annika mere! Det lyder bare så forfærdeligt og grimt, men det er bare sandheden. Jeg ved virkelig ikke hvor vi har fejlet med hende - hun er det klassiske midterbarn, men med midterbarnsymptomer lææææænge før vi fik Dicte! 

Hun har så meget krudt bagi, så mange spilopper hun ikke kan styre, så mange fjollerier, mærkelig idéer, kunster og fis og ballade at jeg føler jeg er ved at gå op i limningen! Det lyder sikkert alt sammen vældig charmerende, og det ER det rent faktisk også, bare kun til en vis grad.

Hun hører ikke et kvæk af hvad vi siger til hende!!!! Hun bliver bare ved, enten med at spørge, snakke eller agerer! Vi har prøvet med øjenkontakt helt nede i hovedhøjde, men så kører hendes øjne fra side til side som om hun er en klovn fra et cirkus! Hun knuselsker Dicte så højt at vi er bange for hun komme til at gøre hende fortræd en dag ved at tabe noget i hovedet på hende, ved at sætte sig på hende, falde oveni hende, vride hendes arme ad led eller eller eller......  Jeg ved udemærket godt at Annika kun er lige knap 3 år men hun har overhovedet ingen fornemmelse for hvad der er forkert eller gør ondt ved Dicte. Hun behandler hende fuldstændig som en dukke. Og det er svære er, at det er ren kærlighed, så det er så svært at sige stop stop stop når hun jo bare gerne vil være sammen med hende. 

Om morgenen er hun begyndte at stå monster tidligt op, og så lusker hun rundt i huset uden vi vågner. En morgen havde hun været nede i stuen og finde dvd'er frem og så var hun eller bare gået i gang med at proppe afspilleren med film!  Hun finder på de særeste ting. Og så propper hun alt i munden, og går rundt med det derinde indtil vi opdager det!!!!!! Det er kun noget hun gør for at vi skal se det, sådan virker det i hvert fald. 

Hun gør også ting når vi siger nej, hun kigger os i øjnene og så fortsætter hun! 

Vi har et oar gange talt om at hun har nogle træk som adhd, og det er på ingen måder fordi jeg vil gøre hende syg!! Det vil jeg godt lige slå fast. Men hvordan hulan kan man få jordens bedste opdragede pigebarn(Juliane) og så den rebelske lillesøster?! 

Det sjove er, at hun har nogle pudsige sider også, hvor hun kan sidde i en time bare og tegne og tegne og tegne på det samme stykke papir indtil der er ikke er plads til mere tusch. Eller hun kan lave perleplader sirligt hvor hun sætter alle perler på og tager dem af og lægger dem i æsken igen, og så starter hun forfra! Hun kan sidde og læse bøger alene i lang lang tid, så tager hun bare den ene bog efter den anden ned fra hylden og læser og læser, og det samme med puslespil  

Jeg ELSKER Annika så HØJT!!!!  Men det knuser mit hjerte at vi ikke kan finde ud af at give hende de rette rammer! I fatter ikke hvor højt jeg har kunne brøle af hende nogle gange, og jeg skammer mig sgu da over det! Men det slår bare klik  Sådan er jeg bare slet ikke ellers! Vi trænger først igennem til hende når hun græder! Hvad fanden er vi for nogle forældre?!  

I forvejen synes jeg det er hundesvært at rumme at være mor for tre børn, og jeg føler i den grad jeg svigter når jeg ikke kan være der ordentligt for alle tre på deres præmisser og i deres tempo.

Det er tæskesvært for mig at smide det her indlæg, men jeg har jo ikke de tanker for at være ond, så jeg tænker det er nemmest bare at stå frem. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2010

Kaufie

Hun lyder meget som William i denne tid - kan man være midterbarn år man endnu ikke har nogen søskende??

Der har tidligere været et række indlæg om de snart 3-årige hystader - måske kan det hjælpe lidt at vide, at det åbenbart er et meget normalt handlemønster lige nu. Måske har I været heldige med en rolig Juliane, der ikke var "så slem" i den fase - og nu oplever I så Annika, der jo er et helt andet barn.

Jeg har ingen råd eller erfaring med midterbørn - men blot egne observeringer af den ene jeg nu har....

Og så får du lige denne

Anmeld

19. juni 2010

Monica

For pokker Maria Vil bare lige sige at jeg har læst din indlæg. Jeg tænker og skriber senere når Tobias ikke er ved at pille alle tasterne af...

Monica

Anmeld

19. juni 2010

Anja

Annika lyder da godt nok som lidt af en håndfuld  men mit bedste bud er nok, at hun vist bare er en grænsesøgende pige godt i gang med trodsalderen .....

Børn ER bare forskellige. Vores 3 er også meget forskellige af sind. Jonas er fx. rolig, tålmodig, lidt pivet, omsorgsfuld. Elias er stædig, bærer nag, fjollet og højrystet. Esther er en charmetrold,  en hystade og en hjælpsom/omsorgsfuld lille pige. Alle 3 er fantastiske, men ingen af dem er ens ....  De bør alle takles forskelligt, men alligevel har man ikke altid energi/overskud til at imødekomme det enkelte barns behov 24-7 og sådan er det bare at have flere børn (efter min mening).

Jeg har ingen gyldne råd, men tror blot det er vigtig at undgå for megen sammenligning børnene imellem. 

Anmeld

19. juni 2010

bette

uh jamen du har da lige beskrevet vores situation med mikkel..

har lige haft sundhedsplejersken på besøg for at få hjælp og råd af hende.. for jeg magtede det bare ikke mere.

måske det var en ide at bede sådan en om hjælp? det er jo bestemt ingen skam at ville sine børn det bedste..

jeg prøver stadig med mikkel.. og nogen gange så går jeg lige efter bogen men andre dage er overskuddet ikke så stort og det kan jeg så mærke på ham.. så er han ligesom annika.

ville bare sige at jeg ved hvad du mener.. og jeg forstår din frustration da jeg selv er i samme sko.

Anmeld

19. juni 2010

..

Puha, det lyder godt nok hårdt. Jeg har desværre igen ide om hvordan I løser den. Kan virkeligt godt forstå din frustration!

Anmeld

19. juni 2010

Mikkelmusen

Det lyder præcis som Filuca. Hun gør bare ikke så meget i dvd film. Men mere i div. glas og kopper med væske, som skal blandes og hældes rundt i alle glas og lidt på bordet og gulvet når hun keder sig!!!

Anmeld

19. juni 2010

Mary

TUSIIIIND tak for alle jeres gode svar! Det hjalp først og fremmest bare at få luft, og så er det godt at høre at det er mere normalt end vi måske forventer 

Ang det med at sammenligne, uhhhh, så er det et ømt punkt for mig, for det skal man naturligvis ikke, men det er så svært at lade være med at kigge på den store og undgå at have forventninger til at det er sådan det også bliver med nr 2 og nr 3.

Men tak piger, jeg er allerede mere rolig!

Anmeld

19. juni 2010

Siber

Hej,

Vil bare lige sige at jeg har læst dit indlæg, jeg har ingen vise ord, men Johanna er også en prøvelse i forhold til Alma! Det har hun været ligesiden hun kom ud af min mave. Det startede med at hun var skæv i ryggen, som blev afløst af øre problemer og nu briller. Jeg må sige at jeg har sukket rigtig mange gange, også er hun bare gange 100 stædigere end Alma. Jeg føler jeg til tider er nødt til at være så hård ved Johanna, fordi hun bare ikke vil eller tager et nej for et nej. Men jeg elsker hende jo lige meget for det, men til tider er det svært lige at rumme!

Mange kram til dig

Siber

Anmeld

21. juni 2010

ivfmarie

Åhhh... det gjorde da lidt ondt at læse det indlæg. Heldigvis kom der jo endnu et fra dig, hvor skyerne vist var lettet lidt...

Din beskrivelse passer jo rigtig godt på alle juli-ungerne, sådan er snart-3-årige jo nok bare. Det der gør det svært som bare fanden er når storesøster/bror bare er et englebarn der opfører sig "normalt" og hører efter hvad der bliver sagt.

Jeg kan ikke komme med råd - tro mig, hvis jeg havde gode råd, så ville vores hverdag ikke være som den er, med råb og skrig og tuderi! For vores Malte er akkurat ligeså "dum" som din Annika. Gør dumme, trælse ting, som vi VED at han god ved at han ikke må, og alligevel drages han bare af ballade og ting han ikke må... suuuk!  Og som du skriver, så er det som om vi først trænger igennem når vi får trynet ham så meget at han begynder at græde - det er en væmmelig fornemmelse.

Og faktisk, så har vi også tænkt ADHD et par gange og har rådført os lidt med vores DP.. heldigvis siger hun at hans opførsel er meget anderledes hos hende, og slet ikke så grænsesøgende, så det er jo nok en "test" af forældrene, og et "oprør" mod dydsmønster-storesøster!

Phuuha, det blev en lang smøre, og jeg ville egentlig bare skrive at jeg har læst dit indlæg, og føler med dig

Marie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.