Anne85 skriver:
Hold da op en hurtig fødsel 
Jeg håber håber HÅBER at de kan vende hende imorgen (og at hun blir der) - elelr at hun måske allerede har vendt sig selv - men jeg tvivler - jeg kan se hovedet som flytter sig fra at være under det ene bryst til under det andet. Og jeg har slet ikke følelsen af at der er fylde nede i bækkenet på samme måde som med Kristian (hvor man nærmest følte man gik som en der havde skidt i bukserne fordi hovedet pressede på). Og hun er bare i fuld hopla derinde - det gør helt ondt for hun er jo stærk efterhånden - men jeg tror hun stadig har rigtig meget fostervand at slå kolbøtter på.
Men altså - jeg behøver jo ikke male fanden på væggen allerede - kan dog mærke at jeg har brug for at være lidt pessimistisk - så kan jeg kun blive positivt overrasket. Så jeg prøver at forberede mig på at det enten bliver pks eller sædefødsel.
Og puha hvor synes jeg at jeg er splittet. Anede ingenting om hverken det ene eller det andet - men nu har jeg googlet som en gal og slugt alt hvad der ku læses om de to måder råt! Først var jeg 100% sikekr på at det var for risikabelt at gennemføre en sædefødsel - men omvendt ville jeg være dybt dybt ulykkelig over at ende i kejsersnit.
Jeg havd sendt jacob på svangreamb igår efter en folder omkring vendingsforsøg (som de så ik havde alligevel). Her snakkede han kort med en læge som (til min store forbavselse) havde talt meget varmt for sædefødsel (selvfølgelig har han ik mødt mig endnu og undersøgt mig - men det lød på Jacob som om det ikke var noget problem at føde sådan) - det må squ næsten ha været ham jan så 
Nå men jeg har tusind spørgsmål
Kan barnet slet ik hjælpe til? Hvordan søren får man så presset rigtigt? Er det meget vildere at få numsen ud end hovedet først? Umiddelbart tænker jeg at det må være når skuldrene skal ud at det bliver virkelig problematisk - der er baby vel bredest. Og hvad gør man så hvis man har presset numsen ud og man så simpelthen ikke kan få resten af kroppen ud? Så vil det vel ende i aks - men kan man nå det? Synes nemlig jeg har læst at de skal meget hurtigt ud - hvorfor ved jeg ik lige? Kan de virkelig nøjes med sterile klude? Synes jeg har læst at barnet ofte forløses med tang - hvordan det så end foregår. Hvad er risikoen for barnet (kontra risikoen ved et pks)? Hvordan havde peter det? Både imens - men også bagefter. Synes jeg har læst at mange børn der er født på den måde sluger en masse vand fordi de trækker vejret derinde når numsen er kommet ud og man stadig mangler at føde hovedet.
Puha... kan mærke der er mange spørgsmål der trænger sig på. Jeg må også indrømme at jeg stort set ikke har skænket fødslen en tanke under denne graviditet - har nok bare haft en forventning om at det jo bare ville gå som sidst. Og nu tænker jeg lige pludselig fødsel 24/7 og alle de andre tanker er smidt noget i baggrunden
Hej Anne
Held og lykke i dag, håber for dig det går godt og lille pigen vender sig rigtigt.
Jeg fødte Peter uden problemer, men nej de hjælper ikke til på samme måde under en sædefødsel. Og vil lige sige at hvis du først er igang med at føde en sæde fødsel kan du ikke få akut ks (fik jeg at vide).
Det mærkes lidt underligt når de vrider skulderne og benene ud, men det er jo nødvendigt for der ikke sidder noget fast. Og det væreste der kan ske er at hovedet sidder fast, det er bla derfor de ikke må hjælpe barnet uden de sterile klude, for hvis de først røre barnet begynder det at trække vejret inde i maven.
Da de kom ind på stuen med den tang blev jeg lidt skræmt, for den er ret stor, den skal jo udenom babys krop for at tage fat i hovedet, men se det som et hjælpemiddel ligesom en sugekop.
Peter havde en meget blå numse, men ellers havde han det rigtig godt, og var helt perfekt. Numsen bliver jo presset meget ved sådan en fødsel, det får du lige et billede af. Han fik dog en blodansamling i halsen, jeg opdagede efter en uges tid (blev så bange) det var en knude på halsen vi fik tjekket på ouh, men den har ikke givet men eller noget, de mente det var fordi fødslen gik så hurtigt at han blev vredet lidt i.
Krydser fingre for dig Anne og håber du finder den bedste måde for dig, for mig var det sædefødslen, men det var også fordi jeg tænkte så meget på Mathilde jeg valgte sædefødsel, selvom der var mange der synes det var en dårlig ide.