Alkohol og amning - hvor længe før det er ude af systemet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2010

smokin

Rosa skriver:

Min søde mand tilbød at flaske lillemanden hvis jeg skulle have lyst til at tage en friaften med lidt vino med veninderne når jeg engang bliver klar til det - men hvor længe er min mælk ubrugelig efter 3-4 glas vin? Og hvis jeg ikke har fået udmalkning til at køre (kan ikke finde ud af at bruge pumpen jeg har købt), hvad så?

Kh

Rosa

24 timer? det var i hvert fald hvad jeg har hørt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2010

Sjl-msl-Mkl

Rosa skriver:

Min søde mand tilbød at flaske lillemanden hvis jeg skulle have lyst til at tage en friaften med lidt vino med veninderne når jeg engang bliver klar til det - men hvor længe er min mælk ubrugelig efter 3-4 glas vin? Og hvis jeg ikke har fået udmalkning til at køre (kan ikke finde ud af at bruge pumpen jeg har købt), hvad så?

Kh

Rosa

Hej Rosa..

Jeg har også en manual avent brystpumpe, jeg blev meget hurtugt uvenner med den og brugte faktisk lidt tid på og lære den at kende. Jeg sætte mig simpelthen ned en dag i god overbevisnin mens tøsen sov, så skulle der pumpes en flaske ud til hende.

Mit mælk ville heller ikke komme ud, jeg lærte at det var meget anderledes end når baby sutter. Men hvor om alting er, satte jeg vorten helt ned till pumpen, det tog 3-4 forsøg før mælken bare kom løbende.

Præv da lige engang eller flere, bare frem med babsen..

Knus Sofie

Anmeld

23. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

For filan da!!! Det virker bare ikke Den suger jo slet ikke så hårdt som en baby - eller er det mig der gør det forkert?? Nogen som har en manual som de kunne scanne ind eller sende mig et link til en??? Nujj hvor har jeg bare INGEN tålmodighed til det l*rt!!!!

Rosa - søvndepriveret og småagressiv

Anmeld

23. maj 2010

birgittemarie

Jeg undersøgte det på netdoktor eller noget lignende (netsundhedsplejersken? - jeg kan sgutte huske det, men det var et eller andet kompetent sted ) før nytårsaften, da jeg ammede vores datter og fandt ud af, at man skulle vente 2 timer pr. genstand. Det ville ikke tjene noget formål at pumpe ud.

Her er en saksning fra fogf.dk:

Amning og alkohol

Kære Ammerådgiver

Jeg har en pige på 3 mdr. Jeg ammer hende fuldt, men hun kan godt tage en flaske fx med kamillete. Jeg havde en hård start, med sår på brystvorterne, det gjorde vildt ondt. Sårene forsvandt efter ca. 14 dage. Jeg har to gange haft for lidt mælk. Det har været sejt, hvor hun har været meget urolig og utilfreds især om aftenen. Jeg har ammet meget i en uges tid og så har vi været igennem det. Jeg er blevet inviteret til en 30-års fødslelsdag, som jeg gerne vil med til. Hvordan med alkohol - hvis jeg drikker nogle glas, hvornår må jeg så amme igen. Jeg vil malke ud inden, og lade min mor give hende det på flaske den aften.

Hilsen Bente

Svar: Kære Bente

Jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du ikke vil have, at din datter får alkohol via din mælk. Din lille piges organisme er umoden og har sværere ved at nedbryde alkohol end din voksne krop. Derfor vil det bedste selvfølgelig være, at hun ikke får alkohol.

Alkohol går i mælken i samme tempo som i blodet. Det vil sige, at der er samme promille i den mælk du giver din pige, som i dit blod. Alkohol nedbrydes langsomt uafhængig af din egen aktivitet (dvs. du kan ikke danse alkohol ud af kroppen) - en genstand nedbrydes på ca. to timer. Nedløbsrefleksen vil også hæmmes ved indtagelse af mere end ca. en halv genstand. Du skal altså vente med at amme til "antal genstande gange to" timer er gået. Hvis du fx drikker 3 genstande, skal du altså vente 6 timer og tidligst amme 2 timer efter sidste genstand. Det kan være en god ide at malke ud i løbet af aftenen og smide det ud.

Du skriver, at du har haft for lidt mælk et par gange. Du kan risikere at få en periode med for lidt mælk efter en tur til fest. Du producerer nemlig præcis den mængde mælk i døgnet, som din pige drak det foregående døgn. Da din pige vil blive ammet meget mindre i det døgn både den aften og nat, vil det måske kunne mærkes på din produktion. Det kan være en idé at tage til festen uden at drikke alkohol, så du kan amme hende så snart du kommer hjem. Så vil det påvirke produktionen mindre.

Din datter kan også blive påvirket af adskillelsen Så du skal være opmærksom på hendes reaktioner og behov de efterfølgende dage.

Venlig hilsen Ammerådgiveren

Anmeld

23. maj 2010

Moar'en

Rosa skriver:

For filan da!!! Det virker bare ikke Den suger jo slet ikke så hårdt som en baby - eller er det mig der gør det forkert?? Nogen som har en manual som de kunne scanne ind eller sende mig et link til en??? Nujj hvor har jeg bare INGEN tålmodighed til det l*rt!!!!

Her er måske lidt hjælp at hente søde Rosa. Med video og det hele.

http://www.consumer.philips.com/c/avent-baby-amning/31986/cat/da/dk/

Anmeld

23. maj 2010

BinaMor

jeg prøvede også udmalkningen.. øvede og øvede men kunne ikke lave måltider nok. for der skal eddermanme meget til at mætte 2-3 gange.. ihvertfal i forhold til de klatter jeg ku præsterer.. det duede ikke..

så jeg har ikke fået ordenlig vin de sidste 3 år..  og der går nok et år mindst endnu. 

Anmeld

23. maj 2010

Svei

Rosa skriver:

Prøv at fremprovokere den refleks der går i gang når baby sutter...jeg malkede aldrig ud men mælken løb hurtigt hvis jeg ligesom kørte fingrene stille ned af brystet ind mod vorten...giver det mening? det gjorde at mælken løb stærkere og man kan næsten mærke det...

Tror du ikke du kan klare 4 måneder uden vin?

Anmeld

23. maj 2010

Moderator

Yrsa skriver:

Prøv at fremprovokere den refleks der går i gang når baby sutter...jeg malkede aldrig ud men mælken løb hurtigt hvis jeg ligesom kørte fingrene stille ned af brystet ind mod vorten...giver det mening? det gjorde at mælken løb stærkere og man kan næsten mærke det...

Tror du ikke du kan klare 4 måneder uden vin?

Kort: Nej!

Jeg har "klaret" et rygestop, 9 mrd uden vin og røde bøffer, en fødsel og 2 operationer uden at blinke, og hvis jeg kan få en friaften med vin i stedet for kolikfesten herhjemme indenfor overskuelig fremtid så slår jeg til - fordi jeg fortjener det

Og nu virker skidtet og jeg har malket 60 mll ud på 10-15 minutter så det ser fornuftigt ud synes jeg

KH

Rosa

Anmeld

23. maj 2010

DK

Rosa skriver:

Kort: Nej!

Jeg har "klaret" et rygestop, 9 mrd uden vin og røde bøffer, en fødsel og 2 operationer uden at blinke, og hvis jeg kan få en friaften med vin i stedet for kolikfesten herhjemme indenfor overskuelig fremtid så slår jeg til - fordi jeg fortjener det

Og nu virker skidtet og jeg har malket 60 mll ud på 10-15 minutter så det ser fornuftigt ud synes jeg

KH

Rosa

Godt klaret!!

Afsted med dig så snart det passer!!!

Anmeld

23. maj 2010

Moderator

DK skriver:

Godt klaret!!

Afsted med dig så snart det passer!!!

Jow tak! En skam at du ikke skal med - så vidt jeg husker bliver du kun smukkere med en mojhito i hånden og en i maven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.