Navngivning og "dåbsattest"?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. maj 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Ansemusen skriver:

Søde, må jeg spørge hvorfor I har valgt navngivning fremfor dåb? Vi er nemlig selv meget i tvivl om hvad vi skal vælge, så ville være dejligt med en andens tanker omkring emnet

Jamen det er såmænd fordi ingen af os er religiøse og vi ser ikke rigtig nogen fidus i at holde en ceremoni i kirken som vi på ingen måde kan stå inde for. Så planen er at holde en dejlig grill / picnic med venner og familie en gang i sensommeren, enten i mindeparken, botanisk have eller ved stranden, hvor vi så synger et par sange, holder et par små taler og får nogle af vennerne til at spille lidt stemningsmusik og så hygger vi os bare - det står vi nemlig inde for.  Det religiøse hokus-pokus har vi slet ikke brug for for at fejre at Jonathan er kommet til verden - jeg synes ikke der er noget ved kirken som vi ikke kan gøre bedre i den smukke natur med de sange som faktisk betyder noget for os og ord der kommer fra hjertet og ikke fra biblen... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2010

Moderator

Caroline86 skriver:

vil bare lige tilføje at du kan finde vej til den kirkebogsansvarlige på www.sogn.dk Så søger du bare på Jeres sogn og så kommer alle data om Jeres kirke frem

Kanon - thanx

Anmeld

17. maj 2010

roenlund

Herhjemme har det været et emne der er blevet snakket meget om også før jeg blev gravid. Min mand tror ikke på gud og er meget imod at et kommende barn skal døbes, jeg ville gerne holde denne tradition. Så vi var kommet frem til at så måtte jeg jo få barnet døbt, men at han ikke ville deltage da han ikke ville kunne stå inde for det, det blev jeg en smule ked af da jeg jo gerne ville at vi sammen skulle fejre vores lille mirakel.

Så blev jeg endelig gravid og så kom det hele jo meget tættere på, og jeg spurgte mig selv hvorfor jeg gerne ville have at barnet skulle døbes... og kom frem til at det nok mest var for at fejre miraklet og dele det med alle i vores familie og venner som vi holder af... og det behøver man jo ikke blive døbt for, så herhjemme bliver det ikke til dåb da ingen af os er troende og at vi kan fejre uden kirken.

Mvh Mia

Anmeld

17. maj 2010

Ansemusen

Rosa skriver:

Jamen det er såmænd fordi ingen af os er religiøse og vi ser ikke rigtig nogen fidus i at holde en ceremoni i kirken som vi på ingen måde kan stå inde for. Så planen er at holde en dejlig grill / picnic med venner og familie en gang i sensommeren, enten i mindeparken, botanisk have eller ved stranden, hvor vi så synger et par sange, holder et par små taler og får nogle af vennerne til at spille lidt stemningsmusik og så hygger vi os bare - det står vi nemlig inde for.  Det religiøse hokus-pokus har vi slet ikke brug for for at fejre at Jonathan er kommet til verden - jeg synes ikke der er noget ved kirken som vi ikke kan gøre bedre i den smukke natur med de sange som faktisk betyder noget for os og ord der kommer fra hjertet og ikke fra biblen... 

Åhh hvor lyder det altså bare dejligt  Lige sådan en fest jeg ville elske at deltage i!
Jeg kunne selv rigtig godt tænke mig at holde det udendørt, men da vi bliver 60+ mennesker er det nok en smule invaderende hvis vi alle tropper op i Kongens Have eller lignende. Desværre. På den anden side løser det så de økonomiske problemer, fordi vi så sagtens kan vente med at holde dåb/navngivning til oktober, når vi nu alligevel skal være indendøre.
Vi har simpelthen ikke råd til at holde barnedåben før med mindre vi får uventet hjælp udefra, så han kan ikke passe dåbskjolen. En god grund til at droppe dåb og bare holde navngivning, da kjolen jo er en familietradition fremfor noget religiøst som sådan, hvorimod selve ceremonien i kirken er MEGET religiøs i modsætning til Rasmus og jeg.
Meeen, vi er stadig i tvivl..

Anmeld

17. maj 2010

smokin

rk_07 skriver:

Hvis han ikke skal døbes men bare navngives sker det ved anmeldelse til kirkebogsføreren på fødselsregistreringsstedet, og der udstedes en fødsels- og navneattest. Indførslen indberettes til folkeregistret. Og det skal ske inde han er et halvt år gammel lige som dåben...

Jeg er ikke helt sikker på det det var det svar du ledte efter... :p

Det skal ske inden 3 måneder

Anmeld

17. maj 2010

smokin

Rosa skriver:

enig - malou skal heller ikke døbes

Anmeld

17. maj 2010

Diana...

Rosa skriver:

Jamen hold da op hvor kan du få folk til at tænke ha ha det lyder jo bare mere end PERFEKT det der  Og du har jo så evig ret i det du siger. 

Anmeld

17. maj 2010

Moderator

Ansemusen skriver:

Åhh hvor lyder det altså bare dejligt  Lige sådan en fest jeg ville elske at deltage i!
Jeg kunne selv rigtig godt tænke mig at holde det udendørt, men da vi bliver 60+ mennesker er det nok en smule invaderende hvis vi alle tropper op i Kongens Have eller lignende. Desværre. På den anden side løser det så de økonomiske problemer, fordi vi så sagtens kan vente med at holde dåb/navngivning til oktober, når vi nu alligevel skal være indendøre.
Vi har simpelthen ikke råd til at holde barnedåben før med mindre vi får uventet hjælp udefra, så han kan ikke passe dåbskjolen. En god grund til at droppe dåb og bare holde navngivning, da kjolen jo er en familietradition fremfor noget religiøst som sådan, hvorimod selve ceremonien i kirken er MEGET religiøs i modsætning til Rasmus og jeg.
Meeen, vi er stadig i tvivl..

Pyha - hvordan kan det være at I bliver så mange? Jeg synes 60+ lyder helt vildt, er der tradition for at invitere så mange i jeres familie? Vi ville max max max blive 30-40 stykker hvis vi inviterede ALLE familiemedlemmer helt ud på "grenene" og vennerne med og de kunne komme...

Anmeld

17. maj 2010

Ansemusen

Rosa skriver:

Pyha - hvordan kan det være at I bliver så mange? Jeg synes 60+ lyder helt vildt, er der tradition for at invitere så mange i jeres familie? Vi ville max max max blive 30-40 stykker hvis vi inviterede ALLE familiemedlemmer helt ud på "grenene" og vennerne med og de kunne komme...

Jamen vi har bare begge kæmpe familie, og det er folk vi ses og folk som inviterer os osv. Alle som ikke inviter os er skåret fra. Så det er vitterlig kun de nærmeste hvis man kan sige det sådan. Bedsteforældre, mostre, onkler, søskende og tætte venner. Og så er der mange børn i familien, som jo trækker tallet godt opad også. Da min kærestes søster holdt barnedåb for deres første havde de inviteret 90 mennesker

Til hverdag er det super dejligt med så stor og dejlig en familie, men lige i den her situation ville vi da have sat pris på en mindre så vi enten slap billigere eller kunne lave bedre mad for de samme penge.

Anmeld

17. maj 2010

Skouboe

https://www.personregistrering.dk/

Fantastisk side - hvis man har digital signatur kan man alt derinde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.