Spark bare! Jeg ka' ta' det :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. maj 2010

Mettemus

kitty skriver:

Så fik jeg lige et spark, mens jeg lå ned!

Vi står jo på vippen til behandling, og har snakket om, hvem vi skal fortælle det til, og hvem det skal holdes "hemmeligt" for, inden vi ved mere.

Vi har valgt at familierne godt må vide det, når vi føler tidspunktet er det rette. Jeg fortæller det til min familie, og kæresten til sin. Der er ingen skam i at skulle i behandling - men der følger sikkert 35 spørgsmål, og mindst lige så mange kommentarer, og dem skal vi også være klar til.

Vi har dog valgt at fortælle det til et vennepar, som vi er rigtig tætte med. I håb om at de forstår, hvis vi ikke lige er friske på en tur ud at spise eller en tur i byen. At humøret svinger og vi er sårbare. So far so good!

Igår taler jeg så med parret (jeg mødte dem lidt tilfældigt, og min kæreste var hjemme), og de spørger, hvornår vi skal til samtale, fordi de ved det var snart. Jeg fortæller at det er d. 26., så der ikke er længe til. Efter lidt snakken fem og tilbage siger den ene (nogenlunde dette)

"Du skal ikke tage imod de hormoner de giver dig. De er stærkt kræftfremkalende, og en virkelig dårlig idé. Det er ikke engang sikkert de virker, og har du lyst til at have øget chancerne for kræft?"

Øøøøhhhh.. Så står man der og tænker: Hjælp mig lige med at trække vejret, fik lige et slag i maven!!

Jeg er så ked af den kommentar! Vi har taget valg om at gå i behandling.. For for os er det et valg om at få et barn eller ej.. For dem er det åbenbart et valg om "vælg et barn, få kræft og dø fra det" eller "vælg ikke at øge risikoen for kræft, men vær barnløs"....

Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal tænke... Jeg blev bare meget stille, og skulle lige pludselig skynde mig hjem...

Nå, ville bare dele det. Det er lidt tungt at gå med selv...

Ih... hvor kunne man bare ønske at der var nogen der indimellem ville tænke før de talte hva?

Jeg ved ikke noget om, om hormoner kan være kræftfremkaldende, men hvad er efterhånden ikke kræftfremkaldende? Det er også bevist at risikoen for brystkræft reduceres betydeligt ved at amme, så det er så ca. det modsatte scenarie!?!? Og man kan få kræft af at trække vejret i de store byer osv. osv. osv.

Sig da til dem at i er et sted i jeres liv hvor i har brug for deres opbakning og ikke andet. Hvor velment den kommentar end har været er det ikke det i har brug for at høre nu. Opmuntrende tilråb, rygklap og en skulder at græde ved - ja tak, og ikke andet end det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2010

otlitrom

Mia Maia skriver:

Det er jo helt tosset at sige sådan...

Spørgsmålene er meget bedre end bedre vidende kommentarer - for det betyder bare de er interesserede og gerne vil forstå det.

Hvis det var kræft fremkaldende ville det jo på en ingen måde blive brugt som det gør - jeg har aldrig tænkt over det. Du skal jo heller ikke tage det i flere år, så mon ikke det går - du bliver jo gravid meget snart og så kan du lægge hormonerne på hylden.

Håber du kan lægge sådan en kommentar bag dig, og få fortalt hende at hun er fejlnformeret.

Knus

Nej jeg tænker også, at det overhovedet ikke ville være en del af behandling, hvis det var så farligt.. Eller brugt så meget som det gør nu.

Det er bare irriterende at det blev sagt med sådan en selvsikkerhed og overlegenhed, at jeg følte mig så lille som en tissemyre...

Jeg prøver ihærdigt at lægge kommentaren bag mig, for valget ér taget, og det ér det her vi vil... Helt sikkert!!

til dig. Håber du har det godt, efter omstændighederne!

Anmeld

16. maj 2010

Low

Det lyder ikke kom om de har gemmen tænkt den kommentar .

Har i fortalt dem at det har såret jer, det de har sagt?

Jeg krydser finger for jer 

Anmeld

16. maj 2010

klmf

Uanset om det er sandt at det øger ens cancer-risiko eller ej (for det er jo ikke ensbetydende med at man helt sikkert får kræft), så er det jo ikke lige det, du ønsker at blive konfronteret med. De skulle nok have sagt 'ej hvor er det spændende for jer, håber det hurtigt lykkes for jer!'. Jeg må jo desværre erkende, at når vi arbejder indenfor sunhedsvæsenet og ser rigtig mange triste ting, så kan man nogen gange godt blive lidt 'blind' og kun se sygdom og død - nogen gange skal vi lige ruskes i og opdage, hvor mange mennesker, der trods alt også går gennem livet uden nogensinde at blive syge.

De mente det selvfølgelig kun godt, men jeg kan f... godt forstå at ønsket om at skabe liv er MEGET større end frygten for måske, engang, eventuelt, i så fald, hvis osv.osv..... Det er da også den rigtige iundstilling! Man skal ikke gå og være bange for det hele.

Så sig til de to triste der, at I brændende ønsker jer et barn og at I gerne tager det hele med

Anmeld

16. maj 2010

Risen

.. Mærkelig kommentar ! Tror ikke man vil bruge disse former for behandling hvis det skulle give sådanne sygdomme.. Nej tak.. Come on altså! Fjolser 

Anmeld

16. maj 2010

CamillaSoefelt

Ej okay, latterlig kommentar? Hvad sker der lige for folk der siger sådan noget? Øøøhh tak for støtten kære venner..?! Kan da godt forstå du følte det ubehageligt!

Anmeld

16. maj 2010

otlitrom

Tak for svarene allesammen! Men I er så hurtige, at jeg ikke kan nå at svare hver og een..

De skal helt sikkert have at vide, at jeg blev såret over deres kommentar. At valget ér taget, og vi gør det her, fordi vi tror på det, og fordi vi ønsker et barn!

Mettemus: Som du siger, så får man kræft af alt nu til dags.. Og så er der nogle ting der mindsker chancerne.. Og skulle man gøre det regnskab op ville man leve i en evig frygt. Og det har jeg ingen intentioner om.

Lotchen: Jeg har selv et år tilbage på udd., og så er jeg sygeplejerkse. Og ja, det giver en anderlides måde at tænke over tingene, det er helt sikkert. Men nogle gange ville det være derjligt at man "bare" var menneske, når man havde fri... For hvad nu hvis, måske, eventuelt, og laaangt ude i fremtiden, er bare ikke altid det man har brug for. Så er et kram ti gange bedre...

Det er sikkert ikke sagt i en ond mening.. Men det ramte lige der, hvor det gjorde mest ondt! "smile and wave"....

Anmeld

16. maj 2010

MM1987

kitty skriver:

Nej jeg tænker også, at det overhovedet ikke ville være en del af behandling, hvis det var så farligt.. Eller brugt så meget som det gør nu.

Det er bare irriterende at det blev sagt med sådan en selvsikkerhed og overlegenhed, at jeg følte mig så lille som en tissemyre...

Jeg prøver ihærdigt at lægge kommentaren bag mig, for valget ér taget, og det ér det her vi vil... Helt sikkert!!

til dig. Håber du har det godt, efter omstændighederne!

Lige præcis - og hvor hun har det fra ved jeg ikke - for jeg altid tænkt  når jeg læste i patientvejledningerne og der står at det ikke er kræftfremkaldene, for så ville de selvfølgelig ikke bruge det.

Ja, det er ikke noget værre end folk der ikke ved noget om det de taler om (jeg gætter på hun ikke ved noget om fertilitetsbehanding, da jeg ikke forventer folk der ikke har været igennem det har viden om det) - og det er endnu værre når de prøver at skræmme andre der står i en følsom situation med deres viden (eller mangel på det samme).

Jeg tror helt sikkert ikke hun har tænkt sig om da hun sagde det, og hun prøver sikker bare at snakke med dig om det - så du er nok nødt til at finde en diplomatisk måde hvorpå du kan fortælle hende, at sådan en udmeldning kun gør dig ked af det...og det du har brug for i den nærmeste fremtid ikke er viden (fra andre end lægerne) men støtte og trøstende ord...

Tak - jeg har det fint, jeg bløder nærmest ikke, og ringede faktisk til sygehuset for at spørge om det var normalt - synes jeg havde det lidt for godt, men det var helt normalt. Nu er jeg kun nervøs for svaret på mikroskopien og HCG'et i morgen.

Anmeld

16. maj 2010

otlitrom

Mia Maia skriver:

Lige præcis - og hvor hun har det fra ved jeg ikke - for jeg altid tænkt  når jeg læste i patientvejledningerne og der står at det ikke er kræftfremkaldene, for så ville de selvfølgelig ikke bruge det.

Ja, det er ikke noget værre end folk der ikke ved noget om det de taler om (jeg gætter på hun ikke ved noget om fertilitetsbehanding, da jeg ikke forventer folk der ikke har været igennem det har viden om det) - og det er endnu værre når de prøver at skræmme andre der står i en følsom situation med deres viden (eller mangel på det samme).

Jeg tror helt sikkert ikke hun har tænkt sig om da hun sagde det, og hun prøver sikker bare at snakke med dig om det - så du er nok nødt til at finde en diplomatisk måde hvorpå du kan fortælle hende, at sådan en udmeldning kun gør dig ked af det...og det du har brug for i den nærmeste fremtid ikke er viden (fra andre end lægerne) men støtte og trøstende ord...

Tak - jeg har det fint, jeg bløder nærmest ikke, og ringede faktisk til sygehuset for at spørge om det var normalt - synes jeg havde det lidt for godt, men det var helt normalt. Nu er jeg kun nervøs for svaret på mikroskopien og HCG'et i morgen.

de skal helt sikkert have det at vide, og jeg synes egentlig de kan vide det begge to, for vi er meget sammen som par.. Så for at der ikke kommer flere misforståelser generelt.. Der er rigeligt af andre ting at bekymre sig om i denne tid..

Jeg er glad for at høre, at du har det godt!! Efter sådan en omgang, så synes jeg det er mere end rimeligt at du har det så fint ovenpå indgrebet. Du har da haft rigeligt med smerte inden!

Jeg kan godt forstå du er nervøs, men det bliver nok også dejligt at få en form for afklaring? Jeg håber det bedste!

Anmeld

16. maj 2010

MM1987

kitty skriver:

de skal helt sikkert have det at vide, og jeg synes egentlig de kan vide det begge to, for vi er meget sammen som par.. Så for at der ikke kommer flere misforståelser generelt.. Der er rigeligt af andre ting at bekymre sig om i denne tid..

Jeg er glad for at høre, at du har det godt!! Efter sådan en omgang, så synes jeg det er mere end rimeligt at du har det så fint ovenpå indgrebet. Du har da haft rigeligt med smerte inden!

Jeg kan godt forstå du er nervøs, men det bliver nok også dejligt at få en form for afklaring? Jeg håber det bedste!

Ja, selvfølgelig siger du det bare når i er sammen alle 4 - og så håber jeg de forstår - mon ikke...

Jo det bliver rigtig dejligt, jeg håber bare det er slut i morgen...

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.