Søvn-aarrgghh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. maj 2010

Tullebobs

Maise skriver:

Kære kloge kvinder.

Min ellers så skønne pige på 4,5 måned er begyndt at vågne om kring kl. 4 hver nat. hun er hverken sulten eller ked af det, har ikke luft i maven eller bøvs på tværs. hun ligger bare og kigger og mosler i mørket. hun er kommet ind på eget værelse som går fint. hun larmer dog så meget at jeg skal hjælpe hende med af falde i søvn igen, for hun kan ikke selv. har prøvet at ignorere hende. givet hende sut, puttet hende. jeg bliver nødt til at vugge hende, hmmppff dårligt, det ved jeg. men er desperat efter tre kvarter en time. så sover hun igen i ca 1,5 time og så står vi op. hun bliver puttet omkring kl. 20.00 uden problemer og jeg ammer 1-2 gange om natten. er begyndt at give grød. er oppe på 2 gange i døgnet. Ammer ved siden af. hun vejer næsten 8 kilo og mangler ikke noget.

ved snart ikke hvad jeg skal gøre eller om det er en fase. hun burde jo ikke være udvilet efter 8 timer og da slet ikke kl. 4 om natten.

nogen der har oplevet det samme eller har gode råd ??

mvh maise

Hejsa

Sundhedsplejersken Helen Lyng Hansen har netop udgivet en bog der hedder "Sådan får du dit barn til at sove", måske er der hjælp at hente i den. Hun plejer da i hvert fald at give gode råd. Jeg vil helt sikkert investere i den, når (ikke hvis) søvnudfordringerne melder sig her i huset.

Pøj med det og sov godt

Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2010

Maise

tak for tippet. har en bog om søvn der hedder godnat og sov godt og jeg har prøvet det der står i den bog, men tror jeg vil arbejde på at hun skal lidt senere i seng, først omkring kl. ni nu er det 19.30-20 og hun er træt der, men vil så rykke det over en længere periode og se om det hjælper. bogen skriver at det for de små kan være årsagen, men jeg ved det ikke. hun får ellers en god gang grød kort tid inden sengetid og en gang amning (tørst) en time efter hun er faldet i søvn, så skulle mene hun er tanket op.hmmm måske hun skal have noget bastant om natten også, hmmm men hun er ikke sulten andet en den 1 gang hun vågner som er ved 1 tiden. Først ved 5 tiden er det mad hun vil have. hmmm ikke til at blive klog på.

Anmeld

17. maj 2010

bubbers mor

Maise skriver:

hvor gammel er din dreng nu? ja det er hårdt, jeg må tidl. i seng.

Han er 7,5 mån..tror lige jeg har luret ham her til aften. Tror desværre han vågner fordi det er blevet en vane for ham at spise på bestemte tidspunkter.... øv øv håbede på at det ikke ville ske.

hader når man skal ændre noget om natten for der er man selv så træt at man ikke tænker klart eller kan overskue at gøre det "rigtige"

Ved også at han tit vågner pga han vil ha tryghed.

Må nok snart få ham ind på sit eget værelse.....

Anmeld

18. maj 2010

Maise

Han er 7,5 mån..tror lige jeg har luret ham her til aften. Tror desværre han vågner fordi det er blevet en vane for ham at spise på bestemte tidspunkter.... øv øv håbede på at det ikke ville ske.

hader når man skal ændre noget om natten for der er man selv så træt at man ikke tænker klart eller kan overskue at gøre det "rigtige"

Ved også at han tit vågner pga han vil ha tryghed.

Må nok snart få ham ind på sit eget værelse.....

ha ha jeg har lige præcis konstateret det samme til morgen. vågner halv to og halv fem som om hun er vandt til det, men græder ikke. hun mosler bare og skal have sut, men falder ikke til ro før hun har fået mad, hmm. men har svært ved at vurdere hvor sulten hun egentlig er og hvorledes man kan ændre det på en 4,5 måned gammel baby. hmm vil så gerne undgå de dårlige vaner.

Vi står også op deromkring kl. 4.30 for tiden. det er altså tidligt. puha.

Jeg tænkte på hvordan sover han så resten af dagen ?? og hvor længe har han stået op kl. 4.30 ??

Anmeld

24. maj 2010

bubbers mor

Nå det var så ikke helt kun vanen der gjorde at han vågnede for de sidste par nætter har det været helt anderledes de er ikke altid til at blive kloge på de små... slet ikke vågnet så mange gange.

Vi venter lidt med at rykke på eget værelse for han har været og er stadig lidt syg

Altså om morgnen bliver han puttet igen efter 1,5 - 2,5 timer det er lidt forskelligt hvornår han er træt om morgen. Oftest er det her han sover bedst og ikke kan holde sig vågen særlig længe.

Så sover han mellem 1,5 - 2,5 time (førhen var det 3 timer) så er han vågen cirka 2 - 3 timer igen og sover så nogen gange 2 timer til eftermiddag....

det er lidt forskelligt og afhængig af hvor vi er og hvor hurtig jeg er til at putte ham.

Han har nok stået op sådan i nogle måneder - måske fordi fars vækkeur starter kl 5?? men nogle gange sover han til kl 6....

Tror bare Johan er A menneske.

Anmeld

25. maj 2010

Maise

rødemarie skriver:

Nå det var så ikke helt kun vanen der gjorde at han vågnede for de sidste par nætter har det været helt anderledes de er ikke altid til at blive kloge på de små... slet ikke vågnet så mange gange.

Vi venter lidt med at rykke på eget værelse for han har været og er stadig lidt syg

Altså om morgnen bliver han puttet igen efter 1,5 - 2,5 timer det er lidt forskelligt hvornår han er træt om morgen. Oftest er det her han sover bedst og ikke kan holde sig vågen særlig længe.

Så sover han mellem 1,5 - 2,5 time (førhen var det 3 timer) så er han vågen cirka 2 - 3 timer igen og sover så nogen gange 2 timer til eftermiddag....

det er lidt forskelligt og afhængig af hvor vi er og hvor hurtig jeg er til at putte ham.

Han har nok stået op sådan i nogle måneder - måske fordi fars vækkeur starter kl 5?? men nogle gange sover han til kl 6....

Tror bare Johan er A menneske.

Clara er nu tilbage til at stå op kl. ca 6.30-6.45 hvilket er dejligt. men stadig ammer jeg ca. 1.30 og 4.30, og hun kommer i seng kl. 19.30-20. somme tider skal hun også ammes midt på aftenen eller have sutten, trods grød om aftenen og amning lige før sengetid, hmmm. tørstig måske?? prøver a spise hende af med sutten eller lade hende brokke sig lidt, hjælper ikke. hmm bare det ikke bliver værre en dette, så kan jeg leve med det. så det er svært at gå tidligt i seng, når jeg som oftest skal op og give sut eller amme. min kæreste hører hende ikke, om så hun skriger i en alarm lige ind i hans ansigt. har prøvet det flere gange. fatter ikke han ikke hører hende. jeg var døden nær i den periode vi var oppe imellem 4.30 og 5.30 puha. håber det går over om et par måneder så jeg max skal amme 1 gang om natten som jeg gjorde de første 3 måneder. hun vejer 8 kilo og er 21 uger, så hun mangler ikke noget, lille tyk trunte. men måske der ikke er næring lang tid nok i min mælk, hmm.

nå jeg må videre, min datter sover trods alt som en drøm om dagen 2-3 timer formiddag og 2-3 timer eftermiddag.

maise

Anmeld

25. maj 2010

Mathilde

Maise skriver:

Clara er nu tilbage til at stå op kl. ca 6.30-6.45 hvilket er dejligt. men stadig ammer jeg ca. 1.30 og 4.30, og hun kommer i seng kl. 19.30-20. somme tider skal hun også ammes midt på aftenen eller have sutten, trods grød om aftenen og amning lige før sengetid, hmmm. tørstig måske?? prøver a spise hende af med sutten eller lade hende brokke sig lidt, hjælper ikke. hmm bare det ikke bliver værre en dette, så kan jeg leve med det. så det er svært at gå tidligt i seng, når jeg som oftest skal op og give sut eller amme. min kæreste hører hende ikke, om så hun skriger i en alarm lige ind i hans ansigt. har prøvet det flere gange. fatter ikke han ikke hører hende. jeg var døden nær i den periode vi var oppe imellem 4.30 og 5.30 puha. håber det går over om et par måneder så jeg max skal amme 1 gang om natten som jeg gjorde de første 3 måneder. hun vejer 8 kilo og er 21 uger, så hun mangler ikke noget, lille tyk trunte. men måske der ikke er næring lang tid nok i min mælk, hmm.

nå jeg må videre, min datter sover trods alt som en drøm om dagen 2-3 timer formiddag og 2-3 timer eftermiddag.

maise

Hmm jeg synes det lyder meget fint Du kan jo evt prøve at tilbyde hende en lille tår vand hvis du tror hun bare er tørstig. Men det med amning om natten kan sagtens fortsætte længe!

Celina er 10½ mdr og hun kommer i seng ca. 19.30-20 og sover til 6.00-6.30. I det tidsrum spiser hun op til 5-6 gange (også kun 2 gange nogle nætter) og derudover er hun vågen hvor hun bare skal puttes igen, nusses eller have sutten....

Hun sover en god time om formiddagen og 1-2timer om eftermiddagen...

Så jeg synes at Claras rytme virker meget fin og det er da dejligt at hun sover nogenlunde sammenhængende.

Herhjemme vågner farmand heller ikke! Forstår det ikke men de mænd må have en evne til at lukke alt ude

Anmeld

25. maj 2010

Cris

Hmmmmm jeg kan ikke sige, hvad hun har. Jeg har to børn og de har altid vågnet så mange gange hver nat. Nogle gange 2 gange nogle gange 6 gange... De har sådan nogle perioder og så længe hun ikke er utildreds, så skal du ikke tænke så meget, for hun skal nok justere hendes rytme. Måske ville det hjælpe at give hende mindre grød? Mine børn begyndte at sove dårlige, da de begyndte med grød. Den store var 5,5 måneder og den lille over 6 måneder...

Anmeld

25. maj 2010

Maise

Mathilde skriver:

Hmm jeg synes det lyder meget fint Du kan jo evt prøve at tilbyde hende en lille tår vand hvis du tror hun bare er tørstig. Men det med amning om natten kan sagtens fortsætte længe!

Celina er 10½ mdr og hun kommer i seng ca. 19.30-20 og sover til 6.00-6.30. I det tidsrum spiser hun op til 5-6 gange (også kun 2 gange nogle nætter) og derudover er hun vågen hvor hun bare skal puttes igen, nusses eller have sutten....

Hun sover en god time om formiddagen og 1-2timer om eftermiddagen...

Så jeg synes at Claras rytme virker meget fin og det er da dejligt at hun sover nogenlunde sammenhængende.

Herhjemme vågner farmand heller ikke! Forstår det ikke men de mænd må have en evne til at lukke alt ude

tak for svar, er glad for at høre at jeg ikke er den eneste. har godt tænkt det med vand, men det er delvist i søvne det forgår for hende, for venter jeg til hun vågner helt op , skal jeg bruge lang tid på at få hende til at falde  i søvn igen. hun er små 5 måneder og er begyndt så småt at lære at drikke af kop om dagen til sin grød, men hun væmmes og spytter det ud. har prøvet med vand, min mælk eller modermælkserstaning. vil prøve tudekop i stedet for og se om jeg får succes med det. sutteflaske vil hun ikke acceptere heller. ja jeg prøver også at tage den med ro og sige at sådan er det, men det er hårdt synes jeg at skulle stå op og gå ind til hende 2-3 gange efter jeg selv er faldet i søvn. hmm sådan er det nok bare at være blevet forældre

ja hun sover ellers godt, kan ikke brokke mig.

må bare hvile mig lidt mere om dagen så, for det er jeg ikke så god til.

maise

Anmeld

25. maj 2010

Maise

Hmmmmm jeg kan ikke sige, hvad hun har. Jeg har to børn og de har altid vågnet så mange gange hver nat. Nogle gange 2 gange nogle gange 6 gange... De har sådan nogle perioder og så længe hun ikke er utildreds, så skal du ikke tænke så meget, for hun skal nok justere hendes rytme. Måske ville det hjælpe at give hende mindre grød? Mine børn begyndte at sove dårlige, da de begyndte med grød. Den store var 5,5 måneder og den lille over 6 måneder...

Det er sjovt du siger det med grøden, for lige nu får hun 2 gange om dagen middag og afften, passer godt i hendes rytme, men jeg ville gå over til mos om aftenen nu så småt så hun bliver introdukseret for det. har du erfaringer med mos om aftenen og dårlig søvn også ?? eller er det bare grød??

ja børn er forskellige, og hun er en glad, nem og tilfreds pige ellers. der bare vil æde om natten også, så sådan er det vel i en periode. den dårlige søvn tror jeg skyldes tigerspring, for nu sover hun til 6.30-45. ca.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.