Gudmor eller gudfar??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2010

LinLin

ikke nødvendigvis... 

Hvad er det så??? (for dig)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2010

LinLin

TbCp skriver:

Som min præst forklarede er gudmor/far den der bærer barnet.... MEN denne er samtidig også fadder..... Mener man skal have mellem 2 og 5 faddere... måske mellem 3 og 5 og man kan ikke selv være fadder... men man kan godt selv bære barnet. Var det til at forstå?

Ja - men så er det jo også den der bærer der er gudmoderen/-faderen! Jeg bar selv - og havde så to faddere ud over (selvfølgelig kan man ikke selv være fadder - de skal jo sørge for at barnet at barnet bliver opdraget i den kristne tro hvis man selv dør )

Anmeld

14. maj 2010

Vidunderligeunger

Mor til David skriver:

Hvad er det så???

jamen sådan som vores præst forklarede det, så skal man have en gudmor/far og en-fem faddere. der er vidst ikke som sådan forskel på faddere og gudmor/far. Hvem der bærer er underordnet, det kan forældrene selv gøre, hvis de har lyst. det var i hvert fald hvad vores præst sagde... men da det er min kæreste der insisterer på dåb i kirken, så har jeg samtidig heller ikke sat mig nok ind i det..

til det der wikipidia link: Man kan ikke altid stole på den side, folk kan skrive i det "program" som de selv har lyst til. 

Anmeld

14. maj 2010

LinLin

BlyViol skriver:

jamen sådan som vores præst forklarede det, så skal man have en gudmor/far og en-fem faddere. der er vidst ikke som sådan forskel på faddere og gudmor/far. Hvem der bærer er underordnet, det kan forældrene selv gøre, hvis de har lyst. det var i hvert fald hvad vores præst sagde... men da det er min kæreste der insisterer på dåb i kirken, så har jeg samtidig heller ikke sat mig nok ind i det..

til det der wikipidia link: Man kan ikke altid stole på den side, folk kan skrive i det "program" som de selv har lyst til. 

så gudmor/-far har lidt højere status end de andre faddere

(mht wikipedia - det ved jeg  )

Anmeld

14. maj 2010

Vidunderligeunger

Mor til David skriver:

så gudmor/-far har lidt højere status end de andre faddere

(mht wikipedia - det ved jeg  )

ja det har de vel? jeg er egentlig lidt rundforvirret i de regler der, der er vidst mange forskellige meninger om emnet...

jeg har engang taget noget fra wikipidia til en opgave på studiet, det var noget min lærer havde lagt derind, for at se hvor mange af os som brugte det - så jeg lærte det på den "hårde" måde hehe..

Anmeld

14. maj 2010

TbCp

Mor til David skriver:

Ja - men så er det jo også den der bærer der er gudmoderen/-faderen! Jeg bar selv - og havde så to faddere ud over (selvfølgelig kan man ikke selv være fadder - de skal jo sørge for at barnet at barnet bliver opdraget i den kristne tro hvis man selv dør )

Ja det er også sådan jeg har forstået det...

Anmeld

14. maj 2010

LinLin

BlyViol skriver:

ja det har de vel? jeg er egentlig lidt rundforvirret i de regler der, der er vidst mange forskellige meninger om emnet...

jeg har engang taget noget fra wikipidia til en opgave på studiet, det var noget min lærer havde lagt derind, for at se hvor mange af os som brugte det - så jeg lærte det på den "hårde" måde hehe..

Øv snedig lærer!

Anmeld

14. maj 2010

TbCp

BlyViol skriver:

Arrhhh hvor ondskabsfuldt gjort af din lærer

Anmeld

14. maj 2010

StineL

Gudmoren/gudfaren er den, der bærer barnet. Man skal have 2-5 faddere, hvor gudmoren/gudfaren tæller med, med mindre det er en af forældrene, der bærer barnet.

Jeg fandt denne forklaring på vores kirkes hjemmeside  

Det er forældrene til de små der vælger om de skal døbes, - de større kan vælge selv.

Et forældrepar kan – også selv om de selv er udøbte – begære deres barn døbt, men for at stå som gudfar, gudmor eller blive opskrevet som fadder for barnet kræves det som minimum at man selv er døbt.

Gudmor/gudfar – er i dansk sammenhæng – navnet på den person som holder barnet over dåben, og som svarer på spørgsmålene i forbindelse med tilspørgslen (trosbekendelsen). En gudmor eller –far er samtidigt også fadder. Forældrene kan sagtens selv være gudforældre til dåben, men tælles da ikke med blandt fadderne. Man kan som tommelfingerregel ikke stå som gudmor eller –far, hvis man selv er mindreårig – altså ikke har passeret konfirmationsalderen. Endvidere er det et krav at en gudmor/ -far skal være døbt.

Faddere: For at blive døbt som mindreårigt barn skal man have mindst 2 faddere og højst 5, hvoraf gudmor/-far også tæller med. De skal – ud over at fungere som øjenvidner – også give tilsagn om, at de, ”såfremt forældrene går bort før barnet kommer til skelalder” træde til og påse, at barnet oplæres i den kristne tro.

Man har således ikke skrevet et retsgyldigt børnetestamente, fordi man har fået barnet døbt, og sin søster skrevet ind i kirkebogen som gudmor/fadder. Det må man gøre andetsteds.

Faddere skal som minimum være døbt, og have passeret konfirmationsalderen.

Er man ikke mindreårig, skal der hverken faddere eller gudforældre til en barnedåb, - men der er krav om, at der skal være to vidner tilstede, - ud over dåbskandidaten og præsten.

Anmeld

14. maj 2010

Maja_4000

Når vi engang når så langt , vil jeg gerne have min lillebror til det .. Hvis han vil :b 
Ellers bliver det en af min kærestes brødre (: 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.