Hjælp til natte søvn af et 21 mdr barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29.790 visninger
13 svar
0 synes godt om
10. juni 2008

EliasNoah

Hej alle,

Jeg har brug for et godt råd af alle husmødre og naturligvis alle andre.

Vi har vores dejlige søn Elias på 21 mdr. Han sov først igennem da han var 15 mdr. Nu er han begyndt at vågne flere gange om natten igen.

Det er sket i en kort periode tidligere men stoppede ret hurtigt igen.

Nu vågner han op til 4 gange om natten, og kan været ret hysterisk en gang i mellem, men falder ret hurtigt i søvn hver gang. Vi bruger et ur hver gang han ikke falder i søvn første gang vi går ind til ham. Første gang han græder går vi ind, ligger ham ned og putter ham. Hvis han græder igen går vi ind og gør det samme efter hvert 2. min, så 3. min og dernæst 5 min. Vi taler ikke til ham og tænder heller ej noget lys, for han skal ikke tro det er morgen og der skal snakkes nu.

Det virker blot som en dum vane og Elias virker mere som om han tænker: "hov.. jeg skal lige vågne som jeg plejer og skrige lidt"?

Det er efterhånden ret hårdt og vi mangler et råd.(?)

Han sover fint om eftermiddagen og der er ingen problemer når han står op eller går i seng. Han står op på klokken, præcis kl. 5 og bliver lagt i seng kl 20 og nogen gange 20.30. Før er han simpelthen ikke træt. Hvis vi ligger ham i seng tidligere står han gerne og skriger og græder til kl 21 men ligger vi ham i seng mellen 20 og 20.30, falder han straks i søvn og får ikke en dårlig oplevelse.

Knus Camilla og Elias

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2008

Honningblomst

Hej Camilla... Og stakkels lille Elias...der er sket meget i hans liv med en ny lillebror, ny dagpleje osv og måske han bare har brug for jer...er han hjemme om dagen eller?? Jeg tænker måske han en periode har brug for at sove tæt ved jer...evt tage ham ind og sove hos jer når han vågner..han vågner jo ikke om natten for at genere jer. Læste en bog hvor der stod meget klogt, synes jeg og det ene var, at alle børn har en grund. Men hvad er Elias' grund??? I hvert fald synes jeg det er synd at sætte tider på hvor han får lov til at græde..han vil jo bare have en af jer tæt på og han er jo kun en bette lille mand. Her kan du læse lidt om fordelene ved ikke at sove alene, måske du kan bruge dem:http://www.netbaby.dk/artikler/veogvel/sovsam.asp Knus Eva...som helt sikkert hvis dte var mig, ville kramme ham rigtig meget og putte ham ind ved jer, his ikke han er der selvfølgelig...og hvor sover lillebror henne??? Ved jer??

Anmeld

10. juni 2008

SaNiNa

sover han i tremmeseng?

for nogle af vores venners datter hun ville heller ikke sove om natten og de kæmpede rigtig meget for hun skulle sove i sin ejen seng enden den lille kom (de er gravide igen) de tog så siden af seng så hun selv kunne komme ud af sengen og hun har sovet i den siden....

Knus Sanne

Anmeld

10. juni 2008

EliasNoah

Elias sov i vores seng til han var ret gammel og sov derefter inde hos os i lang tid i hans egen seng. Han begyndte at sove på sit eget værelse da han var omkring 16 mdr så jeg syntes egentlig at vi har "baby'et" ham i meget lang tid. Jeg forstår godt at han stadig har brug for os og jeg gør også alt hvad der står i min magt for at give ham kærlighed. Hele sidste uge har han været hjemme, så han bliver holdt hjemme og jeg henter ham tit før eller efter middags tid og har ham hjemme. Vi har et godt putte ritual med sang, knus, kram og putteri. Vi kan ikke se en fordel i at have ham inde på soveværelset mere samme med os, eftersom Noah også vågner et par gange om natten og græder og så kan vække Elias. De vil så kunne vække hinanden flere gange om natten. Selv hvis Elias ikke ville vågne af sig selv, så ville han vågne af Noah. Vi har faktisk kun rutiner herhjemme som vi kan mærke Elias trives med. Jeg tror han vil blive meget forvirret af at pludselig skulle sove samme med Mor, Far og Noah og yder mere blive vækket om natten af Noah. Jeg kan klart se fordelen i det, men hjemme hos os vil det ikke være den fordel. Han sover stadig i sin tremmeseng og elsker den.. Han elsker at blive lagt i seng og har ej prøvet at komme ud af den. Vi har overvejet en seng til ham, men sengehest, men så længe han trives i hans nuværende seng så vil vi ikke ødelægge det. Elias er ikke en meget følsom eller svag dreng. Han er meget stærk og kan klare meget. Ikke dermed at sige vi bare gør tingene uden at tænke på ham. Elias er klart vores først prioritet efter Noah er kommet, for han skal ikke føle at hans mor og far er taget fra ham. Han er aldrig sur eller tvær og det virker som om han har accepteret at Noah er her. Vi ville gerne baby'e ham om natten med knus og kram, og det er også forsøgt, men det ender blot med han er vågen meget længere normalt og vil ikke lægge sig til at sove igen, for det er jo mægtig hyggeligt. Jeg forstår godt at han ikke græder for at genere os, men vi kan mærke på ham at han sover dårligt om natten, når han vågner så ofte. Tit når han vågner er han faktisk næsten ikke vågen og er utrolig forvirret og ved ikke om han skal stå, sidde eller ligge så han vælter lidt rundt i sengen. Vi gør meget ud at hvis Noah sover at vi begge leger med ham og hvis Noah er vågen så har den ene Noah og den anden leger og putter med Elias. Når han vågner virker det ikke som om han er ked af det. Man kender jo sit barn og kan altid høre/mærke på gråden hvor alvorlig den er. Han gråd virker ikke alvorlig, blot mere irriteret.

Anmeld

10. juni 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hejsa..vi har haft samme problem, og vores løsning var at komme ham tidligere i seng. Også selv om han ikke er træt. Så nu kommer Jesse i seng ved 19 tiden, hvor det før var ved 19.30-20 tiden. Og det har hjulpet rigtig meget. Jo mere de sover, jo mere træt bliver de.

http://www.helse.dk/Default.aspx?ID=44&PID=25&News ID=5937

fik denne artikel af min dp-mor for noget tid siden og har lige fundet den på nettet til dig.

(H)

Anmeld

10. juni 2008

EliasNoah

Hej Jeanne,

Det var da et godt råd. Elias sover mellem 3 timer og 4 timer til middag i dagplejen. Skal han så stadig sove det?

Vores dp-mor vækker ham nogen gange når han har sovet i 3 timer, så jeg syntes han sover fint om eftermiddagen.

Jeg vil da helt klart forsøge at ligge ham tidligere i seng i aften og se hvordan det fungere de næste par nætter.

Men får han så ikke en dårlig oplevelse i sengen, når han ikke er så træt når han bliver lagt i seng?

Anmeld

10. juni 2008

Honningblomst

[citat][f][småt]EliasNoah skriver:[/småt][/f] Elias sov i vores seng til han var ret gammel og sov derefter inde hos os i lang tid i hans egen seng. Han begyndte at sove på sit eget værelse da han var omkring 16 mdr så jeg syntes egentlig at vi har "baby'et" ham i meget lang tid. Jeg forstår godt at han stadig har brug for os og jeg gør også alt hvad der står i min magt for at give ham kærlighed. Hele sidste uge har han været hjemme, så han bliver holdt hjemme og jeg henter ham tit før eller efter middags tid og har ham hjemme. Vi har et godt putte ritual med sang, knus, kram og putteri. Vi kan ikke se en fordel i at have ham inde på soveværelset mere samme med os, eftersom Noah også vågner et par gange om natten og græder og så kan vække Elias. De vil så kunne vække hinanden flere gange om natten. Selv hvis Elias ikke ville vågne af sig selv, så ville han vågne af Noah. Vi har faktisk kun rutiner herhjemme som vi kan mærke Elias trives med. Jeg tror han vil blive meget forvirret af at pludselig skulle sove samme med Mor, Far og Noah og yder mere blive vækket om natten af Noah. Jeg kan klart se fordelen i det, men hjemme hos os vil det ikke være den fordel. Han sover stadig i sin tremmeseng og elsker den.. Han elsker at blive lagt i seng og har ej prøvet at komme ud af den. Vi har overvejet en seng til ham, men sengehest, men så længe han trives i hans nuværende seng så vil vi ikke ødelægge det. Elias er ikke en meget følsom eller svag dreng. Han er meget stærk og kan klare meget. Ikke dermed at sige vi bare gør tingene uden at tænke på ham. Elias er klart vores først prioritet efter Noah er kommet, for han skal ikke føle at hans mor og far er taget fra ham. Han er aldrig sur eller tvær og det virker som om han har accepteret at Noah er her. Vi ville gerne baby'e ham om natten med knus og kram, og det er også forsøgt, men det ender blot med han er vågen meget længere normalt og vil ikke lægge sig til at sove igen, for det er jo mægtig hyggeligt. Jeg forstår godt at han ikke græder for at genere os, men vi kan mærke på ham at han sover dårligt om natten, når han vågner så ofte. Tit når han vågner er han faktisk næsten ikke vågen og er utrolig forvirret og ved ikke om han skal stå, sidde eller ligge så han vælter lidt rundt i sengen. Vi gør meget ud at hvis Noah sover at vi begge leger med ham og hvis Noah er vågen så har den ene Noah og den anden leger og putter med Elias. Når han vågner virker det ikke som om han er ked af det. Man kender jo sit barn og kan altid høre/mærke på gråden hvor alvorlig den er. Han gråd virker ikke alvorlig, blot mere irriteret. [/citat] Børns udvikling rykker jo hele tiden og deres behov ændres...det skal man jo huske...men hvad med at prøve at putte inde ved ham, så den der gør det bare lige siger shhhh og så sover han videre fordi I ved han er der. kan ikke frostå det der med at babye ham??? Mener du så også at voksne er babyer fordi de sover sammen om natten;o) Mennesker er socialevæsner og der er intet baby I at sove i nærheden af nogen man kender og er trygge ved. Herhjemme sover alle i samme rum og vi har aldrig haft natte bøvl eller kede børn...vågner Konrad, som han jo godt kan gøre, så bliver der lige sagt at mor er her og så er der ro... Knus Eva...som bare isger min mening nu du spørger og som vælger at handle andeerledes end jer..;o)

Anmeld

10. juni 2008

1977

Profilbillede for 1977
EliasNoah skriver:

Hej Jeanne,

Det var da et godt råd. Elias sover mellem 3 timer og 4 timer til middag i dagplejen. Skal han så stadig sove det?

Vores dp-mor vækker ham nogen gange når han har sovet i 3 timer, så jeg syntes han sover fint om eftermiddagen.

Jeg vil da helt klart forsøge at ligge ham tidligere i seng i aften og se hvordan det fungere de næste par nætter.

Men får han så ikke en dårlig oplevelse i sengen, når han ikke er så træt når han bliver lagt i seng?

Det er ikke sikkret han får en dårlig oplevelse. Det kan jo være at han bare ikke selv ved at han er træt. :P Nu ved jeg ikke hvad jeres putteritual er, men Jesse får den bog vi har læst eller et stykke legetøj med i seng. Så ligger han og hygger med det indtil han falder i søvn.

Børn har en fantasktisk evne til at holde sig vågen. Når de når et bestemt punkt, finder de lige en pose med energi frem igen, og så er de tippet over til at være overtrætte. Når vi har spist aftensmad har Jesse en hel ny engeri-kvote han mener skal bruges, men når han først kommer i seng, går det op for ham at han faktisk er træt :D

Jesse sov 2 lure indtil han var knap 2 år. Stod op kl 6 sov fra 9-10 og igen fra 13-14.30. Efter han er gået til en enkelt lur sover han fra 12.30 til 14.30-15. Måske din lille pode skal nøjes med 2-2,5 time om eftermiddagen? Jeg synes godt nok at 4 timer er længe, men det er jo individuelt fra barn til barn.

(H)

Anmeld

10. juni 2008

EliasNoah

Eva: tak for dine råd... de virker også rigtige gode, men i vores familie griber vi blot tingene anderledes an. Vi elsker vores børn og vil gøre alt for dem, men vi vil også gerne have voksen tid i vores eget værelse. Jeg kan bestemt godt se ideen i at sove sammen.

Jeanne: Jeg siger til vores dp at han skal sove mindre om eftermiddagen. Vil han så sove længere end til kl 5 om morgenen? Det lyder som en ide som passer rigtig godt til vores familie og til Elias. Han sover selvfølgelig så længe om eftermiddagen fordi han sover af pommeren til om natten.

Anmeld

12. juni 2008

EliasNoah

Jeanne skriver:

EliasNoah skriver:

Hej Jeanne,

Det er ikke sikkret han får en dårlig oplevelse. Det kan jo være at han bare ikke selv ved at han er træt. :P Nu ved jeg ikke hvad jeres putteritual er, men Jesse får den bog vi har læst eller et stykke legetøj med i seng. Så ligger han og hygger med det indtil han falder i søvn.

Børn har en fantasktisk evne til at holde sig vågen. Når de når et bestemt punkt, finder de lige en pose med energi frem igen, og så er de tippet over til at være overtrætte. Når vi har spist aftensmad har Jesse en hel ny engeri-kvote han mener skal bruges, men når han først kommer i seng, går det op for ham at han faktisk er træt :D

Jesse sov 2 lure indtil han var knap 2 år. Stod op kl 6 sov fra 9-10 og igen fra 13-14.30. Efter han er gået til en enkelt lur sover han fra 12.30 til 14.30-15. Måske din lille pode skal nøjes med 2-2,5 time om eftermiddagen? Jeg synes godt nok at 4 timer er længe, men det er jo individuelt fra barn til barn.

(H)

Hej Jeanne,

Jeg tog dit råd til mig. I går sov Elias kun 2½ time til middag. Han var sørme træt lige før aftensmaden. Efter mad og bad kom han i seng kl 19.15 og sov ca 19.30 uden skrig og skrål. Han har slet ikke være op i nat og sov endda til kl 6.30. Det har bare været mere end helt perfekt.

Tusind tak for rådet... DET VIRKER:D

knus Camilla

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.