Hmm...jeg tror det er meget et holdningsspørgsmål. Altså hvad er du som person mest til.
Selv tænkte jeg: min krop, mit barn, min fødsel og ville derfor gerne styre mest muligt selv. Jeg undersøgte meget om fødsler inden jeg skulle føde, og endte med at være meget aktiv under fødslen.
Jeg har en veninde der lige har født. Hun læste intet om fødsler inden. F.eks. vidste hun ikke engang at man skal åbne sig ca. 10 cm og det sker under de første veer, og at derefter kommer presseveerne og det er der barnet bliver presset ud. Hendes holdning var at jordmødre er professionelle, så når fødslen går igang, ringede hun bare til jordemoderen og sagde: Hva nu??? -og så var alt op til jordemoderen.
Det var et valg min veninde havde det rigtig godt med, et valg som jeg slet slet ikke ville kunne håndtere. Vi snakkede lidt om det, og jeg nævnte det med at der er jo 1000 forskellige syn på fødsler, og tænk hvis man fik en jordemoder der synes at en fødsel skulle være helt anderledes en den slags fødsel man gerne selv ville have? Dertil svarede hun blot: Jamen, jeg tager den fødsel som den vagthavende jordemoder synes jeg skal have.
Så selvom vores fødsel forløb meget meget forskelligt, så er vi begge glade for hvert vores valg og vi synes begge to at vi fik 'den bedste fødsel' i forhold til den anden.
Anmeld