hunde-barn"problem" - IVF????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

878 visninger
10 svar
0 synes godt om
9. juni 2008

heaven

hej ivf eller andre...

Håber du kan/vil give bud på løsning på et begyndende problem, inden det bliver alvor.
Har en blanding ml schæfer og labrador, 4,5 år... vi har haft RIGTIG RIGTIG mange "alene hjemmeproblemer" med hende de første 2 år og hun har været i clomicalm-behandling og vi har været omkring Lone Greva (meget anerkendt hundepsykolig i Århus), og få lagt handleplan. Den virkede bare perfekt, og alt har kørt indtil nu...

Problemet er hun er en rigtig dejlig, men også en usikker hund psykisk... hun kan ikke tåle at man hæver stemmen for meget, så kryber hun eller ørerne hænger osv.. og det er heldigvis ikke nødvendig ret tit.. hun er dygtig/klog og vi har stor glæde af mental-aktiviteter, og hun elsker at bruge sig selv i øvelserne... hun er lydig og meget glad og logrende.... og vil gøre alt for os..

Men som sagt er hun samtidig en usikker hund, og efter Lasse er begyndt at vise hende interesse og kravle efter hende, bliver hun så nemt stresset. Nu har jeg så hørt et par gange, at hun knurre af ham, og lægger an til at løft læben - hun advarer! Jeg stopper hende selvfølgelig, ved at sige " nej Zitta.." Men idag gøede hun af ham også, og det har hun aldrig gjort... og jeg kan tydeligt se på hende, at hun ved hun ikke må... Hun kigger på mig med det samme... Hun beder om hjælp.. Hun kan ikke lide når han vil pille hende på tærene, eller pludselig hiver hende i pelsen.... vi har så valgt at kurven er Zittas helle, samt vand-og madskål. Hvis han nærmer sig de ting, tager vi Lasse væk, og siger nej - det er Zittas. Men jeg kan jo ikke forhindre at han tit kravler efter hende...

Tror simpelthen det er fordi hun er usikker på ham og hans bevægelser, hvordan hjælper vi dem begge??

Jannie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2008

bette

puha den var svær..
hmm går lige i tænkeboks..

Anmeld

9. juni 2008

bette

hmm har kigget lidt på nettet efter det..
har engang læst en bog om det.. men kan sku ik huske hva der stod..

men har lige et link jeg lige smider til dig.. kommer måske med mere
http://www.shetla.dk/selvtillid.html

Anmeld

9. juni 2008

bette

du kunne også prøve den her metode..

sæt dig på gulvet med lasse, hav nogle lækre godbidder på dig i en lille pose eller lign.. eller bare nogle du kan have i hånden..

du skal så kalde på hunden og når den kommer får den en godbid.
så kan du gå videre til at lasse måske skal røre den lidt eller hvis hunden evt snuser til lasse så beløn den straks.
det tager selvfølgelig tid, men tror det handler om at hunden skal vende sig til at lasse ikke udgør nogen trussel.. og du kan jo ikke bede lasse om at lade hunden være hele tiden.. men når du så har gjort det nogle gange og du evt kan få hunden til at ligge sig ved siden af jer.. eller lign. mens du roser hunden.. og lasse så lidt efter lidt kan komme til at røre hunden lidt.. igen ros den med en godbid eller din stemme..
tror hunden skal vendes blidt til ham.. specielt når ´den er så usikker.

den viser jo en masse signaler om at den helst ikke vil have det.. men det forstår lasse jo ikke..
har den evt et rum hvor den kan være i fred eller en have den kan være i hvor lasse ikke hele tiden kan komme til den?

Anmeld

9. juni 2008

bette

nu ved jeg ikke hvor mange komandoer din hund kan..
men hundetræning styrker også hundes selvtillid..

evt noget mental træning.. søge eller løse nogle opgaver..
eller måske agiliti?

Anmeld

9. juni 2008

heaven

hey bettemouse:P

tak for alle dine indput - desværre gør vi alt det du foreslår...... vi kunne dog gøre mere ud af at lokke dem sammen, men vi giver f.eks lasse små godbider i flad hånd, som hunden så tager - uden problemer.... og vi træner mental øvelser med hende hver dag, hun får sjældent serveret sin mad i skålen - det foregår på græsplænen osv osv... og det er nemlig selvtillid det handler om, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, og vil gerne tage tingene i opløbet.

Zitta har "helle" sin sin kurv, og ved hendes mad - og vandskål. Her fjerner vi Lasse, så snart han nærmer sig og siger "nej, det er Zittas"..

Agillity (ordbog, tak??) er udelukket pga mistanke om hd (ved dog ikke hvilken grad)- vi har prøvet, men hun haltede altid det meste af dagen efter, når vi havde været til træning... hrum...

håber der er nogle, der har et andet guldkorn, men 1000 tak for alle dine indput, og skriv endelig, hvis du kommer på mere;)

Jannie

Anmeld

9. juni 2008

bette

heaven skriver:

tak for alle dine indput - desværre gør vi alt det du foreslår...... vi kunne dog gøre mere ud af at lokke dem sammen, men vi giver f.eks lasse små godbider i flad hånd, som hunden så tager - uden problemer.... og vi træner mental øvelser med hende hver dag, hun får sjældent serveret sin mad i skålen - det foregår på græsplænen osv osv... og det er nemlig selvtillid det handler om, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, og vil gerne tage tingene i opløbet.

Zitta har "helle" sin sin kurv, og ved hendes mad - og vandskål. Her fjerner vi Lasse, så snart han nærmer sig og siger "nej, det er Zittas"..

Agillity (ordbog, tak??) er udelukket pga mistanke om hd (ved dog ikke hvilken grad)- vi har prøvet, men hun haltede altid det meste af dagen efter, når vi havde været til træning... hrum...

håber der er nogle, der har et andet guldkorn, men 1000 tak for alle dine indput, og skriv endelig, hvis du kommer på mere;)

Jannie

hehe jeg prøvede da:D jeps agility er det der hvor de skal springe over spring og igennem tundler osv.

held og lykke med det..

Anmeld

9. juni 2008

heaven

bettemouse skriver:

heaven skriver:

Jannie

hehe jeg prøvede da:D jeps agility er det der hvor de skal springe over spring og igennem tundler osv.

held og lykke med det..

TAK TAK, håber at f.eks ivf logger på, og kommer med et par guldkorn... nu må vi se;)

Jannie

Anmeld

10. juni 2008

heaven

op:P

Anmeld

10. juni 2008

ivfmarie

Ok... jeg er her nu.. men desværre kun i kort tid - har travlt på job, men middagspausen er trods alt hellig! Læste du mon det indlæg jeg skrev til Hunni-musen inden de kom af med Line? Jeg vil anbefale jer at følge samme model - men det er jo I også allerede igang med. Men ellers kommer her lidt flere tanker... Zitta lyder lidt som vores gamle hund - han brød sig ikke om børnene, og hvis de kom for tæt på var hans reaktion samme som Zitta's. I skal acceptere hvad det er Zitta siger:"Jeg kan ikke forstå hvad Lasse siger, og han gør mig bange", og derfor tror jeg ikke løsningen ligger i at "tvinge" dem sammen - det vil skabe en større konflikt. Zitta vil gøre som hun bliver bedt om fordi hun er lydig - men hun lærer ikke at forstå Lasse - og bliver derfor ikke tryg ved ham. Jeg tror I skal prøve at få Lasse til at "glemme" hende - altså han skal slet ikke finde hende spændende. Når deres veje mødes skal I bare nedtone situationen - snak i roligt stemmeleje og fortæl Zitta at hun ikke gør noget forkert, og afled samtidig Lasses opmærksomhed, så han aldrig "får held" med at skabe en masse tumult i nærheden af hunden. Lasse skal bare ha den opfattelse at hunden er røvkedelig. Inden længe vil de ikke reagere på hinanden, men bare forstå at leve fredeligt sammen under samme tag. Selvfølgelig at det en hver hunde/børne-families drøm at unger og hund kan sove arm i arm (pote) og lege fra morgen til aften. Men sådan er det desværre bare ikke altid, og så er løsningen at få alle parter til acceptere hinanden i stille sameksistens (sikke et flot ord(C)) Ups... det var den middagspause - må smutte igen. Skriv endelig igen Knus og "pøj pøj" Marie - selvudnævnt hundeterapeut ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.