Vi havde ikke fortalt til vores familie inden vi begyndte i behandling at vi prøvede og min mor troede stadig jeg var på p-piller, men når man starter i behandling er det altså bare virkelig en lettelse at fortælle det til familie og venner.
Hele min klasse ved det også og jeg fortæller det gerne til folk jeg møder, for så snart man siger man har hus og været sammen med kæresten i 5 år kommer kommentaren "nååå, så må det snart være tid til nogle børn" og der kan jeg bare ikke lade vær med at fortælle folk at vi såment prøver og at live nogle gange ikke er så let som man ønsker det og fortælle at det altså er pisse hårdt ikke at kunne blive mor. Jeg har kun mødt forstående ord og interesse når jeg har snakket med folk og hvad folk siger bag min ryg er jeg ret ligeglad med - jeg fortælle det for min egen skyld og så er jeg fri for at høre flere kommentarer.
Udover det er det rart at familie og venner ved hvorfor man nogle gange er hormonsyg, er ked af det ved mens eller hvordan man nu reagere. Jeg har dog måtte sige til min mor at hun skulle bakke lidt ud da jeg følte hun ville begynde at vide for meget om hvornår jeg var til scanning, hvor vi blev insemineret og sådan - helt sikkert kun af ren omsorg og interesse, men det var bare for meget for mig, så de ved ikke hvornår testdag er og hvordan og hvorledes. De ved vi er i behandling og den dag testen er positiv skal de nok få det af vide.
Med hensyn til hvordan vi fortalte det så ringede jeg til min mor og sagde det over telefonen, virkelig grænse overskridende, men en fin nok måde at sige det - kunne sagtens have fundet på at send en mail istedet. Med svigerne var vi nede og spise hos mandens mor og han sagde så "det kan godt være du skal være farmor en dag snart" og så forklarede vi hvorfor.
Anmeld