At fortælle om behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.051 visninger
15 svar
0 synes godt om
26. april 2010

otlitrom

Så er der lige tråd nummer 738 fra min side.. Spørgsmålene melder sig nu, med 30 dage til start!

Hvordan fortalte I Jeres familier om behandling? Hvis ikke I har fortalt det, hvorfor ikke?

Kom med en masse for og imod-tanker

Vi har snakket om det herhjemme, og vi ved ikke helt hvad vi skal synes, eller hvordan vi tager hul på bylden.. Det er et sårbart emne at komme ind på overfor familie og venner...

Håber I vil dele..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2010

oo

jeg startede med at sige det til min mor og mine søskende og mine venner (og Sørens venner). Søren fortalte sine søskende det (hans forældre er døde).

da jeg så blev gravid og vi mistede og jeg havde det helt ad helvedes til, og vi skulle starte op igen i behandling, der valgte jeg at fortælle det til min moster og til min mormor også. min mormor blev bare rigtig ked af det, hun kan slet ikke have når ting er "uretfærdige" og hun synes jo bare jeg skulle være moar min moster sagde jeg det til fordi jeg synes min mor havde meget svært ved at forstå hvor ondt det hele gjorde på mig, og jeg vidste at min moster har tre meget nære veninder der alle har kæmpet for at få børn (den ene valgte at adoptere efter 1 runde behandling fordi hun ikke ville udsætte sig selv for det mere, den anden fik to børn ved behandling og den 3. har fået et barn naturligt men aborteret op imod 10 gange efterfølgende), og jeg håbede hun ligesom kunne snakke med min mor om hvad jeg gik igennem. hvilket jeg tror hun har gjort, for min mor blev meget hurtigt meget anderledes i sin opfattelse af situationen!

Sørens søskende er jo nordjyder og de kan ikke rigtig lide at tale alt for åbent og ærligt om tingene, og så har han også et spøjst forhold til dem (de er jo en del ældre end ham), så de har ikke rigtig været til nogen hjælp overhovedet. men fred være med det!

jeg har været rigtig glad for at vi endte med at være åbne omkring hvad vi gik igennem, for det gjorde det lettere at sige "jeg kan ikke lige tage telefonen lige nu", når man havde det skidt eller "nej, I kan ikke komme besøg den weekend om 6 uger" fordi man vidste man skulle insemineres. det har også været lettere at få lov til bare at tudbrøle i armene på en god veninde eller en søster når det hele blev for meget og så skulle man ikke forklarer sig.

jeg blev RIGTIG glad for at vi havde været åbne omkring det i efteråret da en af Sørens venner var på besøg. ham og hans kæreste var blevet gift i foråret og jeg spurgte om de så ville have børn, hvortil han svarede "ja, vi vil gerne, men børn kommer jo ikke bare fordi man vil have dem.....men det ved I jo alt om", og ja, det gjorde vi jo! nogle måneder efter ringede han og snakkede i lang tid med Søren fordi de nu skulle i behandling og da de var her nu i påsken så kunne jeg snakke med hans kæreste på en helt anden måde (jeg har altid følt mig lidt underlig tilpas med hende, selvom hun er enormt sød). Hun havde rigtig meget brug for at snakke om hele deres situation og behandlingerne og så videre og vi havde jo en hel masse erfaring og viden som de kunne bruge

såe....jeg har været glad for at jeg endte med at være ærlig. men jeg kan godt forstå at det er svært hvis man ved/tror at der er nogen der ikke vil støtte en!!

Anmeld

26. april 2010

otlitrom

Jeg frygter at der er nogen der ikke vil støtte og sige "sikke noget pjat, i er unge, det kommer nok"... Men jeg er SÅ træt af den kommentar! Efter 4½ år sammen synes jeg det er naturligt at tænke på børn og videre fremtid.. Desværre er alle ikke enige..

Jeg har en meget følsom far. Og derfor er det meget svært at sige det til ham face 2 face.. Og jeg aner ikke, hvordan han vil reagere. Men kan sige han er lidt nordjysk af natur. Den slags taler man ikke om! Jeg ved dog også der ligger en stor sorg forbundet med behandling, da han og min mor også kæmpede i mange år for at give mig en søskende.. Så jeg frygter at hælde salt i et gammelt sår.. Min mor skal ikke vide noget, da hun ikke er en del af mit liv..

På den anden side har jeg netop brug for støtten, hvis det ender galt, hormonerne er hårde, jeg ikke kan komme på besøg pga. scanning og alt muligt andet..

Vil det være fuldstændig latterligt at skrive et brev? Fortælle det hele på skrift? Jeg tænker det måske er det nemmeste for mig. Så kan jeg overveje mine ord, i stedet for at komme med en klodset udmelding. Og han har tid til at summe, inden han reagerer...??

Svigerfamilien tør jeg slet ikke tænke på.. De giver sikkert mig skylden for barnløsheden.. Men det er ikke nogens skyld!! Og det er ikke noget skam.. Men det er tabu..

Anmeld

26. april 2010

MM1987

Vi har fortalt det...

Først ville jeg slet ikke fortælle det til nogen, men det holdte ikke længe, jeg havde brug for at dele det og jeg havde også brug for at de var lidt ekstra forstående...

I starten var jeg meget glad for det, fordi det hjalp at få snakket om det og jeg havde brug for at dele det.

Nu - der fortryde jeg lidt, eller de må gerne vide det jeg har bare sagt at jeg ikke vil have de spørger mere, vi skal nok fortælle når der er noget at fortælle. Det blev for meget for mig da min svigermor spurgte (i nærvær af flere andre) "har du så din menstruation nu?" - først tænkte jeg WHAT!?! - men nååhh jo det deler vi jo - men ikke mere...

Fortæl dem det hvis du føler for det...

Og kom endelig med alle spørgsmålene - det er helt sjovt at være den der svarer

Anmeld

26. april 2010

oo

kitty skriver:

Jeg frygter at der er nogen der ikke vil støtte og sige "sikke noget pjat, i er unge, det kommer nok"... Men jeg er SÅ træt af den kommentar! Efter 4½ år sammen synes jeg det er naturligt at tænke på børn og videre fremtid.. Desværre er alle ikke enige..

Jeg har en meget følsom far. Og derfor er det meget svært at sige det til ham face 2 face.. Og jeg aner ikke, hvordan han vil reagere. Men kan sige han er lidt nordjysk af natur. Den slags taler man ikke om! Jeg ved dog også der ligger en stor sorg forbundet med behandling, da han og min mor også kæmpede i mange år for at give mig en søskende.. Så jeg frygter at hælde salt i et gammelt sår.. Min mor skal ikke vide noget, da hun ikke er en del af mit liv..

På den anden side har jeg netop brug for støtten, hvis det ender galt, hormonerne er hårde, jeg ikke kan komme på besøg pga. scanning og alt muligt andet..

Vil det være fuldstændig latterligt at skrive et brev? Fortælle det hele på skrift? Jeg tænker det måske er det nemmeste for mig. Så kan jeg overveje mine ord, i stedet for at komme med en klodset udmelding. Og han har tid til at summe, inden han reagerer...??

Svigerfamilien tør jeg slet ikke tænke på.. De giver sikkert mig skylden for barnløsheden.. Men det er ikke nogens skyld!! Og det er ikke noget skam.. Men det er tabu..

jeg har brugt emails rigtig rigtig meget i den her forbindelse. mest fordi jeg selv har svært ved at snakke om det uden at blive ked af det og så får jeg ikke sagt tingene ordentligt hvis jeg sidder og hyler imens jeg skrev både en mail til min moster og til min mormor, og i 2009 har jeg skrevet MEGET med både min mor og mine søstre og mine veninder. det har været lettere for alle, tror jeg, fordi de også kunne skrive nogle ting som de havde svært ved at sige eller spørge om

Anmeld

26. april 2010

otlitrom

Tjuhl skriver:

jeg har brugt emails rigtig rigtig meget i den her forbindelse. mest fordi jeg selv har svært ved at snakke om det uden at blive ked af det og så får jeg ikke sagt tingene ordentligt hvis jeg sidder og hyler imens jeg skrev både en mail til min moster og til min mormor, og i 2009 har jeg skrevet MEGET med både min mor og mine søstre og mine veninder. det har været lettere for alle, tror jeg, fordi de også kunne skrive nogle ting som de havde svært ved at sige eller spørge om

Det var jo lige det svar jeg ledte efter

Ej pjat, men ja.. Det er jo lidt de tanker jeg sidder med.. At det er nemmere at være åben på skift..

Tak!

Anmeld

26. april 2010

otlitrom

Mia Maia skriver:

Vi har fortalt det...

Først ville jeg slet ikke fortælle det til nogen, men det holdte ikke længe, jeg havde brug for at dele det og jeg havde også brug for at de var lidt ekstra forstående...

I starten var jeg meget glad for det, fordi det hjalp at få snakket om det og jeg havde brug for at dele det.

Nu - der fortryde jeg lidt, eller de må gerne vide det jeg har bare sagt at jeg ikke vil have de spørger mere, vi skal nok fortælle når der er noget at fortælle. Det blev for meget for mig da min svigermor spurgte (i nærvær af flere andre) "har du så din menstruation nu?" - først tænkte jeg WHAT!?! - men nååhh jo det deler vi jo - men ikke mere...

Fortæl dem det hvis du føler for det...

Og kom endelig med alle spørgsmålene - det er helt sjovt at være den der svarer

Den mens-kommentar gjorde mig lige helt paf.. Så føler man lidt det giver bagslag, ikke?

Jeg tror ikke vi fortæller det til alle og enhver. Jeg har bare et anstrengt til min svigermor, som er lige så åbenmundet som Ekstra Bladet. Så er bange for, hvis hun ved det, at alle andre så også ved det.

øv, jeg synes det er lidt svært.. Er typen der tænker aaaalt for meget over tingene, og frygter meget at komme til at fortryde bagefter... Altså, at jeg fortalte det..

Anmeld

26. april 2010

MM1987

kitty skriver:

Den mens-kommentar gjorde mig lige helt paf.. Så føler man lidt det giver bagslag, ikke?

Jeg tror ikke vi fortæller det til alle og enhver. Jeg har bare et anstrengt til min svigermor, som er lige så åbenmundet som Ekstra Bladet. Så er bange for, hvis hun ved det, at alle andre så også ved det.

øv, jeg synes det er lidt svært.. Er typen der tænker aaaalt for meget over tingene, og frygter meget at komme til at fortryde bagefter... Altså, at jeg fortalte det..

Ja, det var også den der gjorde at jeg tog vores åbenhed op til overvejelse...

Så nu ved de vi er i behandling, men vi fortæller kun når vi selv har lyst - de har lovet ikke at spørge...

Hele min klasse ved det faktisk også - det havde jeg ikke regnet med, men undskyldningerne blev bare for mange, og da jeg havde sagt det til nogen, ville jeg hellere have det var noget jeg var åben om end at det var noget der blev sladret om. Men de spørger slet ikke - 1. de går nok ikke så højt op i det 2. så er de meget søde og vil ikke sige noget forkert...

Det nemmeste er at være åben om det - så kan folk spørge de hvis de synes og du skal ikke finde på alle mulige undskyldninger - men det har selvfølgelig en pris - at folk ved noget meget privat om jer...

Jeg tror ikke du kommer til at fortryde det - du kan fortælle det efterhånden som du møder folk og det har en sammenhæng... 

Men jeg kan godt forstå dine bekymringer - det kan godt være det er en god ide med et brev til far og til din svigermor - hmm hvis du fortæller hende det skal du være klar til at være åben med det - så det ikke bliver noget der bliver sladret om...

Jeg er sikker på det fylder mindre for dig når du har fortalt det, end når du skal gå og holde det "hemmeligt"...

Anmeld

26. april 2010

otlitrom

Mia Maia skriver:

Jeg er sikker på det fylder mindre for dig når du har fortalt det, end når du skal gå og holde det "hemmeligt"...

Jeg tror du har ret.. Det er nok også derfor snakken er faldet på det mene lige for tiden..

Kæresten har selvfølgelig også brug for støtte, det er heller ikke nemt for ham. Og jeg aner ærlig talt ikke hvem han taler med.. Frygter at der ikke er nogen, og det må være hårdt. Måske det vil lette det for ham, hvis han fik det fortalt.

Jeg tror jeg vil sætte mig og skrive et brev.. Om jeg sender det ved jeg ikke, men om ikke andet, så får jeg tankerne på papir..

Anmeld

26. april 2010

MM1987

kitty skriver:

Jeg tror du har ret.. Det er nok også derfor snakken er faldet på det mene lige for tiden..

Kæresten har selvfølgelig også brug for støtte, det er heller ikke nemt for ham. Og jeg aner ærlig talt ikke hvem han taler med.. Frygter at der ikke er nogen, og det må være hårdt. Måske det vil lette det for ham, hvis han fik det fortalt.

Jeg tror jeg vil sætte mig og skrive et brev.. Om jeg sender det ved jeg ikke, men om ikke andet, så får jeg tankerne på papir..

Det tænker jeg også tit over - altså hvem de snakker med...

Og jeg ved det har været rart for Jan at fortælle hans forældre det...

Det lyder som en god ide, og når du først for følelserne ned på papir bliver det nemmere at tage beslutningen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.