Fødsel på kontrakt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2010

Pige2009

Bayze skriver:

Nu har jeg ikke lige læst hvad der gemmer sig under linkene, men vil helt klart gøre det for jeg synes det er ret spændende hvad der rører sig på området. Men jeg har hørt om disse fødselskontrakter, men tror jeg personligt er meget mere til de mere fleksible "fødselsønsker". Altså hvor man har en god dialog med jordemoren så hun kender til de overvejelser og ønsker man har inden man går ind til fødslen. Og så er der jo 100 ting under en fødsel der kan gøre at man ombestemmer sig undervejs. Fx kan det være man ønsker at føde uden smertelindring, men fødslens forløb alligevel fører til at man beder om en epidural. Omvendt forestiller jeg mig at det kan være man har en god fødsel der skrider frem og man kan arbejde med veerne, og så kan det være man slet ikke er indstillet på kejsersnit alligevel efter x antal timer, selvom det er blevet nedfældet i en kontrakt. jeg synes en kontrakt virker alt for "stiv" og kan bedre lide tanken om at gå fleksibelt ind til fødslen med nogle overvejelser og ønsker i forhold til indgreb osv. som man så har en dialog med jordemoren om undervejs.

Men det er jo bare mig personligt. Hvis nogle kvinder føler sig mere trygge og derved får bedre fødselsforløb med en kontrakt i ryggen, ja, så synes jeg det er fint. Jeg synes ikke man kan tale om den "rigtige måde" at føde på for os alle sammen, kun hvad der er rigtigt for den enkelte

Tror vist også lige du skal læse artiklerne om emnet inden du siger mere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2010

Pige2009

mariamiss6 skriver:

Ååååååårk jeg kunne snakke om mine fødsler i timevis.... For det var fandmer sejt begge gange - pyhaaaaa.... især den hurtige var ved at tage livet af mig... med den første havde jeg da tid til langsomt at vende mig til smerterne. hvor med nummer to, var det som om der sprang bomber omkring mig, og jeg havde nada kontrol, what so ever

Eller altså, lidt kontrol må jeg da have haft, når nu jeg kunne forhindre den der bowlingkugle i at komme længere end halvvejs ud, i hvert fald i en halv time... min jordemoder var simpelthen så skæg - hold nu kæft hvor hun jublede overmin nemme fødsel

Selvom min fødsel gik hurtigt, følte jeg nu heller ikke jeg havde kontrol over min krop, hvilket egentlig var det mest skræmmende. Især for en max kontrolfreak som mig

Anmeld

20. april 2010

dorthemus

Så godt indslaget i tv i går...og fik tænkt hmmm  Det er ikke noget for mig...har svært ved at se hvad fødsel og kontrakter har at gøre med hinanden.

Når det så er sagt, så kan det måske være en god idé for de kvinder der er meget bange og som ellers ville have valgt kejsersnit fra starten.

Anmeld

20. april 2010

Bayze

Baagøe skriver:

Tror vist også lige du skal læse artiklerne om emnet inden du siger mere

Hhmm, hvad tænker du?

Læste nemlig artiklerne lige umiddelbart efter og synes stadig mit indlæg svarer fint til mine tanker omkring det med fødsel på kontrakt.

Jeg tillod mig at forholde mig til dit spørgsmål uden først at have læst artiklerne, da jeg netop har læst om det tidligere. Men derfor kan du da have ret i at det måske burde have været gjort i den omvendte rækkefølge

Men det lyder på dig som om du synes jeg har svaret helt hen i skoven, hvor er det du synes jeg er galt på den?

Anmeld

20. april 2010

Honningblomst

Jeg synes da idéen er god og det kan sikkert være med til at der bliver lavet færre kejsersnit...jeg blev selv tilbudt en sådan men jeg ville ikke føde selv...så takkede nej.

Anmeld

20. april 2010

Bayze

MariaJ skriver:

Jeg synes det grænser til det uforsvarlige. Hvis jeg havde været personale på en fødegang ville jeg i hvert fald føle det meget ubehageligt at skulle forholde mig til en på forhånd nedskreven kontrakt og ikke til det jeg ville vurdere som fagligt bedst i en given situation.

Skal dog siges at jeg ikke har læst links'ene, men bare vurderet ud fra det der står i tråden her. Der må vel næsten være en bagdør, hvor personalet kan omgå kontrakten hvis det vurderes nødvendigt.

Jo, der er en bagdør, var jeg også lettet over at konstatere. Citat:

- Aftalen er dog alene moralsk forpligtende; juridisk set er lægen selvfølgelig underlagt lægelovens bestemmelser og har det endelige ansvar. Men det er vigtigt for os at det fremgår, at der er foregået en længere dialog forud for kvindens valg og afdelingens tilsagn, siger Morten Lebech.

Anmeld

20. april 2010

LISBETH:-)

Jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke har læst artiklerne, ej hellere alle svar i denne debat.

Men jeg er selv blevet tilbudt en fødselskontrakt på Nykøbing F. sygehus. Jeg er kun blevet tilbudt det da jeg skal have kejsersnit på moderens ønske, og fødselskontrakten er en af de måder/midler de bruger for at tale en fra et kejsersnit. Jeg har dog af mange forskellige årsager, takket pænt nej og holdt fast i mit kejsersnit som jeg skal have om præcis 5 uger. Jeg synes det er en rigtig god ide, for de kvinder der så kan føle sig trygge ved at føde alm. med en kontrakt i hånden og derved undgå kejsersnit.

Jeg har dog valgt at holde fast da min datter var næsten død ved sidste fødsel, pga. personale mangel og en masse menneskelige fejl. Dette kan man jo ikke undgå ved at lave en kontrakt :-(

Lisbeth

Anmeld

20. april 2010

Pige2009

Bayze skriver:

Hhmm, hvad tænker du?

Læste nemlig artiklerne lige umiddelbart efter og synes stadig mit indlæg svarer fint til mine tanker omkring det med fødsel på kontrakt.

Jeg tillod mig at forholde mig til dit spørgsmål uden først at have læst artiklerne, da jeg netop har læst om det tidligere. Men derfor kan du da have ret i at det måske burde have været gjort i den omvendte rækkefølge

Men det lyder på dig som om du synes jeg har svaret helt hen i skoven, hvor er det du synes jeg er galt på den?

Nej, nej. Det var nu ikke sådan ment Jeg tolker det bare sådan, at selvom man har indgået en kontrakt, så er det jo egentlig i bund og grund det samme som fødselsønsker. Jeg tænker her på, at man vel aldrig kan blive dårligere stillet, selvom man har indgået en kontrakt

Sådan som jeg læser det, er det vel i grunden ikke andet end en liste med ønsker, som man så er sikker på at få opfyldt, hvis man indgår kontrakten...? Eller? Hvordan læser du det?

Anmeld

20. april 2010

Bayze

Baagøe skriver:

Nej, nej. Det var nu ikke sådan ment Jeg tolker det bare sådan, at selvom man har indgået en kontrakt, så er det jo egentlig i bund og grund det samme som fødselsønsker. Jeg tænker her på, at man vel aldrig kan blive dårligere stillet, selvom man har indgået en kontrakt

Sådan som jeg læser det, er det vel i grunden ikke andet end en liste med ønsker, som man så er sikker på at få opfyldt, hvis man indgår kontrakten...? Eller? Hvordan læser du det?

Ha ha Læste det virkelig sådan at du syntes jeg var fuldstændig ude i hampen i min besvarelse

Jeg synes du har meget ret i at der ikke er langt fra det man nu kalder for kontrakt og det man andre steder kalder for en ønskeliste. Ingen er jo bundet af denne kontrakt - hverken lægen der i sidste ende har ansvaret for hvilke indgreb/ikke indgreb der bliver besluttet og foretaget, men selvfølgelig heller ikke den fødende, som man må formode undervejs har lov til at fravælge det kejsersnit som ellers var aftalt i kontrakten. I virkeligheden er "aftale" nok et mere rammende udtryk. Men for de kvinder der har haft en dårlig fødselsoplevelse, kan det nok godt spille en rolle at dialogen med fagprsonalet mere har karakter af noget skriftligt aftalt og noget "de er lovet" fremfor bare en snak om hvad man godt kunne tænke sig. Så derfor kan det sproglige, altså indførelsen af en decideret kontrakt (selvom den ikke rigtig er det) måske godt spille en afgørende rolle. Og som nævnt i mit tidligere inspark, så synes jeg kun det er godt hvis det giver flere kvinder øget tryghed i forhold til fødslen 

Anmeld

20. april 2010

Pige2009

Bayze skriver:

Ha ha Læste det virkelig sådan at du syntes jeg var fuldstændig ude i hampen i min besvarelse

Jeg synes du har meget ret i at der ikke er langt fra det man nu kalder for kontrakt og det man andre steder kalder for en ønskeliste. Ingen er jo bundet af denne kontrakt - hverken lægen der i sidste ende har ansvaret for hvilke indgreb/ikke indgreb der bliver besluttet og foretaget, men selvfølgelig heller ikke den fødende, som man må formode undervejs har lov til at fravælge det kejsersnit som ellers var aftalt i kontrakten. I virkeligheden er "aftale" nok et mere rammende udtryk. Men for de kvinder der har haft en dårlig fødselsoplevelse, kan det nok godt spille en rolle at dialogen med fagprsonalet mere har karakter af noget skriftligt aftalt og noget "de er lovet" fremfor bare en snak om hvad man godt kunne tænke sig. Så derfor kan det sproglige, altså indførelsen af en decideret kontrakt (selvom den ikke rigtig er det) måske godt spille en afgørende rolle. Og som nævnt i mit tidligere inspark, så synes jeg kun det er godt hvis det giver flere kvinder øget tryghed i forhold til fødslen 

Kan egentlig godt se, min formulering kunne misforstås Sorry.

Det er som du skriver egentlig også min konklusion. Jeg tænker også, at målgruppen er førstegangsfødende, som er nervøse og usikre på selv forløbet osv. under fødslen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.