Fødsel på kontrakt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2010

Dansker i England

Jeg synes, folk skal have lov til at tage i mod det, hvis de onsker, men jeg ville aldrig skrive en saadan kontrakt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2010

mariamiss6

Dansker i England skriver:

Jeg synes, folk skal have lov til at tage i mod det, hvis de onsker, men jeg ville aldrig skrive en saadan kontrakt.

Det ville jeg heller aldrig nogen sinde gøre....

Hvis jeg skal have flere børn, så hænger jeg gerne i med smerterne, så længe det ser ud til at have en snarlig ende

min første fødsel varede 1½ døgn fra første ve, til baby i armene, og jeg synes selv jeg klarede det fint - kom da helskindet og utraumatiseret igennem de sidste 2½ time med presseveer, så jeg tør godt igen (selvom jeg da selvfølgelig ville håbe på en hurtig fødsel i stedet for hehe)

2. gang gik der under 5 timer fra absolut start til baby i armene, så det var jo en helt anden oplevelse end første gang. og på sin vis en noget hårdere kamp, fordi jeg endte med at forsøge at undgå at føde, i stedet for at SKULLE føde... (baby skulle jo helst ikke så gerne komme i bilen, på vejen vel). Så da jeg kom ind på sygehuset var det lige før jeg bare råbte GRIB! og så var vi færdige... (7minutter fra ankomst til fødslen var overstået - rødhåret stædighed længe leve )

Men begge mine fødsler var da til at holde ud og komme igennem (trods diverse eder og forbandelser undervejs) så jeg gjorde det gerne igen.... og endda gerne KUN for at undgå kejsersnit - det vil jeg helst ikke opleve...

Anmeld

19. april 2010

Pige2009

mariamiss6 skriver:

Hvis jeg skal have flere børn, så hænger jeg gerne i med smerterne, så længe det ser ud til at have en snarlig ende

min første fødsel varede 1½ døgn fra første ve, til baby i armene, og jeg synes selv jeg klarede det fint - kom da helskindet og utraumatiseret igennem de sidste 2½ time med presseveer, så jeg tør godt igen (selvom jeg da selvfølgelig ville håbe på en hurtig fødsel i stedet for hehe)

2. gang gik der under 5 timer fra absolut start til baby i armene, så det var jo en helt anden oplevelse end første gang. og på sin vis en noget hårdere kamp, fordi jeg endte med at forsøge at undgå at føde, i stedet for at SKULLE føde... (baby skulle jo helst ikke så gerne komme i bilen, på vejen vel). Så da jeg kom ind på sygehuset var det lige før jeg bare råbte GRIB! og så var vi færdige... (7minutter fra ankomst til fødslen var overstået - rødhåret stædighed længe leve )

Men begge mine fødsler var da til at holde ud og komme igennem (trods diverse eder og forbandelser undervejs) så jeg gjorde det gerne igen.... og endda gerne KUN for at undgå kejsersnit - det vil jeg helst ikke opleve...

Sådan har jeg det også. Min fødsel varede under 6 timer fra første ve til baby og det var ikke noget at tale om

Anmeld

19. april 2010

mariamiss6

Baagøe skriver:

Sådan har jeg det også. Min fødsel varede under 6 timer fra første ve til baby og det var ikke noget at tale om

Ååååååårk jeg kunne snakke om mine fødsler i timevis.... For det var fandmer sejt begge gange - pyhaaaaa.... især den hurtige var ved at tage livet af mig... med den første havde jeg da tid til langsomt at vende mig til smerterne. hvor med nummer to, var det som om der sprang bomber omkring mig, og jeg havde nada kontrol, what so ever

Eller altså, lidt kontrol må jeg da have haft, når nu jeg kunne forhindre den der bowlingkugle i at komme længere end halvvejs ud, i hvert fald i en halv time... min jordemoder var simpelthen så skæg - hold nu kæft hvor hun jublede overmin nemme fødsel

Anmeld

19. april 2010

Bayze

Baagøe skriver:

Ser lige TV2 og om at det er muligt at indgå en fødselskontrakt Det er åbenbart ikke et nyt begreb, men er der nogen der har hørt om det?

Se bl.a. disse artikler:
http://www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp?page=1498

http://www.jordemoderforeningen.dk/index.dsp?page=4662

http://www.berlingske.dk/danmark/kontrakt-skal-give-trygge-foedsler

K.h. Linda

Nu har jeg ikke lige læst hvad der gemmer sig under linkene, men vil helt klart gøre det for jeg synes det er ret spændende hvad der rører sig på området. Men jeg har hørt om disse fødselskontrakter, men tror jeg personligt er meget mere til de mere fleksible "fødselsønsker". Altså hvor man har en god dialog med jordemoren så hun kender til de overvejelser og ønsker man har inden man går ind til fødslen. Og så er der jo 100 ting under en fødsel der kan gøre at man ombestemmer sig undervejs. Fx kan det være man ønsker at føde uden smertelindring, men fødslens forløb alligevel fører til at man beder om en epidural. Omvendt forestiller jeg mig at det kan være man har en god fødsel der skrider frem og man kan arbejde med veerne, og så kan det være man slet ikke er indstillet på kejsersnit alligevel efter x antal timer, selvom det er blevet nedfældet i en kontrakt. jeg synes en kontrakt virker alt for "stiv" og kan bedre lide tanken om at gå fleksibelt ind til fødslen med nogle overvejelser og ønsker i forhold til indgreb osv. som man så har en dialog med jordemoren om undervejs.

Men det er jo bare mig personligt. Hvis nogle kvinder føler sig mere trygge og derved får bedre fødselsforløb med en kontrakt i ryggen, ja, så synes jeg det er fint. Jeg synes ikke man kan tale om den "rigtige måde" at føde på for os alle sammen, kun hvad der er rigtigt for den enkelte

Anmeld

20. april 2010

nuggie

jeg så indslaget, og først må jeg indrømme at jeg synes det lød rimelig mærkeligt, men jeg bed mærke i den sidste sætning, det er noget vi tilbyder til kvinder som ellers ville have planlagt kajsersnit. og hvis det er en mulighed at få denne form for fødsel i stedet for et planlagt kejsernsit så synes jeg at det er en god ide. det er jo kvinder som af den ene eller anden grund er "bange" "usikker" på at skulle føde, og på denne måde for de et overblik over hvad der sker og en tidhorisont på forløbet, og det gør måske at de kan føde "naturligt" og det synes jeg er et godt kompromi.

jeg ville aldrig selv vælge det, men det er fordi min størreste frygt er at skulle have kajsersnit, men sådan er vi jo så forskillige.

Anmeld

20. april 2010

MariaJ

Jeg synes det grænser til det uforsvarlige. Hvis jeg havde været personale på en fødegang ville jeg i hvert fald føle det meget ubehageligt at skulle forholde mig til en på forhånd nedskreven kontrakt og ikke til det jeg ville vurdere som fagligt bedst i en given situation.

Skal dog siges at jeg ikke har læst links'ene, men bare vurderet ud fra det der står i tråden her. Der må vel næsten være en bagdør, hvor personalet kan omgå kontrakten hvis det vurderes nødvendigt.

Anmeld

20. april 2010

Shibby

Syntes godt om det ^^

Anmeld

20. april 2010

saraa

hej ville bare lige svare her

jeg skal føde på gentofte, og har valgt at sige ja tak til det tilbud min jordemoder gav mig, er ekstrem bange for at føde og ville vælge et kejsersnit, men jeg har dog valget at sige fra igen hvis jeg ombestemmer mig, for mig er det ihvertfald en god ting

hilsen sara 36+5

Anmeld

20. april 2010

Dansker i England

mariamiss6 skriver:

Min fodsel varede ca 30 timer, men jeg klarede den, og jeg ville gore alt for ikke at faa kejsersnit (som dig), og jeg er overbevidst om, at jeg ogsaa vil kunne klare en evt naeste uden, selvom den skulle tage lige saa lang tid,, for jeg kom helskindet igennem, og jeg havde ikke noget imod at kaempe i saa lang tid. Men igen - hver kvinde sine lyster, og hvis man vil vaere sikker paa kun at lide i et vist antal timer, saa er det ok for mig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.