Hjemmegående med børn - er der nogen derude????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2010

Mi

Hej.

Jeg har tænkt mig at blive hjemmegående fra august og 1½ år frem. Vi har to piger på 6 år og en på 1½ år.

Jeg syntes at det er en stor beslutning, for det har jo store økonomiske konsekvenser, og så er det ret kontroversielt. Jeg er uddannet pædagog og mener at have en faglig baggrund til at vurdere, om det skulle være skadeligt for små børn at gå hjemme. Små børn tager efter min mening ikke skade af at være i vuggestue eller dagpleje. Omvendt tager de heller ikke stade af at gå hjemme ved deres forælder.

Jeg tror jeg bliver rigtig glad for at gå hjemme

Godt at høre at andre også træffer bevidste valg om hvordan de vil leve deres liv.

Mvh Marianne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. april 2010

MoarTil4

MarianneSonne skriver:

Hej.

Jeg har tænkt mig at blive hjemmegående fra august og 1½ år frem. Vi har to piger på 6 år og en på 1½ år.

Jeg syntes at det er en stor beslutning, for det har jo store økonomiske konsekvenser, og så er det ret kontroversielt. Jeg er uddannet pædagog og mener at have en faglig baggrund til at vurdere, om det skulle være skadeligt for små børn at gå hjemme. Små børn tager efter min mening ikke skade af at være i vuggestue eller dagpleje. Omvendt tager de heller ikke stade af at gå hjemme ved deres forælder.

Jeg tror jeg bliver rigtig glad for at gå hjemme

Godt at høre at andre også træffer bevidste valg om hvordan de vil leve deres liv.

Mvh Marianne

Hej Marianne

Tak for din respons :-) Hvor er det dejligt at du får muligheden for at være hjemme i så lang tid med dine piger.

Jeg er da enig med dig i, at de fleste børn på ingen måde tager skade af at blive afleveret, det er de fleste forældre jo også nødt til at gøre. Og der er naturligvis fordele og ulemper ved både at aflevere børnene i institution eller at have dem hjemme. Og børn er jo også forskellige, nogen er mere sarte end andre i forhold til institution, så nogen opskrift på hvordan man har børn tror jeg ikke at der findes :-)

Jeg synes desværre bare at jeg med mine 2 første piger undervejs havde nogle oplevelser af, at jeg afleverede dem på et "opbevaringssted". En vuggestue var jeg utryg efter at have haft oplevelser af børn i højstole alene på stuen, mens de 2 pædagoger skulle skifte ble og varme flaske (jeg var der selvfølgelig, men det synes jeg ikke helt tæller). 
En anden situation var i en børnehave, hvor min datter trods sikkerhedsforanstaltninger så muligheden for at "vandre på oplevelsestur" til togstationen. Det blev ikke opdaget før end at en ung pige returnerede til institutionen for at spørge om min datter evt. hørte til der. Jeg skal så lige sige, at denne børnehave havde min tillid alligevel grundet mange tidligere gode oplevelser, så vi gjorde ikke et stort nummer ud af det. Men jeg havde advaret personalet om, at min datter var en "drømmer" og ikke særlig konsekvensbevidst.

Sådanne oplevelser er selvfølgelig også med til at præge min indstilling og i sidste ende beslutning, men lige meget hvad så NYDER jeg altså at være hjemme med den lille ...smil...og føler mig ret priviligeret at over at have denne mulighed. Vi har dem jo kun til låns...de dejlige børn. Og de kun små børn i så kort tid....
Jeg har selv muligheden for at være hjemme det næste 1½ års tid inden jeg skal tage stilling til yderligere, det er som sagt kun den sociale del jeg godt kunne tænke mig at have bedre vilkår med.

Anmeld

20. april 2010

Mi

Du kan da overveje at blive hjemme når du ellers skulle i gang med at arbejde. Min mand har ikke en høj løn, men vi bliver ikke lykkeligere af at have flere eller større ting og sager. Så vi sætter tæring efter næring og så skal det nok gå.

Anmeld

21. april 2010

MoarTil4

MarianneSonne skriver:

Du kan da overveje at blive hjemme når du ellers skulle i gang med at arbejde. Min mand har ikke en høj løn, men vi bliver ikke lykkeligere af at have flere eller større ting og sager. Så vi sætter tæring efter næring og så skal det nok gå.

det har du helt ret i.

Vi havde en periode hvor vi solgte bilen, da jeg skulle på forældreorlov (60% af dagpengene var det dengang) med vores barn nr. 2. Med barn nr. 1 valgte vi at flytte i lejebolig i perioden, hvor jeg skulle gå hjemme.

jeg har aldrig fortrudt de år, hvor jeg var hjemme med mine første 2 børn, og jeg vil bestemt ikke gå glip af det denne gang med nr. 3 :-)

det er helt sikkert et prioriteringsspørgsmål, og nu er vi nogenlunde priviligeret, at det lige kan lade sig gøre - hvis vi vælger vores udgifter med omhu.

Anmeld

16. maj 2010

AnneS

Hej Til alle som har været med på dette indlæg vil bare sige at hvis i på nogen måde er i tvivl om det er det rigtige at gøre mht til at gå hjemme med jeres barn/børn så tag at læse bogen velfærdsyngel af Ole Schouenborg. Den får det til at løbe koldt ned af ryggen på en mht til institutions livet. Jeg er vuggestue pædagog og min datter skal under ingen omstændigheder passes før hun bliver 3 og naturligt får et behov for mere selvstændighed og mere stabile legekammerarter. Mit hjerte bløder for de forældre som gerne ville gå hjemme med deres børn men  som økonomisk  set ikke kan få det til at løbe rundt.

Er ved at etablere en gruppe af hjemmegående i Århus/Skanderborg området hvis nogen skulle have lyst ..! min datter er 2 år og vi bor i Skanderborg.

Anmeld

17. maj 2010

MoarTil4

AnneS skriver:

Hej Til alle som har været med på dette indlæg vil bare sige at hvis i på nogen måde er i tvivl om det er det rigtige at gøre mht til at gå hjemme med jeres barn/børn så tag at læse bogen velfærdsyngel af Ole Schouenborg. Den får det til at løbe koldt ned af ryggen på en mht til institutions livet. Jeg er vuggestue pædagog og min datter skal under ingen omstændigheder passes før hun bliver 3 og naturligt får et behov for mere selvstændighed og mere stabile legekammerarter. Mit hjerte bløder for de forældre som gerne ville gå hjemme med deres børn men  som økonomisk  set ikke kan få det til at løbe rundt.

Er ved at etablere en gruppe af hjemmegående i Århus/Skanderborg området hvis nogen skulle have lyst ..! min datter er 2 år og vi bor i Skanderborg.

Spændende indlæg du kommer med. Jeg kender ikke den nævnte forfatter, men jeg vil da se om jeg evt. kan finde hans bog. Jeg har googlet ham lidt, og kan nogenlunde se, hvor hans synspunkter fører hen. Interessant ingangsvinkel til nutiden, og mange af hans tanker har bestemt strejfet mig før. Jeg er ikke overbevist om, at små børn under 2 år har særlig meget ud af at komme afsted i pasning og slet ikke så mange timer, som dagens Danmark lægger op til.

Jeg er rigtig glad for at du skriver - også meget interessant at netop du, som er pædagog, har den holdning som du har.

Ærgeligt at jeg ikke bor i området, for så var jeg hoppet med i din hjemmegående gruppe :-) 

Anmeld

17. maj 2010

Soap

AnneS skriver:

Jeg er fra området og har helt bestemt lyst 

Anmeld

17. maj 2010

Mumto3

Vil bare sige at jeg er også hjemmegående, og har gennem nettet fundet en del hjemmegående i området (Kbh), så vi har nogle legeaftaler osv.

Det er SKØØØØØNT at gå hjemme, hvis du spørger mig!

Anmeld

18. maj 2010

Mi

Nu er arbejdet sagt op og jeg GLÆDER mig helt vild til at komme hjem at gå. Når nogle spørger mig om jeg ikke tror at jeg kommer til at kede mig, så kan jeg helt klart svare NEJ. Med Maja og de to store som kommer hjem fra skole, og alle de veninder og familie jeg har i nærheden, så vil der sikkert stadigt ikke være timer nok i døgnet

Men hvor bliver det fantastisk at følge mine børn på tættere hold! Og hvilken gave til dem at de har ro og opmærksomhed fra deres mor. Jeg arbejder som pædagog og når jeg kommer hjem så er min konto med tålmodighed og overskud altså brugt på andre folks børn.

Jeg håber virkelig at alle jer som overvejer at gå hjemme, men tænker at det ikke kan lade sig gøre økonomisk virkelig prøver at gennemgå om det ikke alligevel kan lade sig gøre. Min mand har bestemt ikke en høj løn, og vi har hus og bil, men hvis vi spænder livremmen ind, så skal det nok gå. Og hvad er det værste der kan ske egentligt...?

Marianne

Anmeld

20. maj 2010

AnneS

MetteMorTil3 skriver:

Spændende indlæg du kommer med. Jeg kender ikke den nævnte forfatter, men jeg vil da se om jeg evt. kan finde hans bog. Jeg har googlet ham lidt, og kan nogenlunde se, hvor hans synspunkter fører hen. Interessant ingangsvinkel til nutiden, og mange af hans tanker har bestemt strejfet mig før. Jeg er ikke overbevist om, at små børn under 2 år har særlig meget ud af at komme afsted i pasning og slet ikke så mange timer, som dagens Danmark lægger op til.

Jeg er rigtig glad for at du skriver - også meget interessant at netop du, som er pædagog, har den holdning som du har.

Ærgeligt at jeg ikke bor i området, for så var jeg hoppet med i din hjemmegående gruppe :-) 

Hejsa Tak for notatet, ja der er mange der syntes at det lidt tankevækkende at en pædagog tænker netop sådan. Jeg synets at der er alt for lille en bevidsthed hos mennesker i dag om hvordan vi gør med vores børn i forhold til pasning og opdragelse i dag . det er som om at mødre når tiden nærmer sig for barslens slutning siger i kor, ja nu kan jeg godt mærke at han/hun trænger til  at lege og se andre børn,  så det er godt at han /hun snart skal i vuggestue/dagpleje og så er der ligsom ikke mere reflektion over det. Jeg tror dette er fordi at man slet ikke kan forestille sig det på andre måder bla fordi mange fra denne generation af forældre jo selv har gået i institution.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.