MarianneSonne skriver:
Hej.
Jeg har tænkt mig at blive hjemmegående fra august og 1½ år frem. Vi har to piger på 6 år og en på 1½ år.
Jeg syntes at det er en stor beslutning, for det har jo store økonomiske konsekvenser, og så er det ret kontroversielt. Jeg er uddannet pædagog og mener at have en faglig baggrund til at vurdere, om det skulle være skadeligt for små børn at gå hjemme. Små børn tager efter min mening ikke skade af at være i vuggestue eller dagpleje. Omvendt tager de heller ikke stade af at gå hjemme ved deres forælder.
Jeg tror jeg bliver rigtig glad for at gå hjemme
Godt at høre at andre også træffer bevidste valg om hvordan de vil leve deres liv.
Mvh Marianne
Hej Marianne
Tak for din respons :-) Hvor er det dejligt at du får muligheden for at være hjemme i så lang tid med dine piger.
Jeg er da enig med dig i, at de fleste børn på ingen måde tager skade af at blive afleveret, det er de fleste forældre jo også nødt til at gøre. Og der er naturligvis fordele og ulemper ved både at aflevere børnene i institution eller at have dem hjemme. Og børn er jo også forskellige, nogen er mere sarte end andre i forhold til institution, så nogen opskrift på hvordan man har børn tror jeg ikke at der findes :-)
Jeg synes desværre bare at jeg med mine 2 første piger undervejs havde nogle oplevelser af, at jeg afleverede dem på et "opbevaringssted". En vuggestue var jeg utryg efter at have haft oplevelser af børn i højstole alene på stuen, mens de 2 pædagoger skulle skifte ble og varme flaske (jeg var der selvfølgelig, men det synes jeg ikke helt tæller).
En anden situation var i en børnehave, hvor min datter trods sikkerhedsforanstaltninger så muligheden for at "vandre på oplevelsestur" til togstationen. Det blev ikke opdaget før end at en ung pige returnerede til institutionen for at spørge om min datter evt. hørte til der. Jeg skal så lige sige, at denne børnehave havde min tillid alligevel grundet mange tidligere gode oplevelser, så vi gjorde ikke et stort nummer ud af det. Men jeg havde advaret personalet om, at min datter var en "drømmer" og ikke særlig konsekvensbevidst.
Sådanne oplevelser er selvfølgelig også med til at præge min indstilling og i sidste ende beslutning, men lige meget hvad så NYDER jeg altså at være hjemme med den lille ...smil...og føler mig ret priviligeret at over at have denne mulighed. Vi har dem jo kun til låns...de dejlige børn. Og de kun små børn i så kort tid....
Jeg har selv muligheden for at være hjemme det næste 1½ års tid inden jeg skal tage stilling til yderligere, det er som sagt kun den sociale del jeg godt kunne tænke mig at have bedre vilkår med.
Anmeld