Stuarest !!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2010

Pia.

qp skriver:

For det første vil jeg gerne påpege, at man ikke kan lave aftaler med børn under 6 år - deres hjerner er simpelthen ikke udviklet til, at reflektere over egne handlinger. Børn under 6 år er lyst, behov og eventyrstyret, de tænker altså ikke før de handler, - at tænke før handling er noget der først udvikles i børnenes hjerner i 6 + års alderen.  Derfor ville det være komplet uhensigtsmæssigt, at "straffe" et barn under 6 år som ikke har overholdt en aftale.

Stuearrest, timeout eller hvad man måtte kalde det, er efter min vurdering fint hvis barnet har alderen til det. En ting er, at barnet vil være i stand til, at reflektere over tingene i alderen 6+ år men hvis de skal kunne tænke i handlinger og konsekvenser heraf, på egen hånd, skal de være mindst 11 år!

Det er vores opgave som forældre, at afhjælpe de "forkerte" situationer - gør barnet noget det ikke må, så er det vores opgave at fjerne barnet fra situationen således, at det ikke bliver værre. Hvis barnet eks kommer ud på legepladsen,  får at vide at det skal holde sig til bestemte områder - og barnet alligevel bevæger sig udover de fastsatte regler, jamen så må man jo være på legepladsen sammen med barnet eller finde på noget andet hvor det ikke kan ske (taget udfra en andens eksempel i denne tråd). Det er jo fuldstændig unfair, at straffe barnet for en aftale man har indgået med sig selv som voksen.

Ergo er det altså vigtigt, at vi er TILSTEDE når vores børn er oprevede pga. noget de ikke måtte, for vi skal jo anerkende deres følelser og ikke undertrykke dem.

Godt skrevet...  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. april 2010

Lullaby

Tja, jeg går ind for det men det skal være i de yderste tilfælde. Feks kender jeg en der gav sin søn stuearrest fordi han løj og ikke lavede sine lektier. Han sagde han havde hver dag men hver dag skrev læreren til moren at han ikke havde og så fik han stuearrest. Det synes jeg er fint nok.

Jeg tror kun det skal bruges i de tilfælde hvor de har gjort noget decideret farligt/dumt.

Anmeld

9. april 2010

wamse

Znuzke skriver:

Vi bruger ikke decideret stuearrest, men vi har fx. sagt at der er nogle ting som de måske ikke kunne komme til, ikke måtte sove ude eller lign. Det kan så være hvis de har pjækket fra skole eller andre ting.

For mig (og jeg ved godt at jeg er gammeldags) handler det om at ting nogle gange har en konsekvens. Hvis vi sender en af drengene ind på værelset, så er det jo ikke for at undgå at snakke om tingene - for selvfølgelig skal man da tale om det, men det handler om at man fx. ikke kan pjække fra skole 3 gange på en uge hvor man hver dag lover bod og bedring - for så at gøre det samme næste dag, og så skal man ud og være sammen med vennerne om aftenen. Hvis de ikke synes de kunne overkomme at være i skole, så kan de altså efter min mening ikke gå i klub om aftenene (kan selvfølgelig godt passe deres sport osv)

Vi har også nogle problemer med at huske at lave lektier af og til, og så må vi jo sørge for at de har tid til lektierne, og det har de jo kun hvis de skærer ned på andre fornøjelser....

Jeg er den ondeste ondeste stedmor i verden.....

Gør det fuldstændig som hos dig Så hvis du er den ondeste stedmor, så er jeg den ondeste mor

Jeg vil ikke debattere med min 14 årige søn i timevis om de regler der nu er, er nogle som skal overholdes af ham. Han ved udemærket når han presser grænserne, og det har konsekvenser.  Overholder han f.eks. ikke de pligter han har med oprydning på hans værelse, så kommer han ikke ud til noget før værelset er gjort rent.

Anmeld

9. april 2010

Michael healer

Dansker i England skriver:

Nu er min datter jo ikke saa gammel, saa det kan godt vaere, jeg aendrer mening senere. Men min holdning er, at saalaenge hun er lille, og gor noget gentagne gange, vil hun faa en time-out (et minut for hvert aar hun er), og saa tale om tingene bagefter. Naar hun bliver aeldre vil jeg bruge konsekvens handling. Dvs at computer, telefon osv vil kunne tages vaek, da det er en maade at forstaa paa.

Men stuearrest er absolut ikke noget, jeg gaar ind for, da jeg synes, det er vigtigt, hun har et socialt netvaerk, og det skal man ikke tage vaek.

Hej

Jeg er sådan set enig med dig, men kom til at tænke på, at hvis vi tager mobil, computer fra vores de store drenge, som vi har gjort nogle gange, men heldigvis er det længe siden vi har skulle gøre det, så vil det faktisk på en måde, gå ud over det sociale netvær børn har nu om dage, fordi de bruger jo mobil til at sms til venner med, og bruger msn til at skrive til venner over computeren, så på den måde bliver de jo også straffet på det sociale netværk ved at tage disse ting fra dem.

mvh Michael

Anmeld

9. april 2010

LotteGabriella

hmm stuearrest er heller ikke lige mig, altså her mener jeg hvis forældrene f.eks. siger at straffen er at man ikke må komme ud i 1 uge eller lignende!!!

Min far har været konsekvent men retfærdig i hans opdragelse (det kunne jeg selvfølgelig ikke se, da jeg var teenager). F.eks. hvis jeg kom bare 1 minut for sent hjem ifht. aftalen, ja så var det 1 time tidligere hjem dagen efter....og DET virkede Det er nok derfor at jeg, i dag, ikke selv kan fordrage folk der kommer for sent

Men jeg vil give flere herinde ret i, at en slags opdragelse ikke nødvendigvis virker på 2 forskellige børn

Anmeld

9. april 2010

Dansker i England

Michael healer skriver:

Hej

Jeg er sådan set enig med dig, men kom til at tænke på, at hvis vi tager mobil, computer fra vores de store drenge, som vi har gjort nogle gange, men heldigvis er det længe siden vi har skulle gøre det, så vil det faktisk på en måde, gå ud over det sociale netvær børn har nu om dage, fordi de bruger jo mobil til at sms til venner med, og bruger msn til at skrive til venner over computeren, så på den måde bliver de jo også straffet på det sociale netværk ved at tage disse ting fra dem.

mvh Michael

Det har du jo sådan set ret i, men der er jo intet der ville forhindre "barnet" i at gå ud og møde sine venner irl, og det synes jeg, er en stor forskel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.