Stuarest !!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2010

Honningblomst

Loppe skriver:

Hej Pia

Jeg tror jeg er af en lidt anden holdning end dig.

Ordet stuearrest lyder også utrolig gammeldags i mine øre, og hvis det er metoden hvor man skal blive på sit værelse, så kunne jeg aldrig finde på at benytte mig af denne metode.

Jeg vil sige at der er forksel på børn, og på mine to børn er der stor forskel, og derfor også stor forskel i min opdragelse af dem.

Min datter på 9 år, kunne (næsten) aldrig finde på at gøre noget, som hun ved hun ikke må. Jeg bruger stort aldrig konsekvens i min opdragelse af hende. Vi snakker sammen, og finder oftets sammen en løsning på problemerne.

Min søn derimod (4 år) er af en helt anden støbning. Han gør som det passer ham, når det passer ham. Han er ikke bange for noget, og selvom han ved hvad han må og ikke må, så glemmer han hurtigt tid og sted, og bliver drevet af sin nysgerrighed.

Et eksempel:

Han har fået lov til at lege alene lige udenfor og ude på vores legeplads. Jeg har klart fortalt ham hvor han må være og ikke være. Han er ikke i tvivl! Pludselig en dag smutter han alligevel over til en dreng på samme alder lidt her fra. Jeg henter ham vi snakker sammen, jeg fortæller at jeg bliver bange når han er væk osv. osv.. Vi laver igen en aftale om at han ikke må gå der over. To dage efter gør han det igen.

Hvis jeg bruger konsekvens kan han ligesom bedre forholde sig til det. Hvis jeg siger "Hvis du går over til den anden dreng, så kan du ikke være alene ude mere fordi ....." DET forstår han, og han hører efter hvad jeg siger!

Altså hvis han ligesom ved at hans "fejltrin" har en konsekvens, så virker det som om det er nemmere for ham at forholde sig til det.

I sidste weekend fik han ingen weekendslik, fordi han havde brudt en aftale. Og han er 100% afklaret, og han virker "glad" for at konsekvenserne faktisk holder.

De konsekvenser jeg sætter op, er også kun konsekvenser jeg 100% kan stå inde for. Altså ikke noget med - så får du ingen aftensmad - eller - så henter jeg dig ikke fra børnehave! (Som jeg har hørt flere bruge )

Mine konsekvenser er oftets noget der har med handlingen at gøre....

Håber ikke det blev alt for indviklet  

Louise 

Nu har jeg en dreng der er 4 år også og i den alder ville jeg aldrig forvente at det jeg fortæller ham kan vinde over den måde et lille barn på den alder er og handler på...de er lyst og behovsstyret og sker der noget så handler de på det uden at reflektere eller sætte det i større sammenhænge.

Men det er jo bare min mening og at straffe ham med stuearrest for noget han er for lille til at kunne leve op til, det kan jeg slet ikke se idéen i.

Men nu går jeg også kun ud fra min 4 årige og hvordan jeg oplever børn på den alder.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2010

Ina33

Eva skriver:

Nu har jeg en dreng der er 4 år også og i den alder ville jeg aldrig forvente at det jeg fortæller ham kan vinde over den måde et lille barn på den alder er og handler på...de er lyst og behovsstyret og sker der noget så handler de på det uden at reflektere eller sætte det i større sammenhænge.

Men det er jo bare min mening og at straffe ham med stuearrest for noget han er for lille til at kunne leve op til, det kan jeg slet ikke se idéen i.

Men nu går jeg også kun ud fra min 4 årige og hvordan jeg oplever børn på den alder.

Jeg mener nu godt at min 4 årige søn kan finde ud af at handle ud fra hvad jeg siger til ham.

I børnehaven kan han jo smutte ud hvis han har lyst, men pædagogerne har jo sagt at de ikke må, og derfor gør de det ikke.

Jeg mener sagtens en 4-årig kan forstå at en uhensigtsmæssig handling kan have konsekvenser.

Og stuearrest bruger jeg ikke, og kunne aldrig finde på det. Men jeg bruger konsekvens.

Anmeld

8. april 2010

Delilah

Tror ikke jeg ville give mit barn stuearrest.. Jeg fik stuearrest da jeg var mindre og det fjerne mig meget fra social livet. Man kom ligesom udenfor i et godt stykke tid. Og det er vel vigtigt om man så har få eller mange venner at man har lov at snakke med dem? Det er jo til dem man siger de ting man ikke vil sige til forældrene. Der skal helt sikkert være konsekvenser for når de laver for meget ballade men tror godt man kan finde andre metoder end at isolere dem

Anmeld

8. april 2010

oo

det hedder altså stuearrest

min mor var stor fan af begrebet. da vi boede i hus sneg min lillesøster sig altid ud af vinduet uden min mor opdagede det og legede længere nede af vejen, mens jeg altid overholdt den. det har nu aldrig gjort mig voldsomt meget at få stuearrest, jeg fik jo bare lov at sidde i fred og læse på værelset

jeg tror nu ikke det er en ting der vil komme i brug herhjemme! ens værelse skal jo ikke være lig med afstraffelse

Anmeld

8. april 2010

Pia.

Tjuhl skriver:

det hedder altså stuearrest

min mor var stor fan af begrebet. da vi boede i hus sneg min lillesøster sig altid ud af vinduet uden min mor opdagede det og legede længere nede af vejen, mens jeg altid overholdt den. det har nu aldrig gjort mig voldsomt meget at få stuearrest, jeg fik jo bare lov at sidde i fred og læse på værelset

jeg tror nu ikke det er en ting der vil komme i brug herhjemme! ens værelse skal jo ikke være lig med afstraffelse

Nå Nå Nå ... Undskyld så Stuearrest

Den har jeg sat mig bag øret...

Anmeld

8. april 2010

oo

Pia. skriver:

Nå Nå Nå ... Undskyld så Stuearrest

Den har jeg sat mig bag øret...

ja, men jeg siger det altså på præcis den måde du skrev det

Anmeld

8. april 2010

Pia.

Tjuhl skriver:

ja, men jeg siger det altså på præcis den måde du skrev det

Nemlig - det var lige det jeg tænkte *GGG* stuarest HE HE...

Anmeld

8. april 2010

Dansker i England

Nu er min datter jo ikke saa gammel, saa det kan godt vaere, jeg aendrer mening senere. Men min holdning er, at saalaenge hun er lille, og gor noget gentagne gange, vil hun faa en time-out (et minut for hvert aar hun er), og saa tale om tingene bagefter. Naar hun bliver aeldre vil jeg bruge konsekvens handling. Dvs at computer, telefon osv vil kunne tages vaek, da det er en maade at forstaa paa.

Men stuearrest er absolut ikke noget, jeg gaar ind for, da jeg synes, det er vigtigt, hun har et socialt netvaerk, og det skal man ikke tage vaek.

Anmeld

8. april 2010

qp

For det første vil jeg gerne påpege, at man ikke kan lave aftaler med børn under 6 år - deres hjerner er simpelthen ikke udviklet til, at reflektere over egne handlinger. Børn under 6 år er lyst, behov og eventyrstyret, de tænker altså ikke før de handler, - at tænke før handling er noget der først udvikles i børnenes hjerner i 6 + års alderen.  Derfor ville det være komplet uhensigtsmæssigt, at "straffe" et barn under 6 år som ikke har overholdt en aftale.

Stuearrest, timeout eller hvad man måtte kalde det, er efter min vurdering fint hvis barnet har alderen til det. En ting er, at barnet vil være i stand til, at reflektere over tingene i alderen 6+ år men hvis de skal kunne tænke i handlinger og konsekvenser heraf, på egen hånd, skal de være mindst 11 år!

Det er vores opgave som forældre, at afhjælpe de "forkerte" situationer - gør barnet noget det ikke må, så er det vores opgave at fjerne barnet fra situationen således, at det ikke bliver værre. Hvis barnet eks kommer ud på legepladsen,  får at vide at det skal holde sig til bestemte områder - og barnet alligevel bevæger sig udover de fastsatte regler, jamen så må man jo være på legepladsen sammen med barnet eller finde på noget andet hvor det ikke kan ske (taget udfra en andens eksempel i denne tråd). Det er jo fuldstændig unfair, at straffe barnet for en aftale man har indgået med sig selv som voksen.

Ergo er det altså vigtigt, at vi er TILSTEDE når vores børn er oprevede pga. noget de ikke måtte, for vi skal jo anerkende deres følelser og ikke undertrykke dem.

Anmeld

8. april 2010

Kløver

Pia. skriver:

kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til dette - Hvad tænker I når I høre ordet stuarest, og er det noget I vil benytte jer af når jeres børn bliver større eller til jer der allerede har store børn - benytter I jer af det... ?

Jeg må vel hellere starte med min mening og holdning til dette.

Grunden til jeg spørg er simpelthen fordi at jeg ikke troede det fantes mere - jeg må indrømme at jeg meget naivt trode at det var udødet langt tilbage i 90'erne ....

Men det blev jeg klogere i dag, da min datter (7½ år) kom hjem fra en veninde lidt før tid (hun bor her hvor vi bor, så de cykler selv hjem) og fortalte at denne pige fik stuearest hvis dit og dat - det vil jeg ikke ind på, men bare det hun fik det, chokkerede mig lidt..

Mine børn har aldrig fået stuearest og jeg tør også godt garantere for det ikke sker...

Men er det mon det nemmeste for noget og hvorfor det ? - slipper man så for at tage diskutionen op over det som barnet bliver "straffet" for ?

Jeg mener ikke at det hjælper nogen steder og jeg mener at vi kan tale om tingene og klare det på den måde og at mine børn er så fornuftige at når de fejler (som de selvfølgelig gør) at jeg kan forklare dem hvorfor jeg ikke syntes om det eller at det var meget forkert, men føler ingen trang til at "straffe" dem, ved at fjerne noget som i deres dagligdag er rart, så som at komme ud og lege spille nintendo, wii eller andre ting...

Håber at dette kan blive en rolig debat og at folk selvfølgelig acceptere andres valg og holdninger...

Knus Pia.

haha åh nej, stuarrest døde ikke langt tilbage i 90érne for jeg fik da stuarrest, helt op til jeg blev 18 og flyttede hjemmefra gg, og ja jeg vil benytte mig af det, ikke at det altid hjalp lige meget på mig, men synes det er en god måde, hvor man kan tænke, men også at man får frataget nogle privilleger, jeg synes jo jeg er blevet klogere, så har jo nok haft en god langtidsvirkning gg

synes ihvertfald det er meget bedre end smæk bagi, og ved ikke hvordan man ellers skulle gøre det, men stuarrest er jo lidt en længere udgave af time-out så det kan jo være alt fra 2 min, til man er kølet ned, til når de bliver ældre og får 1 uge eller feks 14 dage

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.