Loppe skriver:
Hej Pia
Jeg tror jeg er af en lidt anden holdning end dig. 
Ordet stuearrest lyder også utrolig gammeldags i mine øre, og hvis det er metoden hvor man skal blive på sit værelse, så kunne jeg aldrig finde på at benytte mig af denne metode.
Jeg vil sige at der er forksel på børn, og på mine to børn er der stor forskel, og derfor også stor forskel i min opdragelse af dem. 
Min datter på 9 år, kunne (næsten) aldrig finde på at gøre noget, som hun ved hun ikke må. Jeg bruger stort aldrig konsekvens i min opdragelse af hende. Vi snakker sammen, og finder oftets sammen en løsning på problemerne.
Min søn derimod (4 år) er af en helt anden støbning. Han gør som det passer ham, når det passer ham. Han er ikke bange for noget, og selvom han ved hvad han må og ikke må, så glemmer han hurtigt tid og sted, og bliver drevet af sin nysgerrighed.
Et eksempel:
Han har fået lov til at lege alene lige udenfor og ude på vores legeplads. Jeg har klart fortalt ham hvor han må være og ikke være. Han er ikke i tvivl! Pludselig en dag smutter han alligevel over til en dreng på samme alder lidt her fra. Jeg henter ham vi snakker sammen, jeg fortæller at jeg bliver bange når han er væk osv. osv.. Vi laver igen en aftale om at han ikke må gå der over. To dage efter gør han det igen.
Hvis jeg bruger konsekvens kan han ligesom bedre forholde sig til det. Hvis jeg siger "Hvis du går over til den anden dreng, så kan du ikke være alene ude mere fordi ....." DET forstår han, og han hører efter hvad jeg siger!
Altså hvis han ligesom ved at hans "fejltrin" har en konsekvens, så virker det som om det er nemmere for ham at forholde sig til det.
I sidste weekend fik han ingen weekendslik, fordi han havde brudt en aftale. Og han er 100% afklaret, og han virker "glad" for at konsekvenserne faktisk holder.
De konsekvenser jeg sætter op, er også kun konsekvenser jeg 100% kan stå inde for. Altså ikke noget med - så får du ingen aftensmad - eller - så henter jeg dig ikke fra børnehave! (Som jeg har hørt flere bruge
)
Mine konsekvenser er oftets noget der har med handlingen at gøre....
Håber ikke det blev alt for indviklet 
Louise
Nu har jeg en dreng der er 4 år også og i den alder ville jeg aldrig forvente at det jeg fortæller ham kan vinde over den måde et lille barn på den alder er og handler på...de er lyst og behovsstyret og sker der noget så handler de på det uden at reflektere eller sætte det i større sammenhænge.
Men det er jo bare min mening og at straffe ham med stuearrest for noget han er for lille til at kunne leve op til, det kan jeg slet ikke se idéen i.
Men nu går jeg også kun ud fra min 4 årige og hvordan jeg oplever børn på den alder.