Synes det er noget temmeligt underligt noget...
Jeg har selv en bonusdatter, som har spurgt, om hun måtte kalde mig mor - dette selvom hun har en ganske glimrende mor derhjemme. Jeg sagde blankt nej, moren var lettet over mit valg.
Næste skridt er så, at datteren spørger morens nye mand, om hun må kalde ham far, igen selvom hun har en ganske glimrende far i forvejen. Svaret bliver ja, så den dag i dag har hun altså en mor og 2 fædre, hvilket skaber forvirring dagligt, da ingen ved, hvem der omtales, og i situationer med nye bekendtskaber ser man også tit skævt til den lidt underlige konstellation. Det skal dog lige bemærkes, at moren selv er opvokset i et univers, hvor en stor del af familien havde betegnelser, der absolut ikke stemte overens med de faktiske omstændigheder, så der var endnu større forvirring - hun har heller ikke den dag i dag noget naturligt forhold til, hvilke roller de forskellige familiemedlemmer indtager.
Nå, men det var ikke helt trådstarters situation, men blot et eksempel.
En anden tænkt situation kunne være, at svaret til mor-spørgsmålet bliver ja, og at forholdet mellem far og "mor" så holder et stykke tid, men herefter går i stykker. Far får en ny kæreste, der så hedder mor - er jeg den eneste, der kan se, at det er fuldstændig uholdbart det her?
Man bør kalde folk det, de er og ikke alt muligt andet, så er der klare linjer og faste holdepunkter, det er bedst for alle børn.
Anmeld