Svigermors forældede kønsrolleopfattelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

862 visninger
11 svar
0 synes godt om
26. maj 2008

Anonym trådstarter

Hej søde tøser!

Ja, jeg har oprettet mig som ano, men kun fordi jeg ikke vil risikere, at nogen i svigerfamilien snager med.
Jeg er den, der i dag bl.a. har lagt et billede på IG af min datter, der studerer vaskemaskinen. Sorry til jer, der ikke er på IG, men det er nu heller ikke det væsentlige, hvem jeg er.

Nå, jeg er efterhånden så gal over min svigermors forældede kønsrolleopfattelse, at jeg nærmest ikke har lyst til at få besøg af-
eller besøge hende og min svigerfar. Jeg har heller ikke lyst til at tage
tlf. når hun ringer. Min svigerfar er helt fin. Han kender mine holdninger til "familiedrift" - måske er han ikke enig - men han kan godt finde ud
af at formulere sig, så han ikke overskrider mine grænser.
Hun opfatter alt, der har med husholdning, madlavning, børnepasning osv. at gøre som min opgave. Hun spørger f.eks: Skal jeg hjælpe dig med rengøring eller skal jeg pudse vinduer for dig? Vil du have hjælp til borddækningen (den aften skulle VI have mange gæster), har du sodavandsglas nok til både børn og voksne? Har du søgt dp plads til "Sarah" - og nu hvor VI har fået dp-plads spurgte hun: Er det ikke
en omvej for dig, mht. at hente og bringe? Forleden, da vi alle tre
havde besøgt dem, ringede hun for at fortælle, at jeg havde
glemt en sutteklud.
Så røg det ud af mig, at det bestemt måtte være min mand, der havde glemt den, for jeg havde ikke glemt noget.
Sådan nogle kommentarer bliver hun tydeligt fornærmet over, men jeg fyrer dem altså af indimellem alligevel. Jeg har sgu ikke giftet mig og
fået barn for at være enemor med fuldtidsjob og soloansvar for hele husets drift. Men det er nu nok også fuldtidsjobbet, hun gerne så, jeg droppede.
Derudover viser hun tydelig forundring, hvis jeg fortæller, at jeg f.eks. har været til en fest, hvor manden har været alene hjemme med Sarah. Så kan hun finde på at spørge ham drillende: Nåååh, hvordan klarede
du den "Kasper"? - Tydeligvis med en forventning til, at det er en sjældenhed, at han er sammen med "Sarah" og at alting følgeligt nok
er gået galt for ham, mens jeg var væk.

Det hele stritter på mig (og alt plejer ellers at hænge nedad;)) når hun er sådan, og jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal takle det. Det gør også, at jeg føler modvilje, når hun vil hygge, nusse og snakke med "Sarah". Sådan lidt: Hun skal f... ikke røre mit barn, når hun sådan vader ind over mine grænser hele tiden.

Jeg ved egentlig ikke, om jeg ønsker et godt råd, - at komme ud med
min hidsighed, eller om jeg bare ville høre, at jeg måske ikke er alene om at have sådan en svigermor?

Du skal ihvertfald have tak for, at du læste med.

:)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2008

Nadi

Jeg kan bare ikke klare sådan nogle kønsrolle-indspiste-personer.
Min far er lidt på samme måde, men slet ikke i samme kaliber som din svigermor. Jeg kan huske for nogle måneder siden skulle jeg i biffen med min bedste ven Mads og min mand skulle være her og male-bonde over en god bøf med hans kammerat Andreas. Det kunne min far ikke helt forstå fordi drenge og piger ikke kan være venner. Der er min mor så heldigvis af en hel anden mening :)

Jeg vil komme med mit råd til hvad du skal gøre ved din svigermor. Lad det gå ind af det ene øre og ud af det andet, og så kom med de der kommemtare (dem synes jeg er sjove ;))

Jeg ved hvordan du har det iforhold til det der med at "hun skal f... ikke røre mit barn", sådan har jeg det selv med min svigermor (men af lidt andre grunde) og jeg aner virkelig ikke hvordan den følelse forsvinder eller hvad jeg skal stille op med det. Det gør ondt helt ind i margen på mig at se hende sammen med ham :(
Hvis du finder en løsning vil jeg gerne høre den! Også hvis I andre har en løsning.

Så du er bestemt ikke alene (H)

-Nadia

Anmeld

26. maj 2008

Grynt

ai hvor træls for dig, og det mener jeg virkelig. Jeg kunne også blive ret arrig, hvis der kom sådanne latterlige gammeldags kommentarer :@

Men vi skal måske også lige minde os selv om, at hun nok er fra en anden generation, hvor der var mere defineret køns opdelte opgaver/roller og hvor kvinden kendte sin plads ;);)

Den sætning jeg lige fald over
"Derudover viser hun tydelig forundring, hvis jeg fortæller, at jeg f.eks. har været til en fest, hvor manden har været alene hjemme med Sarah. Så kan hun finde på at spørge ham drillende: Nåååh, hvordan klarede
du den "Kasper"? - Tydeligvis med en forventning til, at det er en sjældenhed, at han er sammen med "Sarah" og at alting følgeligt nok
er gået galt for ham, mens jeg var væk."
Hold da kæft en falit erklærring at meddele. Hun siger jo rent ud at hun ikke magtede at opdrage sin egen søn til at klare sig selv med et ansvar her i livet UDEN en kvinde. Hvad er du og hans mor?? Hans omvandrende rolator, hans støtte pædagog måske?? Hvis jeg havde været din mand, havde jeg nok tændt af!!

Men kære ano, hvis jeg skulle komme med råd til dig, så ville det nu stadig være at tage en snak med svigermor og forklare hende hvordan tingene hænger sammen, fortæl hende at du faktisk bliver både ked, skuffet og sur når hun kommer med sådanne bemærkninger. Jeg tror bestemt ikke hun spiser dig ;) men hun bliver måske sur til at starte med og lad hende så få noget tid til at tænke over sagen. Ja måske ligger hun dig lidt på køl i et par dage, so what. Men tag hul på bylden, livet er alt for kort til at gå og være sur, ked, skuffet osv ;)

Knus her fra (H)

Anmeld

26. maj 2008

bette

ihh hvor belastende.. men ja det kunne have været mig der skrev det indlæg... er sååå røv træt af sviger lige nu. og har det på samme måde som dig at jeg føler hun bare skal holde fingerne væk fra min guldklump.. det sitre i mig når hun tager ham op eller snakker til ham.. åhh det er sku på kanten til at jeg er begyndt at hade hende..
så nej du er bestemt ikke alene..
men ja jeg har sat mig for at sætte foden i jorden overfor hende nu og så kæfter jeg altså op hvis hun ikke makker ret., haha

Anmeld

26. maj 2008

Tikki

jo jo den kender jeg kun alt for godt her også. Min mands familie er meget slemme til det. Feks. bliver der ofte spurgt: Nå, hvordan kører DIN bil" til min mand.....jeg har sgu betalt det halve, så det er vel også min bil.
I meget lang tid i starten af vores forhold, henvendte min mands far sig kun til min mand, når han skulle spørge om noget. Han ignorede mig nærmest. Eks. spurgte han min mand om en gang, om han ville have et lift hjem, da vi var på besøg....jeg sad lidt og tænkte og sagde så helt alvorligt: " hvad så, regner du med, jeg overnatter her så eller hvordan med det?" Og så blev han helt rød i hovedet :D

Jeg har oplevet MANGE gange og oplever stadig, at JEG skal stå til ansvar for, hvis min datter gør et eller andet upassende - såsom skriger, hvis de tager hende op - så er det fordi JEG ikke har besøgt nok folk, så hun kan vænne sig til andre osv. Eller MIG, der ikke har givet hende nok mad, hvis hun virker sulten osv.

Så jo kender den, men er efterhånden bare så fyldt op af andre menneskers underlige kommentarer, at jeg ikke hører dem så meget mere ;)

Anmeld

26. maj 2008

Tynen

Hvad fanden??!!
Vidste sgu ikke min svigermor havde en søster!!

Seriøst - Jeg bliver nødt til at at sige at jeg er dybt chokeret over at du har skrevet nøjagtig det jeg skal finde mig i hevr gang de er på besøg!

Jeg besøger dem ikke længere - De kommer ikke her så tit.

Det er altid mig, mig og så lige mig der glemmer noget, der aldrig gør ordentlig rent og mig der har "ødelagt" barnet fordi hun er så morsyg.

Jeg går amok!
Det er seriøst mig der klarer det meste (ALT!) herhjemme - Alligevel tillod hun sig at sige til mig at jeg nok skulle til at hjælpe lidt mere til!
Stig arbejder jo!!
- ØHH! Det er fandme da også et slags arbejde at være på barsel!! Bare liiidt flere timer end normalt arb. og så med den forskel at man aldrig ved hvornår man har fri!

3 dage efter jeg havde født var det også MIG der ikke havde fået gjort ovnen ordentlig rent fra sidst den blev brugt, sikke noget svineri.

Fårk!! Ved virkelig ikke hvad man skal stille op!
Næste gang hun brokker sig over at der roder i MIT (Åbenbart) hjem har jeg faktisk tænkt mig at sige at det er fordi hendes søn ikke er opdraget hjemmefra og ikke hjælper til!

Anmeld

26. maj 2008

Plysbjørnen

Puha stakkels jer... Tror jeg var gået amok hvis min svigermor talte sådan til mig...

Men nu ligger landet sådan at jeg ikke har nogen svigermor... Jo min kæreste har selvfølgelig en mor, eller rettere havde for hun er afgået ved døden for mange år siden...

Havde hun endelig levet ja så må guderne vide hvordan hun ville være, for hun er (var) på alder med min Mormor som er 82 år... Nej så gammel er min kæreste heller ikke, han er kun 42 (er selv 30), hans mor glemte bare at holde en gajol mellem knæerne da hun ikke ville have flere børn... Så han blev til en plet på samfundet i stedet for en plet på lagnet (han ynglingssang: "det da godt vi blev født før aborten den blev fri)...

Nå nok om det, men gud fader hvor har jeg ondt af jer...

Betina1978 - Laura 010807 - Lillebror 19+6

Anmeld

26. maj 2008

Loggidut

lidt tankevækkende...

for det er nummer to indlæg i løbet af kort tid...og det andet valgte jeg ikke at kommentere på, netop fordi jeg er hamrende lykkelige for min svigerfamilie...det er lige som de eneste mine unger har af den generation!

derfor, bare for at lave lidt ravage...vælger jeg lige at gå lidt mod strømmen...

og spørge...lol...nu bliver der ballade...

hvordan havde i det med svigermødrene før i fik børn?

og er i klar over hvem der har opdraget og givet liv til jeres kære mænd...lol?

jeg kan godt se de dumme kommentare er for platte fra din svigermors side
men jeg ville nok tage en sladder med hende om det.

inden i skælder for meget ud på de gamle harper...så tænk over hvad det er (med jeres kropssprog ) i giver til børnene...for de kan lugte den slaks fjendskab på lang afstand.

jeg elsker min svigermor og min svigerfar...ingen tvivl om det, og jeg er sørme nok lige så platte over for dem som de er over for mig, men de forstår heldigvis at opføre sig som mennesker...

ps/da tif blev født måtte jeg tvinge min svigermor til at holde hende...hun turde ikke, og rørte hende slet ikke de første mange dage...

nu har hun da været her og passet hende øhhh...to gange over få timer fordi hun ikke kan holde til mere...

men jeg ønsker netop at mine unger skal få et dejligt forhold til svigerfamilien, for de er trodsalt 50% af det dejlige barn vi har fået!

bare lige lidt tanker.

knus

og ps/snak da lige med hende

Anmeld

26. maj 2008

Plysbjørnen

Loggidut skriver:

lidt tankevækkende...

for det er nummer to indlæg i løbet af kort tid...og det andet valgte jeg ikke at kommentere på, netop fordi jeg er hamrende lykkelige for min svigerfamilie...det er lige som de eneste mine unger har af den generation!

derfor, bare for at lave lidt ravage...vælger jeg lige at gå lidt mod strømmen...

og spørge...lol...nu bliver der ballade...

hvordan havde i det med svigermødrene før i fik børn?

og er i klar over hvem der har opdraget og givet liv til jeres kære mænd...lol?

jeg kan godt se de dumme kommentare er for platte fra din svigermors side
men jeg ville nok tage en sladder med hende om det.

inden i skælder for meget ud på de gamle harper...så tænk over hvad det er (med jeres kropssprog ) i giver til børnene...for de kan lugte den slaks fjendskab på lang afstand.

jeg elsker min svigermor og min svigerfar...ingen tvivl om det, og jeg er sørme nok lige så platte over for dem som de er over for mig, men de forstår heldigvis at opføre sig som mennesker...

ps/da tif blev født måtte jeg tvinge min svigermor til at holde hende...hun turde ikke, og rørte hende slet ikke de første mange dage...

nu har hun da været her og passet hende øhhh...to gange over få timer fordi hun ikke kan holde til mere...

men jeg ønsker netop at mine unger skal få et dejligt forhold til svigerfamilien, for de er trodsalt 50% af det dejlige barn vi har fået!

bare lige lidt tanker.

knus

og ps/snak da lige med hende

Ih hvor har du ret Loggidut...
Jeg må ærligt tilstå at jeg ski ville ønske at mine børn have begge sæt bedsteforældre... For de er guld værd før børnene... Kan stadig huske det forhold jeg havde til min egen Farmor...

Men synes stadig at det er træls for de forskellige damer at deres svigermødre er sådan... Men som du siger "slå bagdelen i sæden og tag en snak med hende"

Betina1978

Anmeld

26. maj 2008

Mie A

Jeg vil bare lige sige at min svigermor gør præcis det samme, hvilket jeg bare har lært at leve med. For det er bare en af de ting der aldrig bliver anderledes. Hos dem var det hende der tog sig af børnene og manden der gik på arbejde.
Generelt tænker hun ikke før hun taler. Da vi fortalte at vi skulle have nr 3, var hendes svar "jamen I kan da stadig få abort" - der mistede jeg bare så meget for hende. Så mit forhold til min svigermor, er at hun er farmor til mine børn, som elsker hende - men så er hun heller ikke mere for mig.

Men hvis du ønsker et godt forhold til hende, så synes jeg da også helt klart at du skal snakke med hende - det er selvfølgelig ikke alle, at det har en positiv effekt på - men du kender hende bedre end os andre.

Knus Mie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.