Planlægning af lillebror/søster ..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. marts 2010

Anita80

Anne85 skriver:

Det er nu altså a-kasse du skal være medlem af! Og så mener jeg bestemt du kan få dagpenge... Men absolut laveste sats... Har du derimod været ude og arbejde i et halvt år (mener jeg det er) får du max dagpenge.
Men måske det vr federe at få et job og så gå på barsel med fuld løn?
Man må jo gøre op hvad der er vigtigst.. At være økonomisk lidt bedre stillet eller at få baby nu!! Jeg skal jo på barsel på dagpenge... Det blir hårdt, men vi ville simpelthen ikke vente længere med at få nummer to.

Når det så er sagt synes jeg virkelig I skal overveje aldersforskelle på børnene. Jeg tror der er fordele og ulemper ved at ha nåde kort og lidt længere tid mellem børnene.
Personligt er jeg glad for at der kommer til at være næsten 3 år mellem Kristian og lillesøster... Der er sket så meget med han det sidste år, han forstår alt og kan forklare sig med ord, han er blevet mere selvhjulpen i form af at spise helt selv (arh det gjorde han squ nok også for et år siden), selv ta tøj på osv og inden længe er han ble fri! Og så alt det praktiske med at fx barnevognen nu ikke længere blir brugt af ham Men vi er jo alle forskellige... Min søster og jeg er der fx 22 måneder imellem og jo har altid haft stor glæde af hinanden... Min bror og jeg er der 5 1/2 år imellem og det er først her de seneste år at vi sårn rigtig er begyndt at bruge hinanden.. Men det tror jeg lige så meget handler om forskellen på drenge og piger

Ja A-kasse selvfølgelig.. var jo det jeg mente

UNDSKYLD!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. marts 2010

Ox.

Anne85 skriver:

Det er nu altså a-kasse du skal være medlem af! Og så mener jeg bestemt du kan få dagpenge... Men absolut laveste sats... Har du derimod været ude og arbejde i et halvt år (mener jeg det er) får du max dagpenge.
Men måske det vr federe at få et job og så gå på barsel med fuld løn?
Man må jo gøre op hvad der er vigtigst.. At være økonomisk lidt bedre stillet eller at få baby nu!! Jeg skal jo på barsel på dagpenge... Det blir hårdt, men vi ville simpelthen ikke vente længere med at få nummer to.

Når det så er sagt synes jeg virkelig I skal overveje aldersforskelle på børnene. Jeg tror der er fordele og ulemper ved at ha nåde kort og lidt længere tid mellem børnene.
Personligt er jeg glad for at der kommer til at være næsten 3 år mellem Kristian og lillesøster... Der er sket så meget med han det sidste år, han forstår alt og kan forklare sig med ord, han er blevet mere selvhjulpen i form af at spise helt selv (arh det gjorde han squ nok også for et år siden), selv ta tøj på osv og inden længe er han ble fri! Og så alt det praktiske med at fx barnevognen nu ikke længere blir brugt af ham Men vi er jo alle forskellige... Min søster og jeg er der fx 22 måneder imellem og jo har altid haft stor glæde af hinanden... Min bror og jeg er der 5 1/2 år imellem og det er først her de seneste år at vi sårn rigtig er begyndt at bruge hinanden.. Men det tror jeg lige så meget handler om forskellen på drenge og piger

Så absolut  ...

Vi vender og drejer den også hele tiden, når jeg er færdig er bettefisen 20 måneder, og så ryger der ihvertfald min. 9 mdr oveni, så synes aldersmæssigt at det vil passe rigtig fint ..

Der er kun 2½ år imellem min bror og jeg, og 5 imellem Jonas og hans søster, og de er heller ikke særlig tætte, men det er jo selvfølgelig heller ikke sikkert det er sådan med alle, for som du siger, er du jo blevet tæt med din bror nu.

Jeg synes det er rigtig svært, for der er så meget der tæller både for og imod ...

Men tak for svar søde

Anmeld

19. marts 2010

Ina33

Sussie&Lilje skriver:

Hej Piger!

Min kæreste og jeg har talt meget om hvornår vi skal begynde på at lave lillebror/lillesøster ..

Vores datter er nu 7½ mdr, og jeg er færdig med min uddannelse (i butik) om 1 år.

Vi snakkede om at begynde lidt inden jeg er færdig, da vi synes det er dumt, at jeg finder nyt job først og så skal til at vente et års tid mere udover dette, før vi kan komme igang (da vi heller ikke vil have aldersforskellen er alt for stor imellem dem) ..

Jeg har stadig 3 måneders barsel tilgode, så dem ville jeg så tage efter endt uddannelse, og så håbe på at jeg venter mig til den tid, så det kun er max 6 måneder jeg eventuelt kommer til at gå på dagpenge før den nye barsel begynder ..

Når den nye lille prins/prinsesse så er gammel nok til at jeg skal begynde på job igen, vil jeg så lede.

Men jeg er selvfølgelig lidt i tvivl om det her er det rigtige at gøre .. Er der nogen af jer der har erfaring med samme situation?

Alle meninger/holdninger er velkomne

Knus Sussie, Jonas & Lilje ..

Hej hej

Ikke for at tage modet fra dig, men er du sikke på du kan bruge din barsel på den måde?

Da jeg gemte noget af min barsel fik jeg oplyst, at jeg kun kunne afholde den, hvis jeg var fastansat i det firma, som jeg også var ansat i da jeg gik på barsel. Altså hvis man har skiftet job i mellemtiden, så har man ikke længere ret til at afholde sin (gemte) barsel. Ligesom man heller ikke kan afholde den imens man går på dagpenge?

Hmm nu blvier jeg godt nok i tvivl, mener bare der er noget om det. Og måske er det værd at undersøge, så du ikke bliver skuffet når tiden kommer.

Anmeld

19. marts 2010

Corn

Sussie&Lilje skriver:

Ja det er jo lige det om det ender i noget kontanthjælp eller hvad det gør, for jeg har aldrig rigtig været ude i sådan noget da jeg altid har været i job, så jeg kender slet slet ikke reglerne ..  Jeg tænker at så længe vi ikke er gift, så kan jeg stadig komme på kontanthjælp, er det ikke sådan det er?

Hvis du når at finde et job inden og så først føder efter ni måneders ansættelse, så er du jo bedst stillet.

Med nr. 1 smed jeg pillerne december/januar, men vi var ikke så aktive, da jeg først var udlært den 31. januar. Så fik jeg job fra den 1. februar og så gik vi ellers igang. Det tog så lidt tid og jeg blev først gravid om sommeren, men jeg fik min barsel med løn... Det var helt klart det værd...

Og jeg kom så tilbage på job efter knap et år på orlov, og blev igen gravid om sommeren, og gik på barsel knap et år mere.

Der er 25 mdr mellem de to store og de har de hamrende godt sammen.

Majken 25+

Anmeld

19. marts 2010

Lulle25

Sussie&Lilje skriver:

Hej Piger!

Min kæreste og jeg har talt meget om hvornår vi skal begynde på at lave lillebror/lillesøster ..

Vores datter er nu 7½ mdr, og jeg er færdig med min uddannelse (i butik) om 1 år.

Vi snakkede om at begynde lidt inden jeg er færdig, da vi synes det er dumt, at jeg finder nyt job først og så skal til at vente et års tid mere udover dette, før vi kan komme igang (da vi heller ikke vil have aldersforskellen er alt for stor imellem dem) ..

Jeg har stadig 3 måneders barsel tilgode, så dem ville jeg så tage efter endt uddannelse, og så håbe på at jeg venter mig til den tid, så det kun er max 6 måneder jeg eventuelt kommer til at gå på dagpenge før den nye barsel begynder ..

Når den nye lille prins/prinsesse så er gammel nok til at jeg skal begynde på job igen, vil jeg så lede.

Men jeg er selvfølgelig lidt i tvivl om det her er det rigtige at gøre .. Er der nogen af jer der har erfaring med samme situation?

Alle meninger/holdninger er velkomne

Knus Sussie, Jonas & Lilje ..

Jeg kan da dele lidt ud af mine erfaringer. Har en stor pige på 8 og en pige på 2 år som har glæde af hinanden nu, de pjatter, danser leger og tøsehygger, de er super glade for hinanden trods en aldersforskel på 6 år. Så har jeg en dreng på 11 mdr, så der er ca 18 mdr mellem de 2 små, som bare er så fantastisk glade for hinanden. Mathilde på 2 år kysser, krammer, viser ham bøger og er bare så glad for ham og han for hende, der har aldrig været jalusi. Jeg kunne sagtens finde på at få nr 4 for Synes egentlig ikke det har været så hårdt, men det er jo nok hvordan man er skruet sammen som person og hvordan børnene er. Jeg har lang barsel og nyder og være hjemme ved mine unger, og træner så hver formiddag mens Peter sover, så det er bare skønt. Jeg kan kun sige min oplevelse med at få 2 børn tæt på hinanden har været så positiv og det var det  helt rigtige for os, trods mange prøvede at tale os fra det.

I forhold til økonomien har jeg fast arbejde og er medlem af en a kasse, jeg mener helt sikkert at man får færre dagpenge jo færre timer du har, men er ikke så meget inde i det må jeg indrømme. Synes da klart du skal kontakte din a kasse og skrive resultatet herinde.

Held og Lykke med projektet.

Kh Louise skruk efter nr. 4-gad vide om det aldrig stopper????

Anmeld

19. marts 2010

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
myprincess skriver:

Jeg har ventet da jeg mener at 3 til 4 år er den bedste alder mellem søskende, så min datter når lige at fylde 3,5 år når den lille kommer

Jeg er meget enig med dig. Jeg synes simpelthen det tager så meget fra den "store", når der er meget kort imellem søskende - både tid, overskud, opmærksomhed osv.

Nu får jeg nok på puklen, men jeg synes faktisk det er rigtig synd...

Anmeld

19. marts 2010

Mie A

SØS skriver:

Jeg er meget enig med dig. Jeg synes simpelthen det tager så meget fra den "store", når der er meget kort imellem søskende - både tid, overskud, opmærksomhed osv.

Hejsa

Hvorfor denne holdning?? Har du erfaring med søskende tæt på hinanden??

Anmeld

19. marts 2010

Pige2009

Hvis det var mig, ville jeg vente til jeg havde fået job, hvis det var mig, så jeg på den måde var meget bedre stillet. For jeg tænker, at en KH med to børn godt kan blive en meget hård tid

K.h. Linda

Anmeld

19. marts 2010

Lulle25

Har du selv erfaring med at have børn tæt på hinanden, hvis nej hvordan kan du så udtale dig. Det kan godt være du ikke kan overskue det, men mine børn har det skønt og elsker hinanden og jeg gør alt for der ikke er nogen der mangler opmærksomhed, kan fortælle at min søn vendte forkert og fordi min datter var så lille ville jeg ikke have kejsersnit og fødte ham ved en sædefødsel, for at jeg kunne bære hende og være sammen med hende som inden hun blev storesøster, så din kommentar er måske i forhold til hvad du kan rumme!

Anmeld

19. marts 2010

Ox.

Loppe skriver:

Hej hej

Ikke for at tage modet fra dig, men er du sikke på du kan bruge din barsel på den måde?

Da jeg gemte noget af min barsel fik jeg oplyst, at jeg kun kunne afholde den, hvis jeg var fastansat i det firma, som jeg også var ansat i da jeg gik på barsel. Altså hvis man har skiftet job i mellemtiden, så har man ikke længere ret til at afholde sin (gemte) barsel. Ligesom man heller ikke kan afholde den imens man går på dagpenge?

Hmm nu blvier jeg godt nok i tvivl, mener bare der er noget om det. Og måske er det værd at undersøge, så du ikke bliver skuffet når tiden kommer.

Jeg har lige talt med kommunen i sidste uge, og hun fortalte mig, at jeg bare skulle afholde det sidste inden hun fylder 9, og så måtte jeg selvom resten ..  Så håber da informationerne var korrekte ..

Knus!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.