Hvordan udtaler man navne der ender på s (i ejeform!)???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2010

Pige2009

Risen skriver:

Hahah!  skrev også kun at jeg huskede en smule  

Klasse...!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2010

Pige2009

Reglerne mht. genitiv således:

Ved alm. sted- og personnavne, der ender på -s, skrives apostrof efter s. Dvs. Magnus' cykel, og det udtales som det skrives.

Ved andre sted- og personnavne tilføjes der bare et -s efter ordet. Dvs. Lindas cykel.

Det er en klassisk fejl som flere i denne tråd også har lavet at skrive apostrof -s efter ordet. Det kan man ikke på dansk.

K.h. Linda

Anmeld

14. marts 2010

N&J

Det siger jeg også - synes bare jeg oftest hører det med det der "-es" efter, så er tvivl om hvad der er korrekt...

Altså skriftsprogsmæssigt så er det korrekt med Thomas' cykel (det var ihvertfald sådan vores dansklærer skrev, netop fordi man ikke måtte skrive s efter s'et, men at det skulle tilføjes for at være grammatisk korrekt) og derfor tror jeg altså at man skal sige Thomases.. sådan som jeg husker det, men hvad dansklærer er jo ikke det jeg er ved at uddanne mig til.. 

Anmeld

14. marts 2010

Vial

Jeg tror at det udelukkende er et spørgsmål om dialekt. Det korrekte er "Magnus cykel". Alt efter hvor man kommer fra i DK vil man krydre det med e - fx er det jo ikke sproglig korrekt at forkorte en sætning og evt pege på en genstand: "det er magnuses". Det er dog nødvendigt så at udtale es, da man ellers tror, at Magnus er en cykel ;-)

Anmeld

14. marts 2010

LinLin

Baagøe skriver:

Reglerne mht. genitiv således:

Ved alm. sted- og personnavne, der ender på -s, skrives apostrof efter s. Dvs. Magnus' cykel, og det udtales som det skrives.

Ved andre sted- og personnavne tilføjes der bare et -s efter ordet. Dvs. Lindas cykel.

Det er en klassisk fejl som flere i denne tråd også har lavet at skrive apostrof -s efter ordet. Det kan man ikke på dansk.

K.h. Linda

Nu er det jo ikke skrivemåden jeg spørger om

Anmeld

14. marts 2010

LinLin

KaMa skriver:

Jeg tror at det udelukkende er et spørgsmål om dialekt. Det korrekte er "Magnus cykel". Alt efter hvor man kommer fra i DK vil man krydre det med e - fx er det jo ikke sproglig korrekt at forkorte en sætning og evt pege på en genstand: "det er magnuses". Det er dog nødvendigt så at udtale es, da man ellers tror, at Magnus er en cykel ;-)

Præcist! Det er det jeg efterlyser At hvis man bare siger "Det er Magnus' " og ikke "Det er Magnuses" tror man det er drengen og ikke tingen man omtaler...

Nå... Tror bare jeg dropper -s navne - det er sgu for indviklet

Anmeld

14. marts 2010

LinLin

NikitasMoar skriver:

Altså skriftsprogsmæssigt så er det korrekt med Thomas' cykel (det var ihvertfald sådan vores dansklærer skrev, netop fordi man ikke måtte skrive s efter s'et, men at det skulle tilføjes for at være grammatisk korrekt) og derfor tror jeg altså at man skal sige Thomases.. sådan som jeg husker det, men hvad dansklærer er jo ikke det jeg er ved at uddanne mig til.. 

FINDES der en dansklærer herinde, mon???? Hun må da vide det

Anmeld

14. marts 2010

Vial

Mor til David skriver:

Præcist! Det er det jeg efterlyser At hvis man bare siger "Det er Magnus' " og ikke "Det er Magnuses" tror man det er drengen og ikke tingen man omtaler...

Nå... Tror bare jeg dropper -s navne - det er sgu for indviklet

Ja, det er sgu inviklet. Har du prøvet at google det. (Jeg bliver altid mobbet med, at jeg googler ALT).. haha.

Pøj pøj med navnevalg.

Jeg har fundet mine - så skal jeg bare finde ud af, om der er gemmer sig to piger, to drenge eller en af hver. Det kunne være så meget bonus lige at få søn og datter på en gang

Anmeld

14. marts 2010

LinLin

KaMa skriver:

Ja, det er sgu inviklet. Har du prøvet at google det. (Jeg bliver altid mobbet med, at jeg googler ALT).. haha.

Pøj pøj med navnevalg.

Jeg har fundet mine - så skal jeg bare finde ud af, om der er gemmer sig to piger, to drenge eller en af hver. Det kunne være så meget bonus lige at få søn og datter på en gang

Mange tak Har et drengenavn, som ikke ender på s , men pigenavn har jeg ikke...

Vil vide hvad der gemmer sig derinde?

Anmeld

14. marts 2010

Pige2009

Mor til David skriver:

Nu er det jo ikke skrivemåden jeg spørger om

Nej, det er jeg helt klar over, og som du kan se, har jeg også skrevet, at det udtales som det skrives. Magnus' cykel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.