Hvordan udtaler man navne der ender på s (i ejeform!)???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2010

helora

Vi har tit diskuteret det hjemme hos os. Vi har en datter, der hedder Agnes, og her siger vi altid fx. Agnes cykel. Men ved ikke, hvad der er formelt korrekt. Synes bare det lyder bedst sådan.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2010

Cris

Dengang i sprogskolen fik vi at vide, at den korrekte måde at sige er: Magnuses cykel. Men jeg tror, at der er kommet nye regler (måske kan man google dem?) at nu må man godt sige Magnus' cykel ligesom på engelsk. Og jeg synes, det er ærgeligt, for folk bliver bare mere forvirret.

Cris, som i dag har hun både vasket Felixes og Markuses tøj

Anmeld

13. marts 2010

LinLin

helora skriver:

Vi har tit diskuteret det hjemme hos os. Vi har en datter, der hedder Agnes, og her siger vi altid fx. Agnes cykel. Men ved ikke, hvad der er formelt korrekt. Synes bare det lyder bedst sådan.

jeg bruger heller ikke "es", men synes nu det lyder lidt underligt når man siger til et andet barn "det er magnus' " - som om det er drengen man mener og ikke det legetøj man ex omtaler (så kan man selvfølgelig bare huske at benævne tingen også )

Anmeld

13. marts 2010

LinLin

Cris skriver:

Dengang i sprogskolen fik vi at vide, at den korrekte måde at sige er: Magnuses cykel. Men jeg tror, at der er kommet nye regler (måske kan man google dem?) at nu må man godt sige Magnus' cykel ligesom på engelsk. Og jeg synes, det er ærgeligt, for folk bliver bare mere forvirret.

Cris, som i dag har hun både vasket Felixes og Markuses tøj

Så der skal -es på! Synes også det er træls der bliver lavet nye regler, når folk ikke kan finde ud af de gamle! Ex majonæse/mayonnaise... Eller værre: at gøre en bjørnetjeneste - det kan pludseligt være en fordel!!?

Er i øvrigt vild med Felix, men manden vil ikke kalde sit barn noget de kongelige hedder...

Anmeld

13. marts 2010

helora

Mor til David skriver:

jeg bruger heller ikke "es", men synes nu det lyder lidt underligt når man siger til et andet barn "det er magnus' " - som om det er drengen man mener og ikke det legetøj man ex omtaler (så kan man selvfølgelig bare huske at benævne tingen også )

Jeg syntes også det var lidt underligt i starten, men nu tænker jeg ikke så meget over det længere. Det kan godt være det ikke er grammatisk korrekt, og det kan godt være, at det kan medføre en smule forvirring, men jeg tror bare vi har taget beslutningen om, at det er sådan vi udtaler det

Anmeld

13. marts 2010

Cris

Mor til David skriver:

Så der skal -es på! Synes også det er træls der bliver lavet nye regler, når folk ikke kan finde ud af de gamle! Ex majonæse/mayonnaise... Eller værre: at gøre en bjørnetjeneste - det kan pludseligt være en fordel!!?

Er i øvrigt vild med Felix, men manden vil ikke kalde sit barn noget de kongelige hedder...

Tja, det var vi fuldstandig ligeglade. For det var det navn som vi godt kunne lide og som kunne fungere både i Spanien og i Denmark.

Og ja, det er irriterende, at de ændre på regler! hvordan kan vi så lære dansk???? hahahahahaha 

Men jeg er ikke 100% sikker på, men 95% Måske kan du finde reglerne på nettet fra de officielle danske sider...

Anmeld

13. marts 2010

LotteGabriella

Fx Magnus.

Siger man Magnus cykel eller Magnuses cykel???

Er modstander af navne der ender på s, men hvis jeg nu vidste hvordan det udtales, ville jeg jo have flere valgmuligheder

Man siger Magnus' (Magnuses) cykel eller ja det ved jeg sgu ikke

Anmeld

13. marts 2010

Risen

Det korrekte at skrive er  Jonas cykel eller Magnus bil ..  

Hilsen hende der stadig husker lidt fra gymnasiumet .. 

Anmeld

13. marts 2010

Pige2009

Risen skriver:

Det korrekte at skrive er  Jonas cykel eller Magnus bil ..  

Hilsen hende der stadig husker lidt fra gymnasiumet .. 

Som hedder gymnasiet i bestemt form...

Anmeld

13. marts 2010

Risen

Baagøe skriver:

Som hedder gymnasiet i bestemt form...

Hahah!  skrev også kun at jeg huskede en smule  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.