"Er du mors lille dreng"... Tanker.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.170 visninger
10 svar
0 synes godt om
21. maj 2008

Rasmine

Hvilke tanker gjorde I jer da I så programmet?

Sidder med eksamensopgave, "Omsorgssvigt", og skal skrive en god indledning.

Hvor mange tænkte:
- De skulle da aldrig nogensinde have lov til at få børn?

Hvad tror I man kan gøre for at undgå det i fremtiden?
-Måske sterilisation af sådanne "typer"? Og hvordan skulle man få det indført?
-Eller er det i bund og grund op til regeringen at skulle komme den negative sociale arv til livs, og hvordan?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2008

Plysbjørnen

Tanker jeg har gjort mig er, hvorfor reagerede de så langsomt de blev sendt på et "hjem", fordi de mente at de var uegnede som forældre, hvorfor fjernede de ikke knægten efter en måned når de kan se at der ikke sker nogen ændring med forældrene...

Man kan ikke tvangssterelisere sådanne typer (detsvære), men man ved på forhånd hvem der er "udsatte", så må man "bare" fjerne barnet så snart man kan ved de har født, eller ved at det går galt sådan som man kunne se med hendes nummer 2 der var der jo folk der råbte højt fra knægten var 2 uger gammel, men aligevel bliver der ikke gjort noget før at han er over 1 år (mener jeg)...

Betina1978 - Laura 010807 - Lillebror 19+1

Anmeld

21. maj 2008

Nadi

Hvor mange tænkte:
- De skulle da aldrig nogensinde have lov til at få børn?
Jeg vil sige 2. gang Anni blev gravid kunne jeg absolut ikke forstå hvorfor hun ikke var blevet steril, som der havde været snakket om efter hun fik Jørn. Men jeg tænkte ikke at de ikke skulle have lov, for der var jo hjælp nok til dem, hvis de bare ville have taget imod det. Ja de var for umodne, men nogle gange vokser man ogå med opgaven.

Hvad tror I man kan gøre for at undgå det i fremtiden?
-Måske sterilisation af sådanne "typer"? Ja det er en god ide, men det skla selvfølgelig være frivilligt. Og hvis man ikke ville, skulle der være opsyn med dem. Og ikke bare sådan noget pjatværk de lavede i Århus kommune mht Anni og hendes yngste søn Mads.

-Og hvordan skulle man få det indført? Det skulle være et tilbud om at folk der er udviklingshæmmede og ikke kan ta være for sig selv skal sterilliseres. Mener at dem der lider af Downs syndrom bliver sterilliseret. Men det kan godt være det er mig der husker forkert?!

Jeg har sgu ikke lige et svar til det sidste. Men nu har du ihvertfald mine tanker, hvis det overhovedet giver nogen mening (?)
Held og lykke med eksamensopgaven!

-Nadia

Anmeld

21. maj 2008

Rasmine

Det er rigtigt at de åndssvage/udviklingshæmmede "i gamle dage" ofte blev steriliseede.

Kunne man tilbyde "de uegnede" en pose penge for at lade sig sterilisere?
Det lyder frygteligt, men måske om 100 år tænkes der: Det var det eneste rigtige at gøre, og hvorfor skete det ikke noget før?
Vi udvikler os jo som mennesker, og samfundet udvikler sig.

Tinatrold: Hvordan tror du man definerer sådanne "typer" og hvor tror du "grænsen" ville gå?
-Skal man eventuelt tage en IQ test, for at blive erklæret egnet?

Pyha, det bliver lidt dybt nu.

Tak for Jeres svar, glæder mig til at se flere TANKER!

Anmeld

21. maj 2008

Nadi

Det lyder frygteligt, men måske om 100 år tænkes der: Det var det eneste rigtige at gøre, og hvorfor skete det ikke noget før?
Nej det mener jeg ikke er løsningen, så virker det som en bestikkelse. Men det kan være du har ret i det med de 100 år, jeg synes bare ikke det er vejen frem.
Vi udvikler os jo som mennesker, og samfundet udvikler sig. Og heldigvis for det ;)

-Skal man eventuelt tage en IQ test, for at blive erklæret egnet? Nej det synes jeg heller ikke. For man kan være klog på mange forskellige måder. Men måske skulle man gøre lige som folk der gerne vil adoptere. De bliver jo tjekket i hoved og R.. inden de får et ja til at de må betale ½ mil for t få et barn. Måske skulle man til at søge om at blive gravid??

Anmeld

21. maj 2008

Rasmine

Nadi skriver:

Nej det mener jeg ikke er løsningen, så virker det som en bestikkelse. Men det kan være du har ret i det med de 100 år, jeg synes bare ikke det er vejen frem.
Vi udvikler os jo som mennesker, og samfundet udvikler sig. Og heldigvis for det ;)

-Skal man eventuelt tage en IQ test, for at blive erklæret egnet? Nej det synes jeg heller ikke. For man kan være klog på mange forskellige måder. Men måske skulle man gøre lige som folk der gerne vil adoptere. De bliver jo tjekket i hoved og R.. inden de får et ja til at de må betale ½ mil for t få et barn. Måske skulle man til at søge om at blive gravid??

He he...

Anmeld

21. maj 2008

Plysbjørnen

Mebach skriver:

Det er rigtigt at de åndssvage/udviklingshæmmede "i gamle dage" ofte blev steriliseede.

Vi udvikler os jo som mennesker, og samfundet udvikler sig.

Tinatrold: Hvordan tror du man definerer sådanne "typer" og hvor tror du "grænsen" ville gå?

Pyha, det bliver lidt dybt nu.

Tak for Jeres svar, glæder mig til at se flere TANKER!

Hvordan tror du man definerer sådanne "typer" og hvor tror du "grænsen" ville gå?
Hvordan man kan definere sådane typer, er et godt spørgsmål, men mange af dem er jo på en eller anden måde inde i systemet i forvejen, da de jo er "socialt udsatte", i det konkrete tilfælde havde de været på stoffer, alkohol...

Men jeg mener det var noget med at de blev udsat for en test eller noget som viste at de ikke var egnede som forældre, men man håbede på at det ændrede sig...

Men ellers har jeg ikke helt nogen idé om hvad/hvordan man kan gøre det...

Betina1978 - Laura 010807 - Lillebror 19+1

Anmeld

21. maj 2008

BellaT

Jeg går ind for tvangssterilisering af mennesker der ikke er i stand til at tage vare på deres børn. Altså i de ekstreme tilfælde. Selvfølgelig mest for børnenes skyld men også for forældrenes skyld. Hver gang et barn bliver fjernet er det et nederlag for dem. Igen noget som de troede de kunne klare, men som alligevel ikke lykkedes.
Jeg mener også at diagnosticerede rene psykopater (ved ikke lige om der er noget der hedder sådan, men I forstår vel hvad jeg mener) skulle tvangssteriliseres. Ved godt at det er synd for dem alle, men det er børnene det går ud over jo. Og den negative sociale arv vil da blive mindre og mindre med tiden så.

He He, det med IQ-testen stemmer jeg nej til. Tror ikke jeg vil få lov til at blive gravid så, da jeg er meget lidt logisk tænkende, hvilket man vist skal være i de der IQ-teste.8D
Det der med en "forældre"-test er nok lidt umuligt at bruge. Da der jo findes så mange forskellige egenskaber og sider ved et menneske.

Jeg synes det er svært at finde grænsen. Uegnet eller egnet. Det er så svært. Overvågning som hos Jørns forældre er en god ting. Så skal der så lige brydes ind inden det gik så galt som med Jørn, selvfølgelig. Jeg synes at Jørns mor skulle steriliseres. Hun magter det tydeligvis ikke. I så slemme tilfælde bør der gøres noget. Men man kan jo så bare lige tænke hvor mange børn der vokser op sådan. Jørns forældres vennepars dreng blev ikke fjernet på trods af slem vanrøgt.
NEJ, der må altså gøres noget drastisk!

Tanker fra Helle - som nu tænker og tænker....

Anmeld

21. maj 2008

Monica

Her må jeg lige være med...

Jeg tænker primært een ting: Hvordan kan det være at det er forældrene der får en chance og ikke børnene???? ALTSÅ, synes at børnene burde fjernes efter meget kort tid, så de ikke tager skade. Så må det være op til forældrene at bevise de kan tage vare på barnet...

Og synes ikke at man i et land som Danmark kan tvangs strilisere nogen... Eller måske jo, er bare bange for at det måske kan ramme de forkerte...

MONI

Anmeld

21. maj 2008

ivfmarie

puuuh... et fælt område at snige sing ind på, Bacon! Det kan jo ikke lade sig gøre at sætte dårlige forældre i bår - før de rent faktisk beviser at de er dårlige! Der finde stenrige, højtbegavede mennesker der forfømmer deres børn, og så finde der stakkels fattige enlige mødre til mange børn der passer og plejer deres afkom fuldstændig upåklageligt. Jeg tror at alle forældre generelt skal "overvåges" mere, for at finde de "uegnede". Det kunne være mere "mandsopdækning" fra sundhedsplejerskens side. Dvs mere end de sølle tre besøg man får på et halvt år. Besøgene skulle nok være af længere varighed, og måske mere gå ud på at se forældrenes håndtering af børnene, end kaffe og boller... Det kræver jo egentlig ikke så meget at sætte i værk, for alle forældre får jo i forvejen en sp'er tilknyttet. Der skal "bare" flere sp'ere og mere tid til dem - og selvfølgelig flere penge i posen (hep hep alle I der strejker - you go girls!!) Andengangs forældre der første gang viste nedsat egnethed kunne følges i et bestemt program, og børnene bør tagesl væk ved første tegn på omsorgssvigt. Man kunne jo godt lave forældretests - de findes jo allerede. Men hvem skal testes? Og hvornår? Marie - ønsker pøj pøj med opgaven

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.