Spørgsmål ang igangsættelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.098 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. februar 2010

LouiseNielsen

Hejsa Tøser!

Som nogen måske har læst døjer jeg utrolig meget med en rigtig slem bækkenløsning og gammel skade i ryggen, og havde snakket i gangsættelse med min Jm. Hvilket hun var meget imod. Min fys siger hun vil anbefale i gangsættelse, for at forsøge at undgå jeg skal døje med smerterne efter fødslen, men også for ikke at fødslen skal blive et større smerte helvede end højst nødvendig.

Snakked derfor i dag i tlf med min egeb læge, og hun var meget positiv for en evt i gangsættelse, så skal derned på næste onsdag og snakkke med hende om det.

Jeg selv har lidt blandende følelser omkring det, for jeg har svært ved at skulle gå glip af den spændende med hvornår veer mon starter, hvordan de starter osv osv. Men omvendt, så tiltaler igangsættelse mig meget, da det vil spare mig for bækkensmerterne hele 2 uger før termin. Nej 2 uger er nok ikke meget, men er det når man konstant har ondt....

Det jeg vil med dette indlæg er og spørge sødt, om jer der har prøvet at blive sat i gang, om i ikke vil være rare at fortælle mig jeres historie.. Hvorfor blev i sat i gang, hvordan foregik det lige fra i blev sat i gang og til i havde født, og hvordan blev i sat i gang?

Jeg aner intet om det, og vil meget gerne høre lidt...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2010

dithmer

Hej Louise Larsen.

Jeg blev sat igang ved min 2. fødsel da jeg gik 16 dage over og at hun ikke havde mere fostervand tilbage. Jeg fik lagt en stikpille op kl 16 ca, fik taget vandet, og sprunget fosterhinderne. Kl 22.00 ca fik jeg min første ve. Kl 24.00 tog veerne for alvor til og hun er født kl 03.35. Jeg synes personligt ikke det er behageligt da veerne kommer non stop fra start til slut uden rigtige vepauser. Det er selvfølgelig min beretning og er sikkert forskellig fra mange andre, men jeg ville ikke anbefale det og håber ikke jeg selv skal opleve det igen.

Held og lykke.

Anmeld

23. februar 2010

Lærke & Lucas

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Som nogen måske har læst døjer jeg utrolig meget med en rigtig slem bækkenløsning og gammel skade i ryggen, og havde snakket i gangsættelse med min Jm. Hvilket hun var meget imod. Min fys siger hun vil anbefale i gangsættelse, for at forsøge at undgå jeg skal døje med smerterne efter fødslen, men også for ikke at fødslen skal blive et større smerte helvede end højst nødvendig.

Snakked derfor i dag i tlf med min egeb læge, og hun var meget positiv for en evt i gangsættelse, så skal derned på næste onsdag og snakkke med hende om det.

Jeg selv har lidt blandende følelser omkring det, for jeg har svært ved at skulle gå glip af den spændende med hvornår veer mon starter, hvordan de starter osv osv. Men omvendt, så tiltaler igangsættelse mig meget, da det vil spare mig for bækkensmerterne hele 2 uger før termin. Nej 2 uger er nok ikke meget, men er det når man konstant har ondt....

Det jeg vil med dette indlæg er og spørge sødt, om jer der har prøvet at blive sat i gang, om i ikke vil være rare at fortælle mig jeres historie.. Hvorfor blev i sat i gang, hvordan foregik det lige fra i blev sat i gang og til i havde født, og hvordan blev i sat i gang?

Hej Louise.
Jeg blev sat i gang 3 dage før min termin pga for lidt fostervand, og min pige ikke var så stor synes de.
Søndag aften kl 19.30 får jeg lagt en stikpille op og tror ikke der går mere end en halv time før jeg begynder at mærke lidt. Vi tager så hjem men kl 01.30 kan jeg ikke holde ud og ligge mere har veere i et væk og det fortsætter ind til jeg får noget smertestillende. Min datter er født 8.52 næste morgen. Jeg synes det var en slem fødsel. Kan ikke anbefale at blive sat i gang. Har hørt flere der siger det er værre end hvis det selv starter.
Held og lykke med fødslen

Britt og Lærke

Anmeld

24. februar 2010

SAL

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Hej!

Jeg gik 14 dage over termin, blev sat i gang på 14. dagen! Skulle møde på FG kl. 9, fik en stikpille - pga. for højt BT måtte jeg ikke tage hjem, så vi fik en stue...De havde sat at der var (og er for mange) stor sandsynlighed for at én stikpille ikke er nok og at jeg muligvís skulle have én mere om eftermiddagen...Men kl. 11 begyndte mine veer og der var INGEN tid i mellem! Så en rigtig god og effektiv stikpille til mig Derefter foregik det ganske normalt...Så kun god og postitiv fortælling herfra!

Held og lykke med det hele!

Anmeld

24. februar 2010

kiroo

hej louise

jeg er blevet sat begge gange 1. gang en uge før og 2. gang 2 uger før.. dette skyldes at jeg har en større risiko for blodpropper ..

og da JM har skønnet begge piger omkring de 3000kg syntes de det var helt i orden, men jeg havde også min læge fra gentofte med ind over, hende der tjekker mit blod for blodpropper. selv i gangsættelsen er gået rigtig fint begge gange. hvis du ville vide mere om selve igangsættelsen så skriv endelig.

min veninde er også blevet sat i gang før pga. bækkebløsning.
så tror bare du skal kæmpe,for din sag..

knus kitt

Anmeld

24. februar 2010

LISBETH:-)

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Hejsa,

Jeg forstår ikke helt hvordan en igangsættelse skulle kunne gøre, at du får mindre smerter. Jeg forstår godt at du så føder tidligere, og kroppen derved ikke bliver belastet i længere tid. Men fødslen er da den sammen ved igangsættelse, og du vil vel have de samme smerter efter en igangsættelse som ved en fødsel der starter af sig selv? Hele processen er jo det samme, ved igangsættelse fremprovokere man den jo bare.

Jeg blev selv sat igang ved sidste fødsel, dette da vandet gik, men jeg ikke fik veer. Jeg fik lagt en pille op. Jeg havde en meget lang og hård fødsel. Så den var på ingen måde nemmere fordi jeg blev sat igang.

Under alle omstændigheder håber jeg da for dig, at du får det som du ønsker!!!!! Jeg skal selv have PKS denne gang!

Anmeld

24. februar 2010

hc=k

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Jeg vil i hvertfald rigtig gerne fortælle dig hvordan jeg oplevede det.

Jeg var til jordmoder 14 før min termin og der havde jeg det rigtig skidt med det hele. Jeg havde bækkenløsning, vand i hele kroppen og ondt i venstre side af maven ( viste sig at moderkagen havde løsnet sig)
Jeg snakkede med min JM om hvordan jeg havde det og hun sagde at hun havde snakket med min fødselslæge om at de ville sætte mig igang på terminsdagen. Jeg blev rigtig glad, men tanken om at jeg skulle gå 14 mere i det helved var slet ikke til at bære.
På min terminsdag kom jeg så ind på hospitalet og blev undersøgt for at se hvad der skulle gøres, den JM der undersøgte mig sagde at jeg ingen LH havde og at jeg var 1 cm åben, men at hun ikke ville prikke vandet fordi det gik så godt dernede. Jeg fik lagt en stikpille op kl 10.15, hun sagde at jeg måske var heldig at få nogle veer inden for 4 til 6 timer, men jeg skulle ikke regne med noget, så kunne jeg gå derfra igen. Min kæreste og jeg tog ud for at få noget mad og derefter tog vi i et center for at kigge, men efter en tur i Imerco gik vandet pludselig der var kl ca 12, jeg ringede til FG og de sagde at jeg bare skulle slappe af og vente på veer.
Kl 14.30 mens jeg lå og sov ringede min mor for at hører hvordan det gik og så skal jeg ellers love for at jeg havde veer og de blev værre og værre. Ringede igen til Fg og skulle komme. Intet kunne de gøre og jeg fik bud på at komme igen om 2 timer, vi besluttede os at tage hjem til mine forældre ( 5 min fra hospitalet ), men da vi kom til p-pladsen var mine veer så slemme at vi måtte afsted igen. Jeg bilv indlagt kl 16 og fødte så kl 04.20.

Jeg synes det var rigtig rart at jeg vidste hvornår jeg sådan ca skulle føde, men nu efterfølgnede synes jeg det er rigtig ærgeligt at jeg ikke oplevede det med at veernegik igang selv eller at vandet gik selv. Næste gang vil jeg helst ikke sættes igang med mindre det virkelig gældet liv eller død, men det kan man jo ikke altid vide.

Anmeld

24. februar 2010

Halbschön

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Hej Louise.

Jeg blev sat igang da jeg var 14 dage over tid. Jeg havde tidligere i graviditeten fået at vide at jeg MAX måtte gå 7 dage over tid, pga. stort barn, men det glemte lægen at notere i journalen, så sådan blev det ikke. Da jeg var 41+3 var jeg til forundersøgelse på FG med henblik på igangsættelse. Jeg blev scannet og lillemanden blev vurderet til 4504g, og derfor sagde lægen at jeg skulle sættes igang samme dag... Jeg skulle så ringe ind til FG om eftermiddagen for at høre hvornår jeg skulle møde op. De sagde at jeg allerede var ret moden, så de var ret sikker på at jeg selv gik i fødsel inden for et par dage, men hvis der ikke skete noget, skulle jeg møde op fredag aften kl 19, når jeg var 42+0.

Jeg møder så op på FG fredag aften, uden veer eller andre tegn på at fødslen snart skulle gå igang. Jeg får kørt en kurve, og efter det ville jm undersøge mig, og sætte en stikpille op, så jeg kunne komme hjem. Da hun undersøge mig har jeg allerede åbnet mig to cm, og har 1cm livmoderhals tilbage, så hun vælger at tage vandet i stedet. Klokken var her 19.45. Nu skulle kæresten og jeg så bare gå lidt rundt på FG og se om veerne startede af sig selv.. Kl 21.30 var der stadig intet sket, så jeg kom en på en fødestue, fik målt blodtryk og tilbudt lavement. Tog jeg imod.. Herefter fik jeg lagt vedrop, og der gik ikke længe før der var skruet op på max og jeg havde nogle grumme grumme veer... Mit ønske var at bruge badekar som smertelindring, men når man får vedrop skal man have målt kurve hele tiden, så det var desværre ikke muligt. Fra omkring kl. 22.30-3 havde jeg konstante veer, ingen ve-pauser.. Og jeg tror måske det kan være vedroppet der var skyld i det... Kl. 2 kaster jeg op og spørger efter noget smertestillende. Hun undersøger mig, og jeg har på det tidspunkt kun åbnet mig yderligere 1 cm, altså 3 i alt, så hun anbefaler at jeg får en epiduralblokade. Kl. 3.15 får jeg anlagt den... Det gjorde ondt at få den lagt, fordi at det skulle gøres mens jeg havde veer, og så var det virkelig svært at sidde sådan.. Men hold da op sikke en lettelse!!! Nu havde jeg overskud til at snakke med min kæreste igen...

Kl. 6.55 begynder jeg at presse, og 7.18 er han ude...

Ja det blev jo næsten en FB, men mine tanker om igangsættelse er nok lidt blandet. Jeg håber at jeg næste gang kan føde "selv" uden vedrop osv., da jeg synes det var rigtig hårdt.. Man går jo lidt imod naturens vej... Men i dit tilfælde, kan jeg godt forstå, at du gerne vil sættes igang, når du har så mange smerter...

Håber du fik noget ud af at læse det

Knus

Anmeld

24. februar 2010

kiroo

nu skriver jeg det lige alligvel...

min 2. igang sætelse gik rigtig super.
jeg mødte ind kl. 7 og halv 8 får jeg taget vandet, jeg var 4 cm åben og livmodehalsen var væk.. de beder mig om at komme tilbage kl.10 så ville de se om der skulle gøres noget for at få veerne i gang. vi spiser lidt morgenmad i venteværelset. og i mens begynder veerne at komme kl. 9 er der 5 min i mellem og jeg må bede om en seng. smerterne var okay. og jeg får lattergas. jeg havde dog besluttede mig for en blokade men det hele går så hurtigt og kl.11.23 har jeg min første press vee hvor jeg presser. og jeg for tæller at det gør ondt der ned og jeg gerne ville have hun ikke piller men flytter sine finger, det kan hun ikke siger hun,jeg prøver selv at flytte hendes hånd ( jm stud.) men min mand og jm skynder sig at tage mine hænder, og siger at hovedet er ude, så kan jeg jo bedre forstå det gør ondt. og to min efter 11.25 er min dejlig datter født, 14dage før tid og vejer 3460kg.. Jeg syntes det var vildt dejligt at blive sat i gang og hvis jeg kunne vælge valgt jeg det gerne igen..

Anmeld

24. februar 2010

pusling30

LouiseLarsen skriver:

Hejsa Tøser!

Jeg blev sat i gang med min 3 dreng, da de skønnede ham meget lille (1965 gr). Jeg fik lagt ballonkateter kl 20:30 d 30/7-07. Fik 2 smertestillende piller med hjem til når det gjorde for ondt, for jeg skulle forvente at det ville gøre meget ondt. Jeg går i seng kl 23:00 og mærker ingen ting andet end plukveer. Kl 7:00 d 31/7-07 står jeg op og laver kaffe til mine forældre, og skal så ud og tisse og blob, der lå ballonerne i toilettet.. hm ringer til fødegangen kl 8:00 og de beder mig komme asap, men jeg spiser lige lidt og tager et bad og så kører vi, er på fødegangen kl 8:45, hvor jeg bliver undersøgt, og er 6 cm åben, bliver sendt direkte på fødestue, har stadig ingen kraftige veer, føles kun som plukkeveer, kl 10:20 får jeg pressetrang og kl 10:25 føder jeg min lille dreng på 1804 gr og 40 cm. Så jeg har kun haft en positiv oplevelse med ballonkateter.

Mvh Anja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.