Også mht arv...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. februar 2010

Sofia

GryHSB skriver:

Har lige tænkt et stykke tid over det du skriver. Jeg kan ikke forstå hvordan et barn kan være berettiget til 1/4 af arven. Hvad hvis der er 5 børn. Ja det kan godt ske, det er mig der er lidt langsom, men det forstår jeg altså ikke

Og jeg mener det hele kommer an på hvor meget plus og minus der samlet er, dvs. efter huslån etc. Alle negativer trækkes fra det samlede beløb, og derefter mener jeg - men er ikke sikker - at det er et procenttal, man arver - og at det ikke er særlig højt.

Dvs. hvis barnets biologisk far har en kone, der sidder i deres fælles hus, så skal evt. lån o.l. gæld trækkes fra arven, og det tilbageværende deles således, at barnet får x-antal procent (måske det er 10%?)

Håber det hele gav mening

Hejsa:-) Ja, gælden trækkes fra når arven gøres op, så det er den formue der er tilbage der falder i arv. Alle børn har ret til deres tvangsarv, så jo flere børn der er jo mindre bliver arven til hver. Børn arver lige, så særbørn arver på lige fod med "ikke særbørn" - med mindre der er skrevet testamente. Du kan evt. prøve at se i arveloven, § 5 definerer arveforholdet til børn på 1/4.

Jeg har ikke hørt om det med, at det skulle være fx 10 procent. Så det ved jeg desværre ikke 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. februar 2010

Sofia

GryHSB skriver:

Har lige tænkt et stykke tid over det du skriver. Jeg kan ikke forstå hvordan et barn kan være berettiget til 1/4 af arven. Hvad hvis der er 5 børn. Ja det kan godt ske, det er mig der er lidt langsom, men det forstår jeg altså ikke

Og jeg mener det hele kommer an på hvor meget plus og minus der samlet er, dvs. efter huslån etc. Alle negativer trækkes fra det samlede beløb, og derefter mener jeg - men er ikke sikker - at det er et procenttal, man arver - og at det ikke er særlig højt.

Dvs. hvis barnets biologisk far har en kone, der sidder i deres fælles hus, så skal evt. lån o.l. gæld trækkes fra arven, og det tilbageværende deles således, at barnet får x-antal procent (måske det er 10%?)

Håber det hele gav mening

Måske det giver mere mening hvis jeg giver et eksempel, jeg skal gøre det i procent, det virker måske bedre end brøker. Hvis nu en far dør, han har ingen ægtefælle, men han har tre børn. Så kan han skrive testamente over 2/3 af formuen, hvis nu det var 1.000.000 der var i formue efter at eventuelle passiver var trukket fra, ville han fx kunne testere 750.000 til Røde Kors. Men 1/4 af hans formue er tvangsarv, som han intet han stille op med, han er tvunget til at lade sine børn få deres tvangsarv. Når der så er tre børn, arver de 8.33 procent af den samlede arv hver. (altså deres individuelle tvangsarv er 8.33 procent af 1.000.000) Måske det var det du mente med de 10 procent? Procent tallet bliver så forskelligt alt efter hvor mange børn der er, og om der er ægtefælle..

Anmeld

21. februar 2010

GryHSB

Så er vi jo faktisk enige. Det er 1/4 af den samlede arv, alle børn skal dele. Jeg troede jo bare du mente 1/4 til hvert barn

Anmeld

21. februar 2010

Sofia

GryHSB skriver:

Så er vi jo faktisk enige. Det er 1/4 af den samlede arv, alle børn skal dele. Jeg troede jo bare du mente 1/4 til hvert barn

Nu forstår jeg, har formuleret det dårligt.. beklager

Anmeld

22. februar 2010

DK

Der er mange mange undtagelser til de 1/4 som er tvangsarven. Hvis barnets far fx er gift, og boet er lille, så kan de få en 600.000 kr.s supplerings arv, som gør at barnet måske slet ikke arver noget.

Eller hvis man ønsker at en ny ægtefælle skal arve mest muligt, så kan et særbarn blive skubbet helt ud på sidelinjen. Dette sker på flg. måde:

LL ÆF (længstlevende ægtefælle) modtager sin boslod (halvdelen af boet).
Den anden halvdel falder i arv. Så kan barnet (=livsarving) skæres ned til sin tvangsarv som er 1/4 af den tvangsarv som FA ÆF (førsteafdøde ægtefælle) skal testere. Dvs. at et særbarn kan skæres ned til at få 1/4 af 1/4, dvs. 1/16 af boet, og den LL ÆF arver altså 15/16 af boet. Dette skal gøres ved testamente!

Dette er nye regler der er trådt i kraft d. 1/1.2008.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.